HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 265
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Designet på veggene er helt klart inspirert av engelsk puber, da jeg ønsker et relativt mørkt rom som også kan "fungere" uten kinomodus. Det gjør forsåvidt heller ingenting at en får engelsk pub-følelse mens en sitter å ser på kamper fra Premier League på storskjerm...

Takker for tilbudet Anfield, heldigvis er hun inneforstått med at kinorommet er neste pri. Uansett tror jeg hun ville hatt glede av en demo i en hk av ditt kaliber.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang!

Nå er sommeren snart over og vi AV-fantaster kan se frem til lange mørke høstkvelder med godlyd fra både film og musikk... plenen er ihvertfall ferdig og garasjen er nesten malt (mangler bare litt) slik at nå er det endelig fritt frem med byggingen av min etterlengtede HK.

Det er ikke fritt for at planene har endret seg noe iløpet av sommeren. Layoutmessig vil faktisk HK bli satt opp som på den aller første skissen. Dvs at PJ vil bli hengt i taket foran vinduene med rammelerret på langveggen (dørveggen).

I dag har jeg lagt opp 20mm kabler til høytalerne i et 7.4 system med mulighet til å plassere sub i alle fire hjørner (alt etter hvor den passer best). Siden jeg i dag har 5.1 system med gulvstående bakhøytalere, har jeg også lagt opp for gulvstående og veggplasserte (dersom dette skulle friste for mye i fremtiden) surroundhøytalere. Surround back må, dersom de anskaffes, festes på vegg pga plassering av sofa gjør det lite praktisk å plassere dem på gulvet.

Neste oppgave blir å feste lydbøyler i taket og kle med to lag gips. Jeg har også bestemt meg for å bruke Green Glue, som jeg egentlig hadde slått fra meg. Men etter at dette nå vil bli tilgjengelig i Norge, og kostnaden ikke er urimelig høy "tør" jeg ikke la være.

Bilder fra byggeprosessen kommer så snart garasjen er ferdigmalt, som er den "offisielle" byggestarten.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gleder jeg meg til å følge med på, Zocral. Gode forberedelser og planer er nøkkelen til et godt resultat, og således går du foran. Når kinoen er ferdig har jeg forøvrig en projektor som er lysten på å flytte til deg.... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg vet, derfor må jeg stå på for å komme lengst mulig til høstslippet. Men det gjør ikke noe om jeg ikke er ferdig før du får det nye vidunderet. Din "gamle" PJ vil uansett komme til nytte her i huset, med eller uten ferdig HK.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang

Da er de første bildene klare. Kjelleren er ryddet og byggingen er endelig i gang. Som skrevet i en tidligere post har jeg trukket rør til et 7.4 anlegg, dvs at det er uttak til sub i hvert høytalerhjørne. Da kan sub'en plasseres der den spiller best på lag med rommet, i tillegg er det da også mulighet til å koble til en evt rumperister. Jeg har også valgt å legge rør med mulighet for å ha enten gulvstående eller evt. veggmontert surroundhøytalere. (De rørene som skal legges i taket er fortsatt ikke lagt pga at lydbøylene er enda ikke montert.)

I front vil det foruten høytalerkobling være, strømuttak på egen 16A kurs, parabol/TV-antenne, telefon (bredbånd), 40 (evt 50) mm rør til hdmi for PJ.

Neste oppgave blir å montere takbøylene, for deretter å legge resten av rørene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går desverre ikke i Anfield-fart, men jeg fikk ihvertfall fått montert mesteparten av lydbøylene i taket i kveld før batteriet på drillen tok kvelden. Før helgen er over håper jeg også at jeg har fått tid til å hente glava og gipsplater (tak og vegger).

Når det gjeder lyskontroll ønsker jeg å bruke Grafik Eye fra Lutron, dersom noen har noe info om hvor dette bør anskaffes er jeg takknemlig. En annen ting jeg lurer på er om det er tilstrekkelig med et 40 mm rør for hdmi-kabelen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lutron Grafik Eye

Da har jeg endelig fått Lutron Grafik Eye GRX-3104 som skal brukes til å styre lyset i rommet. Jeg har ikke noen erfaring med dette produktet fra før, så dersom noen har gode innspill til brukertips, vennligst post dem.

Det jeg ser for meg er å bruke enheten til å styre fire grupper av lys, såkalte soner. Disse sonene skal således være mulig å forhåndsinnstille til fire forskjellige scener som igjen kan hentes fram ved å trykke på kontrollenheten eller en fjernkontroll. I tillegg er det mulig å koble opp annet elektronisk utstyr som PJ, motorisert lerret, gardiner, osv.

Se link for ytterligere info:

http://www.lutron.com/grafikeye/grx3100.asp?s=&t=

Alle lydbøylene er også montert, i morgen skal det bestilles glava og gipsplater. Da håper jeg at aktivitetsnivået vil heve seg noen hakk den kommende helgen.

Ellers har jeg bestemt meg for å fjerne 20 mm flexirør til fordel for 32 mm plastrør for front HT'ene. Grunnen er at 20 mm flexirør er noe i underkant når en først skal trekke. Et råd å merke seg for de som vurderer skjulte høytalerledninger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med veggene

Da er jeg endelig ferdig med veggene, og godt i gang med taket. Jeg har vedlagt noen bilder for å illustrere hvordan jeg har valgt å gjøre dette.

Utenpå betongveggen har jeg først papp, deretter standard 2x4'' med glava, et lag med gips, og til slutt ferdig malt (cafe latte) beverpanel.

Veggen som har rom (kontor) vegg-i-vegg, samt mot uteareal, er behandlet med green glue mellom gips- og beverpanel. Dette var veldig enkelt å påføre uten noe griseri som man kan få inntrykk av på andre nettsteder.

Forøvrig har jeg brukt mye akryl for å tette alle åpninger i veggene, f eks mot gulv, tak, vindu, dør, veggbokser, høytaler gjennomganger etc.

Når det gjelder opplegg til SR-ht'ene har jeg valg å bruke 20 mm rør til veggbokser som jeg har sprayet svarte og påmontert et avsagt bassrør. Til frontene bruker jeg samme bassrør, men 32 mm rør i vegg.

I dag har jeg fått montert og sparklet det første laget med gips i lydbøylene. Regner med å sparkle en gang til i morgen før neste lag monteres. Maleren er bestillt til onsdag for å ta seg av sparkling og maling av det ytterste laget. Deretter gjenstår bare lister og teppe. Lyddøren ligger klar til montering... det nærmer seg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser utrolig bra ut, Zocral! Har jo vært på besøk i "rå-rommet" om det har jo et enormt potensiale. Du er nøye, og da blir det bra til slutt. Kommer til å bli dritbra!

Taket er jo en tung dritjobb, fremgangen er god der?

Gleder meg til å følge fremdriften videre, og ikke minst ta en øl eller to med deg i rommet den dagen det står ferdig.... :-D

PS! Tar du godt vare på TW-600?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her! :grin:

Har du jevna ut det Green Glue limet med en limsparkel, eller hadde du det bare på slik? Tenker litt på å bruke det selv.

Stå på videre!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har jeg en effektiv medhjelper som idag monterte 25 kvm med gipsplater på en time - ikke værst. Han kommer i morgen for å montere neste lag, i mellomtiden rekker jeg å (grov) sparkle taket to ganger. Det skulle rekke. Selve gipstaket er montert slik at det ikke berører veggene, glippen mellom veggen og taket skal tettes med akryl. Jeg begynner heldogvis endelig å ane konturene av en hjemmekino...

Den "gamle" PJ'en din har fått noen timer, men ikke mange. Den står i stuen, men venter på en bedre egnet plassering. Jeg synes bildet er fortreffelig rett på vegg, så jeg gleder meg til å få montert DreamScreen lerretet i kjelleren. Det blir sikkert kjempebra!

I tillegg snuser jeg på å kjøpe meg en skikkelig DVD-spiller, og pr idag fremstår Denon 2930 som førstevalg. Men jeg lurer på om jeg skal kline til og anskaffe meg en 3930 når den kommer (skulle være rett rundt hjørne)? Det jeg ønsker er en god spiller som gir et bra bilde og har gode SACD- og stereo-egenskaper. Jeg er ikke storvant, så en 2930 ville for meg trolig være et kjempesprang...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Ser bra ut det her! :grin:

Har du jevna ut det Green Glue limet med en limsparkel, eller hadde du det bare på slik? Tenker litt på å bruke det selv.

Stå på videre!
    Jeg tok bildet da jeg var ca 1/2 ferdig med den platen. Ihht veiledningen skulle mye krusseduller på kryss og tvers rekke, og den fordeler seg forholdvis greit utover flaten (jeg forsøkte på to små gipsplater for å se hvordan den "oppførte" seg).

Jeg har et punkt i vinduskarmen hvor det er noe green glue. Den er litt rar å ta på, henger litt på fingeren, men slipper når en tar fingeren vekk. Jeg kan huske at det var noe grønt "guff" som ble solgt i leketøybutikker når jeg var liten, og dette stoffet minner litt om den samme konsistensen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak klart for maler

Da er taket klart for maleren som kommer på onsdag for å sparkle og male taket samt listene. Og da har jeg grovsparklet det første gipslaget to ganger. Selve gipslagene henger fritt fra taket, slik at det er en glippe på ca 3-6 mm til veggen. Den glippen har jeg tettet med akryl.

Etter å ha senket gulvet har jeg nå 230 cm fra betonggulv til gipstak. Veggene er foreløping i standard cafe latte, mens taket og listene skal males i Lady 1140 Sand, som er noe mørkere enn veggen. Muligens vil jeg også male selve lerretveggen i Lady 1623 Marrakesh, som er en del mørkere, dersom jeg mener det er nødvendig.

Når det kommer til videre lyddemping som diffusorer og absorbenter vil jeg avvente til jeg kan se/ høre hva som er nødvendig. Rommet skal også fungere som en "vanlig" kjellerstue, derfor må jeg ta noe hensyn til det estetiske. Jeg håper og tror at de lokale entusiastene også kan komme med noen innspill på dette feltet etterhvert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ... og ikke minst ta en øl eller to med deg i rommet den dagen det står ferdig.... :-D
    I like måte.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er rommet ryddet og klargjort til maleren som kommer i morgen. Til helgen håper jeg å få kjøpt inn lister og teppe. Deretter er det heldigvis ikke så mye som gjenstår.

Som tidligere nevnt ville jeg satt pris på innspill vedrørende DVD-spiller med gode SACD- og stereo-egenskaper. Pr idag er Denon 2930 mitt førstevalg, og resten av utstyret består av Pioneer AX2, Mirage M-7si, Mirage M-595, Mirage center, SVS PC+ 20-39 og Epson TW-600.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Marantz dv-7600, dette er en knallbra spiller..Anfield har også en slik ,kansje du kan låne denne for test eller be om en demo.. Den har forresten falt noen tusenlapper i pris..

Spennende å følge med videre her..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme seg nå...:-D

2930 har jeg enda ikke fått lånt øre til, men er sikkert en god spiller. Min DV7600 kan du jo få låne for en lytt dersom det skulle være ønskelig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser koselig ut dette.

Engelsk pub-stilen, er den lagt litt på hylla?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser koselig ut dette.

Engelsk pub-stilen, er den lagt litt på hylla?
    He, he... var kanskje litt optimistisk når jeg lekte meg med Blender.

Etter at jeg begynte arbeidet på selve rommet har jeg latt Blender være Blender. Men jeg tror at jeg har testet ut mer eller mindre alle tenkelige plasseringsforslag. Til slutt endte jeg opp med den plasseringen som ble beskrevet i første post!

Desingmessig har det også vært en evolusjon, men også her kommer jeg tilbake til utgangspunktet. Men det er fortsatt mulig å legge til brystning av rockwool plater og kle disse med tynn finer som beises mørk for å skape en pub tilnærming. Uansett har jeg tenkt å avvente for å se hva som trengs av demping i form av diffusorer og absorbenter etter at anlegget er montert. Jeg regner med at det er lettere å vurdere når rommet er ferdig. Ett annet moment er at jeg nå ønsker å komme i mål slik at jeg endelig kan nyte rommet, da det har vært en veldig laaang prosess med mange avsporinger underveis.

Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Hva med Marantz dv-7600, dette er en knallbra spiller..
    Så sant, så sant... jeg har jo sett Anfield sitt oppsett da han hadde min TW-600. Det var veldig imponerende. Jeg får gå i tenkeboksen... noen som forresten vet hvor jeg kan få tak i den?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja høres fornuftig ut. Det er jo enkelt å planlegge avanserte løsninger, men så skal man bygge det også, da. Jeg tror også at et enkelt visuelt uttrykk er mer holdbart enn mer kompliserte. Blir meget pent dette her.

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •