HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for gratulasjoner. Jeg tenkte jeg skulle poste noen bilder når jeg fikk min etterlengtede DVD-spiller, Denon 3930. Men det ser ut som om jeg må fortsatt smøre meg med tålmodighet, for neste mulige levering til er nå satt til 12.12.

Så langt er jeg henrykt over å få ha et eget dedikert rom til lyd og blidet - absolutt å anbefale. Det som gleder meg kanskje enda mer, er at de andre familimedlemmene også setter pris på rommet. Kona har allerede booket jentekveld med Robbie Williams på plakaten.

Det gjenstår fortsatt noe småplukk, men det tar jeg etterhvert. Ettersom jeg har brukt veldig lang tid på å realisere rommet har jeg ikke hastverk med å finne riktig inventar. Da kan jeg også fintune lyden i rommet etterhvert som nye ting kommer inn.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Men det ser ut som om jeg må fortsatt smøre meg med tålmodighet, for neste mulige levering til er nå satt til 12.12.
    Vil det da si at vi også må smøre oss med tålmodighet mtp bilder av "god-rommet"???

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gleder meg kanskje enda mer, er at de andre familimedlemmene også setter pris på rommet. Kona har allerede booket jentekveld med Robbie Williams på plakaten.
    Det er jo morsomt at det blir noe mer enn fars hide-out.

Apropos jentekveld med Robbie; for noen år tilbake hadde Chippendales "konsert" i konserthuset i Oslo. Anmeldelsen i avisen dagen etter kunne melde at -Ikke et sete var tørt.:-?

Vel, til lykke med rommet, jeg får bare enda mer lyst til å sette i gang med kjelleren.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gleder meg kanskje enda mer, er at de andre familimedlemmene også setter pris på rommet. Kona har allerede booket jentekveld med Robbie Williams på plakaten..
    Dette er veldig gøy å lese om. Har selv en kone som er glad vi har det rommet i kjelleren, og det er gøy å høre om kona sine venninders opplevelse etter en skikkelig filmkveld. Lettere med en kone som har full forståelse og aksepterer denne deilige, men av og til dyre hobbyen...:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så langt

Det er en stund siden jeg postet i byggetråden min. Det har ikke skjedd så veldig mye siden sist, men jeg har ihvertfall klart å legge på et par hundre timer på PJ'en. Siden jeg ikke har så veldig store byggeplaner med hjemmekino nå frem mot sommeren tenkte jeg at jeg ihvertfall kunne poste noen bilder for å runde av første fase.

Selv om jeg er fornøyd med rommet slik det er, kan rommet fortsatt videreutvikles. Så her kan det fortsatt planlegges, modelleres og drømmes om andre komplementære løsninger som kan gi et enda bedre rom. Heldigvis tror jeg at det grunnarbeidet som er gjort med rommet også vil tilfredstille fremtidige behov og krav.

Bildene er tatt med et Ixus 700, stående på bakhøytaleren - ikke helt ideelt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Profil i minHjemmekino

Nå har jeg endelig fått opprettet en profil på minHjemmekino. Det er en start, så får vi se hvordan og i hvilken retning Studio Zocral utvikles. Noen har en veldig bratt utviklingskurve, mens andre er mer forsiktige. Erfaring fra denne tråden, som ble opprettet i okt '03, tilsier at jeg nok kommer til å helle mot en mer forsiktig utvikling. Hva det betyr får tiden vise?

Fokuset er nå å nyte rommet og å bli bedre godt med rommet med tanke på videre oppgraderinger. Muligens vil det allerede komme oppgraderinger og forandringer i løpet av sommeren / høsten?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Zocral

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projekt akustikk

Nå har jeg hatt rommet en god stund og det er en del å gå på lydmessig. Vegger og tak er forholdsvis nakne slik at det er etterklang i rommet. I tillegg har jeg to store vinduer på bakveggen som også reflekterer lyd. Det har ikke vært direkte plagsomt pga av romkorreksjonen i forsterkeren. Men det har heller ikke fristet å anskaffe nytt utstyr før jeg har fått testet ut hva mitt nåværende utstyr kan levere i et dempet rom. Etter å ha lest guiden til Andreas Nordenstam Lydteknikk med tilhørende linker, har jeg bestemt meg for at jeg skal forsøke meg på å dempe rommet ved å installereRockwool Akustikkplater.

En begrensing ved installering av akustikk plater er at rommet skal fortsatt også kunne brukes som oppholdsrom. Med det i tankene har jeg sett hvordan andre på nettet har implementert monteringen av akustikk plater. En løsning som tiltalte meg var å kle akustikk platene i rammer og bruke plakater til front.

Jeg har også tenkt å installere en hylle som både kan holde filmer i tillegg til å fungere som diffusor. I jakten på den rette hylle har jeg kommet over et system som leveres av Montana fra Danmark, stilig men dessverre noe dyrt. Fordelen er at de har hyllesystem som kan tilpasses alle forhold. For min del ønsker jeg en hylle som ikke bygger ut mer en 20 cm og som kan henges på veggen.

Slik ser jeg for meg den ene sideveggen:
    HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-vegg-jpg
    Jeg har tenkt å bygge rammene med en dybde på 10 cm hvor de innerste 5 cm er luft, deretter akustikk plate og avslutningsvis plakat (laminert?). Det som jeg lurer på er hvorvidt rammene, som beskrevet, kan henges på veggen uten ytterligere forsterkninger? Andre innspill er også hjertelig velkomne.

Edit: Problem med bilde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er et svært viktig, men akk så undervurdert element innen vår hobby. Jeg er helt enig i din konklusjon om å først optimalisere rommet med slike akustiske tiltak før du begynner å bytte om på utstyret. Med slike inngrep i rommet minsker også behovet for at elektronikken må gjøre sine korrigeringer, noe som etter min erfaring alltid er å foretrekke.

Du er jo også en estetiker av rang, så jeg har all mulig tro på at resultatet her kan bli meget bra. Akustiske inngrep kan ofte sees på som noe som vil forringe utseendet i rommet, hvilket ikke alltid representerer sannheten. En titt på tråden til Mr. AndreWerdenskrieg bekrefter dette.

Lykke til.

PS! Må vel kanskje ta meg en tur for å betrakte sluttresultatet IRL...:-D

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal dempe med Rockwool akustikkmatter e.l. i rammer for å dempe refleksjoner, kan det faktisk være en god idè å flytte dempematerialet 5cm ut, da du demper mest effektivt på de frekvenser der 1/4 bølgelengde ut fra veggen treffer inn i materialet. Enda bedre vil det vel være å fylle hele rammen med dempemateriale.

En til ting du bør passe på er å ikke bruke et for hardt materiale som deksel for dempemattene. Tykt papir er i hvertfall risikabelt foran dem, da de høye frekvensene gjerne reflekteres direkte tilbake istedet for å trenge inn i dempematerialet og absorberes.

Så noen her på forumet som hadde kledd slike rammer med f.eks. et tynt Marimekko-stoff. Vil tro at dette vil ha en del større sjanse for suksess, da lydbølgene lett går gjennom dette.

Flott kino forresten!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å bygge rammer på 10 cm slik at jeg flytte ut lydplatene 5 cm og ha en luftlomme på 5 cm mot veggen. Jeg er litt usikker på hvilken effekt laminerte plakater vil på de høye frekvensene. En løsning kan da i stedet være å trekke rammen i høytalerstoff (fra f eks Biltema) eller scenemolton.

I tillegg til sideveggen med dvd-hyllene vurderer jeg også å montere tilsvarende rammer på hver side av lerretet, men da i sort stoff. Mulig kommer jeg til å variere rammene noe for å dempe ulike frekvenser. Men her er jeg helt grønn, så jeg får nok prøve meg frem. Vinduene ønsker jeg også å finne en kreativ løsning på som både demper og stenger lyset ute, og i tillegg kan raskt fjernes/demonteres. Til slutt vil det bli vurdert demping av deler av taket, tenker da i første omgang over anlegg og frontrekke.

Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne

Flott kino forresten!
    Takk for komplimentet!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    PS! Må vel kanskje ta meg en tur for å betrakte sluttresultatet IRL...:-D
    Du er som vanlig selvfølgelig hjertelig velkommen. BTW du kunne forresten ikke tenke deg å tatt med deg PC'en en dag for å sjekke plassering av sub'n?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfelle i vindu

Nå som dagene blir stadig lengre styrkes behovet for lyskontroll i rommet. Jeg sysler litt med tanken om kanskje å slå to fluer i en smekk ved å tildekke vindene med to bassfeller som illustrert i tegningene. Da vil jeg få et lystett rom i tillegg til to bassfeller. I følge tegningen er bassfellen laget av en ramme av 2 x 6'' (ca 5 x 15 cm) stendere. Mot vindu er det en kryssfinerplate med fire knotter som det igjen er festet en mindre kryssfinerplate med pålimt akustikkplate med en tykkelse på 5 cm. Rammen er igjen forseglet med en kryssfinerplate. Jeg er litt usikker om det er riktig med kryssfiner mot rommet og håper noen kan bekrefte konstruksjonen. Dette blir da som følger:

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-bassfelle1-jpg

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-bassfelle2-jpg

Edit: Problem med vedlegg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på mitt spørsmål fant jeg i guiden til Ethan Winer.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-basstrap-gif

Jeg håper dette oppnår effekt, uansett er det verdt et forsøk. Målet på innvendige vinduskarmer er 105 x 115 cm. Jeg må gjøre noen tilpasninger slik at ventilen i vinduskarmen fortsatt kan benyttes. I tillegg må jeg ha en løsning som gjør at jeg kan enkelt kan ta dem vekk uten at det setter noen varige spor.

Edit: Problem med bilder.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er som vanlig selvfølgelig hjertelig velkommen. BTW du kunne forresten ikke tenke deg å tatt med deg PC'en en dag for å sjekke plassering av sub'n?
    Mangler det eksterne lydkortet i øyeblikket, men så fort det er på plass kan vi nok få til det.

Ellers så har jeg store problemer med å få frem bildevedleggene dine. Her er det bare et X

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg et vink når du har tid for jeg vet du er en travelt opptatt kar.

Takk for det. Jeg håper bildene kommer frem nå.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering

Etter noen års bruk klør det nå i fingrene å oppgradere hjemmekinoen. Jeg har vurdert mange ulike alternativer det siste året både med hensyn til akustiske tiltak, plassering, og lyskontroll. Rommet brukes hovedsakelig til filmtitting. Til å begynne med slet jeg med romklang. På film var ikke dette et problem, men at rommet ikke var optimalt kom tydeligere frem ved avspilling av musikk. I forbindelse med undersøkelser om hvilke akustiske tiltak jeg kunne implementere ble jeg anbefalt og at høyttalerne burde spille i lengderetning. På bakgrunn av dette forsøkte jeg å endre layout på rommet. På samme tid fikk jeg også inn en ”overskudds" 3+2 sofa slik at vi fikk flere sitteplasser, i tillegg kjøpte jeg den mye omtalte Music Angel KT88. Alt i alt ble lydbildet mye bedre, spesielt på musikk.

I forbindlese med endring av layout forsøkte jeg også frontvegg uten rack. Jeg hadde i utgangspunktet ingen store forhåpning om at opplevelsen av film ville bli særlig bedre men nysgjerrigheten tok allikevel overhånd. Det er ingen tvil om at film blir bedre uten forstyrrende lysende elektronikk. Jeg kommer neppe til å gå tilbake med å ha racket mellom frontene igjen med det første.

Dette betyr også at jeg må gjøre noen endringer med rommet. Etter mange timer i tenkeboksen vurderte jeg sterkt å endre layout slik at høyttalerne spilte i lengeretning. Men pga av et nytt impulsivt innkjøp som skal sendes over dammen i båt vil ikke dette bli hensiktsmessig. Derfor beholder jeg layout slik det er, men jeg skal sette opp en lettvegg for symmetriens skyld. I tillegg skal jeg bygge kasser rundt taket til ledninger, etc. Etter inspirasjon fra Roffe sin tråd kommer jeg også til å dekke til vinduene og resten av veggene med en velcro-løsning slik at lyskontrollen bør også bli betydelig bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SketchUp

Da har jeg laget noen tegninger som illustrerer mine planer. Jeg har tenkt å plassere racket i den boksen som er tegnet opp ved siden av lettveggen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Berkline 12003

Da har jeg endelig fått bestillt meg 3 gode kinostoler, nå venter jeg bare på at JetCarrier skal bekrefte at de er mottatt og sendt med båten til Norge. Jeg benyttet meg av et powerbuy på en amerikansk "søsterside." Modellen er en Berkline 12003 med power recliner, koppholdere og brett i armlendet. Til å håndtere 110v på power recline-funksjonen har jeg bestilt en step-down transformator på 1000 watt. Jeg håper 1000 watt holder til alle tre stolene, dersom noen tror noe annet vil jeg gjerne ha beskjed. To av bildene viser forøvrig rett stolrad, jeg har bestilt tre stoler som er kurvet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kasse rundt tak (soffit)

Her er tegninger av kassene rundt taket av rommet. Jeg tenker at jeg skal bruke (perforert) gips og kle kassene med scene-molton. Utenpå scene-molton skal jeg også monetere en trelist for å dekke stifter, men skal også fungere som dekor (ikke tegnet inn). Muligens blir det også noe slyngelys på et senere tidspunkt. Inne skal det isoleres og dempes med rockwool og/eller glava. Området over molton skal være avtakbart, slik at det skal være mulig å komme til senere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en ørliten smule misunnelig på de stolene dine Det blir heftig!

Så de kassene skal fungere som "lydslukere"/absorbenter?

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •