HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 265
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Veggene er foreløping i standard cafe latte, mens taket og listene skal males i Lady 1140 Sand, som er noe mørkere enn veggen. Muligens vil jeg også male selve lerretveggen i Lady 1623 Marrakesh, som er en del mørkere, dersom jeg mener det er nødvendig.
    I min kino har jeg vegger i caffe latte, mens jeg valgte å beise lerretveggen i en mørkere brunfarge. I ettertid ser jeg at jeg godt kunne hatt denne også lys. Det er slik at tak og sidevegger reflekterer mest lys, så du kunne faktisk med fordel hatt lerretveggen lysere enn sideveggene om du ønsket.
    Min anbefaling er at du har lerretveggen samme farge som resten av rommet.

Synes forøvrig at du har gjort et meget bra grunnarbeid med rommet, og er overbevist om at du får en glimrende hjemmekino.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det du skriver om farger og refleksjoner også kan stemme bra for mitt rom. Derfor har jeg også valgt å avvente før jeg evt maler veggen(e) i en mørkere farge. I tillegg er det forholdsvis bredt mellom sideveggene, slik at refleksjoner fra dem tror jeg blir minimale (jeg håper ihvertfall det).

Taket har jeg valgt å male i matt 02 Lady Sand. Jeg håper den er "mørk nok" slik at det ikke blir for sjenerende med refleksjoner fra taket. Listene skal males i samme farge.

Håper forøvrig du får rett i at det blir en "glimrende hjemmekino."

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVD-spiller

Da har jeg bestillt DVD-spiller - valget falt til slutt på en Denon 3930 som nå ligger i bestilling med levering forhåpentligvis neste uke. Jeg håper og tror denne leverer både til film og i stereo.

Noen som kan anbefale meg noen kabler slik at jeg endelig kan forsøke SACD? Trenger jeg også en ny HDMI kabel mellom DVD-spiller og forsterker, eller bør jeg koble den DVD-spilleren direkte til PJ'en? I tilfellet, hvilken?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dette med fargen på lerretveggen. Vil man ikke kunne oppleve bedre kontrast med lys vegg bak lerretet enn mørk? Jeg innbiller meg at bildet da vil oppleves som mørkere enn om veggen var helt sort. Refleksjonene kommer jo fra flatene foran lerretet. Tenker litt på analogien til tv'ene til Philips som har en ambilight-funksjon.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lister

Da har jeg fått hentet foringer og lister. Det første strøket på listene ble påført ikveld, ikke verst med tanke på at det tross alt er fredag. Men taket er ferdig sparklet og taklistene må være på plass til mandag med to strøk før maleren fortsetter sitt arbeid. Alle listene blir malt i matt 02 Sand.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet....

Forresten; gratulerer med Denon 3930. Tror nesten at vi må få til en liten seanse med den og et par andre kandidater på både lyd- og bildetest. Er spent på hva denne kan levere, så du må nok regne med at vi står på døra når rommet ditt er klart for nytelse......

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er hjertelig velkommen, og jeg gleder meg allerede. Det skal bli stort å få tatt rommet i bruk.

Jeg er også spent på 3930. Det som vippet i favør 3930 vs 2930 er de forbedrede stereo-egenskapene. Alternativet kunne vært f eks vært å kjøpe en 2930 (evt en OPPO-spiller) til film og en separat CD-spiller til stereo. Men det er litt lettere å få gjennomslag for ett kjøp... Uansett skal det være interessant å samenligne og se hvordan den står seg mot andre kandidater både lyd- og billedmessig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdigmalt tak

Da er jeg (maleren) endelig ferdig med taket. Spikerhullene og eventuelle glipper mellom lister og tak er tettet. Nå mangler montering av takfeste og stikkontakt til pj, samt takbelysning og annet elektrisk. I morgen skal jeg montere lyddøren og foringene til døren og vinduene. Deretter gjenstår listene, heldigvis har de allerede fått to malingstrøk. Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket teppe jeg skal ha, men håper jeg rekker en runde på mandag. Dvs at i løpet av neste uke burde jeg være rimelig i mål med rommet.

Jeg har forresten kjøpt et Vogel takfeste, men jeg "mangler" del J i bruksanvisningen (ringen som sitter i toppen av festet mot taket). Men det er en lignende sak vedlagt, men da må jeg evt skjære hull for å få tredd den på takfestet. Noen som følger meg og kan gi meg et vink?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når det gjelder dette med fargen på lerretveggen. Vil man ikke kunne oppleve bedre kontrast med lys vegg bak lerretet enn mørk? Jeg innbiller meg at bildet da vil oppleves som mørkere enn om veggen var helt sort. Refleksjonene kommer jo fra flatene foran lerretet. Tenker litt på analogien til tv'ene til Philips som har en ambilight-funksjon.
    Det er mulig du har rett, men de fleste hardcore hjemmekino-løsningene implementerer total lyskontroll med forholdsvis mørke vegger. Jeg valgte til slutt å velge en mer "flerbruksvennlig" tilnærming.

For min egen del tror jeg at et matt 02 sand-farget tak og et mørkt teppe (det ble grått) skulle begrense evt refleksjoner tilfredstillende. Om bakgrunnen på lerretveggen skulle være for lys etter testing, er det fortsatt ikke for sent å justere dette med noe maling. Sideveggene tror jeg neppe kommer til å by på noe problem pga god avstand fra PJ til sidevegg. Alt i alt tror jeg fargvalgene er tilfredstillende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror fargene dine blir bra. Så lenge man skal bruke rommet til annet enn kun filmtitting så er nok litt mer stueaktige farger å foretrekke.

Kommet noe lenger forresten?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer stadig nærmere, men ting tar tid.

I kveld skal jeg male vindusforingen det siste strøket. Deretter gjenstår legging av teppe og montering av lister. Jeg har heller ikke fått koblet til det elektriske anlegget enda.

AK kaller seg "AVForums desidert tregeste hjemmekinobygger," jeg er neppe langt bak. Men, men - uansett nærmer det seg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok uansett raskere enn visse andre (les: undertegnede), som har drømmen på skissestadiet på 3. året nå. Det er så mye annet som må prioriteres først, dessverre. Men nå ønsker guttungen seg trommer, så kanskje jeg får fullmakt til å sette i gang snart

Blir spennende å se sluttresultatet ditt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg i kveld endelig fått lagt teppet, montert listene og koblet det elektriske utstyret. Nå gjenstår kun noe finpuss, som tetting av spikerhull i lister, før det morsomme kan begynne - nemlig montering av anlegget. Den "gamle" PJ'en til Anfield har jeg også montert for å danne meg et bilde av hvor høyt jeg skal henge lerretet.

Så langt er jeg fornøyd med Lutron GrafikEye. Via panelet (fjernkontrol) kan jeg styre stort sett alt det elektriske jeg måtte ønske i rommet. Men jeg må nok bruke noe tid på å sette meg inn i de muligheter som finnes i produktet.

Jeg har vedlagt noen bilder som viser progresjonen i dag. I tillegg har jeg vedlagt et bildet for i vise "spikerslaget" til takfestet på PJ, som jeg mener burde holde noen kilo. Jeg har også fått trukket HDMI-kabelen. Heldigvis gikk det bra, men jeg vil anbefale å trekke den før veggen og taket er kledd igjen. Da vil du unngå noen engstelser underveis...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo kjempebra ut :-)

Spikerslaget burde nok holde ja. Jeg har takfestet til en BenQ 8720 direkte i gipsplatene i taket. Takfestet er skrudd i gipsen med tre skruer/gipsanker som hver skal tåle 10 kg, og dette holder i massevis. Har to lag gips. Så du som har lagt inn spikerslag i tillegg kan nok trygt feste det meste i taket ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går var det første kvelden med lyd i rommet. Jeg kan ikke si annet enn at jeg var spent på hvordan det ville lyde både i og utenfor rommet.

Pga av mangel på møbler og evt annen demping var det merkbar etterklang i rommet. Allikevel vil jeg si at høytalerne kom mer til sin rett her enn i stua. Dette merket jeg spesielt på tredemisjonalitet i lydbildet på CD'en Amused to Death m/Roger Waters. Tidligere var lydbildet langt mindre definerbar, nå brettet det seg utover rommet og omslukte lytteposisjonen slik at både TV og hund (ref 1. spor) lett kunne plasseres.

Jeg har en AX2, men jeg benyttet meg ikke av romkorreksjonen igår. Det skal jeg først forsøke når møbler og høytalerne er plassert.

Til glede for meg og min familie kan jeg fastslå at jeg kan nå uhindret spille på det volumnivået jeg måtte ønske, uten å forstyrre andre. Rommet virker!

Det som nå gjenstår er kun å male over de sparklede spikerhullene på listene og vaske ned rommet (veggene). I løpet av helgen skulle vel det meste være på plass. En gammel drøm er i ferd med å realiseres.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du koser deg fælt nå. Hadde ikke vært morsomt å teste romkorreksjonen i det nakne rommet først da? Bare for å se hva den kan gjøre.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet, Zocral

Godt å se at TW-600 har fått et godt, nytt hjem. Gleder meg til å oppleve rommet ditt om ikke så altfor lenge.

PS! Du er forresten velkommen til et lite treff i neste uke, dersom det skulle friste.... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

Rommet er endelig ferdig. Jeg startet denne tråden for over tre år siden, så det er håp for alle. Interessen har alltid vært til stedet, men pga famliære årsaker (tre tette familieforøkelser) samt det ekstraarbeidet som følger med innflytting i nybygget hus, har det blitt "noen" avsporinger. Men alt det er glemt nå. I dag har jeg fått gitt listene det siste strøket. Lerretet er også montert, men siden jeg er alene med barna i kveld får jeg vente til imorgen med å henge det opp.

Et treff til uka (utenom mandag) hadde vært hyggelig Anfield, jeg stiller med glede. Jeg har enda ikke fått noen telefon fra HFK vedr 3930. Etter som jeg leser på svenske sider, har leveringen til Norden blitt utsatt til desember?

Jeg får forsøke romkorreksjonen i morgen, tols1. Regner med at jeg da kobler opp senter og bakhøytalerne.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Rommet er endelig ferdig. Jeg startet denne tråden for over tre år siden, så det er håp for alle. Interessen har alltid vært til stedet, men pga famliære årsaker (tre tette familieforøkelser) samt det ekstraarbeidet som følger med innflytting i nybygget hus, har det blitt "noen" avsporinger. Men alt det er glemt nå. I dag har jeg fått gitt listene det siste strøket. Lerretet er også montert, men siden jeg er alene med barna i kveld får jeg vente til imorgen med å henge det opp.

Et treff til uka (utenom mandag) hadde vært hyggelig Anfield, jeg stiller med glede. Jeg har enda ikke fått noen telefon fra HFK vedr 3930. Etter som jeg leser på svenske sider, har leveringen til Norden blitt utsatt til desember?

Jeg får forsøke romkorreksjonen i morgen, tols1. Regner med at jeg da kobler opp senter og bakhøytalerne.
    Gratulerer så mye!!
    Misunner deg noe voldsomt, da jeg ikke er begynt ennå. MYE lekkert utstyr i den kinoen din. Nå har du en fin tid foran deg med bare nytelse.
    Husk bare å legg ut noen bilder før du setter deg "for godt".

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ferdig rom, har fulgt med underveis og må si du har gjort en meget flott jobb her. Lykke til med lydinskjøringen.....

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •