HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må si at jeg gleder meg til å få skikkelige stoler. Transformatoren har ankommet JetCarrier, men ikke stolene.

Til tross for alt arbeidet jeg gjorde med planlegging av HK første gang ender jeg nå opp med å legge et totalt nytt kabelopplegg. Derfor vil jeg denne gangen gardere meg med å gjøre det mulig å gjøre endringer senere ved å legge kabler i kasser som har avtakbare panel. Kassen skal også fungere som bassfeller. Det ytterste laget av vegger skal også ha avtakbare moltonpanel.

Grunnen til at jeg nå endrer profil er at rommet som var en kombinert kjellerstue og hk, stort sett blir brukt til film. Derfor ønsker jeg nå å rendyrket rommet med å ta bort forstyrrende element som mangel på lyskontroll og lysende elektronikk i front. Dette medfører også endel ombygging, men jeg håper og tror at resultatet blir tilfredstillende. Vinduer må dekkes (men allikevel være tilgjengelige), lettvegger må på plass for å ivareta en viss symmetri, i tillegg skal det bygges et rack ved siden av lettveggen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått beskjed på e-post at stolene er levert til JetCarrier. Så får jeg se hvor lang tid det tar før de kommer til Norge. Legger til noen flere bilder av en kurvet tre-seter lik den jeg har bestilt.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-berkline-4-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett!

Eget rom i armlenet til knekkebrødene også jo

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å ha plass til knekkebrød og annet snacks.

Da har jeg også bestilt Mid Atlantic Slim 5 5-29 rack med diverse hyller. Dette racket er ca 130 cm høyt og en dybde på ca 51 cm. Skapet vil bli bygget inn i et rom som har en dybde på ca 70-80 cm slik at det skal bli grei plass til ledninger. Jeg skal lage tilgang til ledningene fra enten hk-rommet eller forrommet. Forhåpentligvis blir det levert i tide til JetCarrier slik at alt ankommer med samme båt.

http://www.middleatlantic.com/smap.htm

Nå må jeg bare undersøke hvordan jeg kan legge opp automatisk lufting av skapet. Jeg kunne tenke meg en termostat-løsning som blåser varmluft fra toppen av skapet, med lufttilførsel fra en ventil i bunn. En tanke er også å bruke samme luftutsug på en evt "hush box" til pj og skjule forgreiningsrøret i takkassene bort til skapet. Hvordan dette bør gjøres er jeg usikker på, og hvilke produkter som kan anbefales. Her er jeg på tynn is så jeg setter pris på innspill på hvodan dette kan løses.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Da har jeg muligens funnet et ventilasjonssystem hos Clas Ohlson som langt på vei løser mitt ønske om å fjerne varmluft fra både PJ-boks og rack-skap.

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Noen som vet om jeg behøver to vifter, som vist på bildet, dersom jeg ønsker å koble ventilasjone til pj-boksen også?

Edit: Jeg har lagt ved to bilder som illustrer løsningen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SketchUp-modell

Mens jeg venter på 100+ kg skal sendes med båt fra New Jersey har jeg lastet opp foreløpig SketchUp-modell for dem som måtte ønske å leke seg med den. Det er fortsatt noen detaljer som jeg er usikker på hvordan jeg skal løse, bl annet oppheng av PJ (med eller uten kasse). P.t. har jeg kun fjernet listene og demontert anlegget og forhåpentligvis begynner jeg prosjektet på mandag.

Studio Zocral by Zocral - Google 3D Warehouse

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på den vifta der. Jeg kjøpte en slik for å ventilere litt på teknisk rom i kjelleren. Den gikk vel nærmest 24/7 i noen uker. Deretter begynte den å gi fra seg noen fæle hyl, og til slutt stoppet den. Så jeg ville nok ha satt på en termostat, for jeg har inntrykket av at den ikke er laget for fulltidsdrift. Dessuten må den ha litt kanal rundt seg i begge ender (det holder med 20 cm) for å pumpe luft ellers blir den bare stående å piske luft ut til sidene.

For øvrig ellers ser det temmelig bra ut dette her

Men blir ikke frakten uforholdsmessig dyr på de stolene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også litt usikker på viften. Derfor heller jeg muligens mot at PJ henger løst under takkassen (uten ventilering). Lydnivået på PJ har også blitt redusert med tiden og den jeg har hatt hengende (Epson TW-600) har ikke plaget meg nevneverdig. Jeg kan evt bygge om med PJ-kasse senere dersom det skulle bli nødvendig.

For kabinettet kommer jeg sannsynligvis også å forsøke først med passiv ventilering. Dersom det gjøres riktig skal det være mulig å oppnå et tilfredstillende resultat. Skulle det bli for mye varmluft får jeg ettermontere en eller annen vifte i toppen av skapet til å blåse ut den stigende varmluften.

Når det gjelder frakt av stolene og racket har jeg ikke regnet ut hva det vil koste. Men jeg ser ikke bort fra at det koster meg mellom 5 og 10K ferdig fortollet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lim til molton

Til min kones store fortvilelse er jeg nå igang med "oppgraderings"-prosjektet. :twisted: Takkassene i front og på bakvegg er på plass, sideveggen blir nok ferdige i løpet av helgen. Det er tydelig at jeg er ingen snekker for alt må nøye gjennomtenkes før arbeidet kan utføres. Dette gjør også at ting tar unødvendig lang tid. Mest sannsynnlig gjør jeg arbeidet alt for komplisert, men det får så være. Slik er det når kontorrotter forsøker seg som håndtverkere. Men moro er det!

I bunnen av takkassene hadde jeg tenkt å bruk en kombinasjon av gips og perforert gips. Men perforert gips er ikke til å oppdrive lokalt, i tillegg mengden jeg trenger er så pass liten at jeg ikke vil bry noen med å legge inn en ekstraordinær bestilling. Derfor har jeg i stedet bestemt meg for å bruke 12 mm MDF-plater. Takkassen under frontvegg skal ikke ha innebygde spotter slik at her har jeg tenkt å borre mange småhull slik at jeg oppnår effekten tilsvarende perforert gips.

Mdf-platene skal dekkes med molton. I tillegg til stifter skal jeg også bruke lim. Noen som vet hvilken lim som anbefales til å lime molton på MDF?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takkassen påbegynt

Da har jeg gjort ferdig rammen til takkassen. Jeg har også kuttet ferdig MDF-platene til bunnen. Nå venter jeg på molton slik at jeg kan feste stoffet til MDF-platene før montering. Enkelte steder vil jeg bruke lim slik at stoffet sitter permanent. Det hadde vært hyggelig dersom noen kunne være behjelpelige med å skrive hvilken lim som har blitt brukt til dette formålet med positivt resultat.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var hvertfall noen solide kasser du har der Kan ikke hjelpe den med lim-spørsmålet dessverre, men jeg ville tro at kontaktlim på sprayboks kanskje kunne fungere?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF på forumet må da kunne hjelpe med limtype? Han har vel limt 100-vis av m2 med molton i kinoene han har bygd

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et lim fra Installbay, €€ Velkommen til Installbay.no €€ . Jeg bruker lakk sprøyte for påføring, dette for å få et tynt lag. Blir det for mye lim vil det trekke gjennom molton og lage flekker som synes godt. Sprøyt et tynt jevnt lag på begge flatene og trekk når limet er støvtørt.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-img_2092-jpg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Det skal bestilles.

Jeg vurderer sterkt å lime molton i taket også. Er det noen foretrukket fremgangsmåte ved liming av tak, som f eks å lime halve taket om gangen mens den andre halvdelen er støttet opp?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått laget bue til takkassen over lerretveggen. MDF-platene er tilpasset, men jeg har gått vekk fra å borre hull i platene. Istedet skal jeg ha et felt med åpning, kun kledd med plast og molton.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Buen på plass

Da er buen skrudd fast i resten av takkassen. Tvingene på bilder er for å bøye av listen som senere skal brukes.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Takk for tipset! Det skal bestilles.

Jeg vurderer sterkt å lime molton i taket også. Er det noen foretrukket fremgangsmåte ved liming av tak, som f eks å lime halve taket om gangen mens den andre halvdelen er støttet opp?
    Molton leveres i 3meters bredde. Det beste er jo et stykke molton i taket,skal du skjøte den er det best å ta en kant-i-kant overlapp. Du trenger ikke ha noe til å holde oppe molton,når den er limt sitter den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Da har jeg fått beskjed på e-post at stolene er levert til JetCarrier. Så får jeg se hvor lang tid det tar før de kommer til Norge. Legger til noen flere bilder av en kurvet tre-seter lik den jeg har bestilt.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-berkline-4-jpg
    Hva het i stolene her sa du. Ser veldig gode ut.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stolene heter Berkline 12003, kjøpt av Roman hos Home Theater Seating, Audio, Video::Ultimate Home Entertainment. Forøvrig veldig bra service.

Takk BEF, jeg ser at buen min går rimelig langt ut i rommet (ca 125 cm) så jeg kommer til å avvente med å mørklegge taket totalt når PJ igjen er montert. Uansett vil bunnen av alle takkassene bli kledd i sort molton.

Da har jeg fått skrudd på mdf-platene på buen også. Skjøter og skruer er også sparklet. Buen er fylt med glava (300 x 20 x opptil 125 cm). Jeg har en åpning som jeg håper gjør at buen også vil fungere som en god bassfelle. Begge hjørene skal ha avtakbare inspeksjonsluker som skal pålimes molton og festes med borrelås (evt skruer).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et hyggelig besøk fra to kamerater for to helger siden og Legoland-tur med familien sist helg er jeg nok en gang igang igjen. Nå er enten alt materialet kommet eller på vei. Jeg håper å bli ferdig til stolene kommer over dammen, skulle vel være rundt ultimo mai.

Opplegget til spotter er på plass, og takboksene er på plass. Det som mangler er grovpuss for å jevne ut evt ujevnheter før molton festes med stifter og lim. Lim skal brukes der hvor det er åpninger som til f eks spotter og div kabelgjennomganger. Deretter begynner arbeidet med å lage rammer. Jeg har 6 pakker med rockwool akustikk plater i garasjen som venter på å bli tatt i bruk.

Vedlagt følger noen bilder som viser progresjonen, selv om den er langt fra like fremgangsrik som mange andre medlemmer på vårt eminente forum.

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •