HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 265
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvvarme

Hvis snekkeren mener at det funker så er det vel greit, men rent instinktivt synes jeg det virker litt rart at det skal bli like bra. Vil hvertfall tro at du får et litt tregere gulv, siden varmen skal trenge gjennom isolasjonen før den når overflaten. Men lydmessig er det en klar fordel, og skulle gulvvarmen skjære seg helt, så kan du jo bare fylle opp med noen kl. A-forsterkere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegg

Ville nok dekka hele veggen med tepper, fins et fint teppe lagt opp av mange myke tråder, vil gjøre det koselig, samt god lyd, ser ut som om planene blir brae...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke det samle en enormt med støv?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det sjeldent nok å støvsuge bare gulvet ja

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at layout'n på rommet er spikret. Det eneste som bekymrer meg er l-formen på rommet. Kan den forårsake et lydproblem? Grunnen til at jeg lurer er at Anfield mente det var bedre lyd i sitt rom med dodøra på gløtt, slik at bassen fikk et rektangel å arbeide med.

Ellers utforsker jeg Blender ved å lage alternative vegg design. Det som er sikkert er at jeg vil kle ca halve veggen med Rockwool, denne vil jeg igjen kle med enten tynne finerplater eller med scene molton. Her et forslag:

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-vegg2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med L-form kan vende begge veier egentilg, jeg har hatt L-form i 2 av rommene mine, det ene rommet funka det utrolig dårlig, i det andre funka det OK.
    Nå sies det også at, om du har et L-forma rom, så vil det ødlegge en del stående bølger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom L-formen på rommet ikke skulle fungere, kan jeg i eventuelt følge skissen til Roffe, som han postet i nov' 03.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg har også L-form sjøl, og det der med døra opp til toalettet hos Anfield funker helt sikkert. For om jeg lukker opp døre inni den L-formen her hos meg, så ble det faktisk litt bedre bass. Ikke mye men litt!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få si at forslaget til roffe ga mersmak strax jeg så det
    Da får du også fin bredde på rommet i forhold til noen av de andre forslagene.
    Nå skal det sies at jeg er sykelig opptatt av nok bredde, for å slippe å sitte "inni" side/bak ht. :grin:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JgR,

det som er fordelen med nåværende layout, med eller uten lettvegg, er at jeg kan skjule PJ'n i et skap over baren eller evt på en hylle/ evt et skap bak en lettvegg. Dersom jeg følger forslaget til roffe må PJ'n henge i taket.

Et annet moment, med roffes's forslag, er at det vil bli vanskeligere å få plassert fremtidige veggmonterte bakhøytalerne i et 7.1 oppsett pga vinduene? Slike høytaler lar seg sannsynligvis lettere integrere, f eks innebygd i noen passende søyler, i den nåværende planen.

Men plasseringen av lerret i Roffe's forslag utnytter bedre dimensjonene i rommet. Siden det fortsatt er en liten stund til byggestart kunne jeg kanskje utarbeide en tegning av roffe's alternativ for å sammenligne med nåværende plan...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut nok en skisse som inkluderer veggdesignet postet tidligere.
    HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-engelsk-stil-teppe-jpg

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice... Likte den der du...

Mvh
    OscarOT

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    JgR,

det som er fordelen med nåværende layout, med eller uten lettvegg, er at jeg kan skjule PJ'n i et skap over baren eller evt på en hylle/ evt et skap bak en lettvegg. Dersom jeg følger forslaget til roffe må PJ'n henge i taket.

Et annet moment, med roffes's forslag, er at det vil bli vanskeligere å få plassert fremtidige veggmonterte bakhøytalerne i et 7.1 oppsett pga vinduene? Slike høytaler lar seg sannsynligvis lettere integrere, f eks innebygd i noen passende søyler, i den nåværende planen.

Men plasseringen av lerret i Roffe's forslag utnytter bedre dimensjonene i rommet. Siden det fortsatt er en liten stund til byggestart kunne jeg kanskje utarbeide en tegning av roffe's alternativ for å sammenligne med nåværende plan...
    Ja det der var ufattelig stilig.
    Mtp pj er jo det en smakssak, og ser jo fordelen med å kunne gjemme den i forhold til stil/renhet osv.

Når det gjelder bakht i 7.1 tenkte jeg ikke på veggmonterte da jeg har ht på stativ på gulvet. (Trangsynt???:grin Ser helt klart problemet da vinduene er nøyaktig der ht burde være. Går jo ann å kle igjen vinduene og da få 100% lyskontroll, men det er jo litt ekstremt kanskje. Godt med dagslys når musikk er på "tapet'n". Mulighet for å montere disse over vinduene?

Uansett, lett skal det ikke være... :-P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha luftet prosjektet med lokale kunnskapsfolk har flere ment at rom-i-rommet prinsippet inni eksisterende betongkonstruksjon er unødvendig, arbeidskrevende og fordyrende. Dette ble også delvis bekreftet av den eminente konstruksjonsguiden til hjalmarjalla:

http://avforum.no/forum/generelle-guider/21887-guide-til-konstruksjon-av-av-rom-oppdatert-25-03-08-a.html

På bakgrunn av denne informasjonen sendte jeg en pm til forumets ressursperson på området og ba om råd vedr konstruksjon. Siden denne informasjonen også kan være relevant for andre enn undertegnede har jeg valgt å poste kommentarene til hjalmarjalla her:

Rom-i-rom prinsipp

Å bygge et rom etter rom-i-rom prinsippet er ganske omfattende og kostnadskrevende, og det er nok unødvendig i ditt tilfelle. Rom-i-rom er først og fremst aktuelt når man har et rom som befinner seg "midt i huset" OG det er svært viktig å hindre lyd å spre seg til resten av huset. Spørsmålet du må finne ut av er hvor viktig er det at rommet ditt er lydtett mot "omgivelsene"?

Siden du sier at det er en kjellerstue så vil jeg anta at det først og fremst er lydgjennomgang til etasjen over som er viktig å dempe lyden til? Eller gjelder dette også rom som ligger inntil kjellerstuen?

Har du prøvd å teste lydgjennomgangen når du befinner deg i kjellerstua? Bær ned anlegget og skru opp så går du opp i etasjen over, evt tilliggende rom. Betongkonstruksjoner er normalt relativt lydtette trenger mindre lyddemping enn vanlige trevegger/gulv. Dype bassfrekvenser er imidlertid vanskelige å hindre i å forplante seg selv om man lyddemper mye.

Tak

Det er vanskelig å si hvor godt taket er isolert uten å teste det, men generelt vil et betongtak som du beskriver dempe lyden atskillig bedre enn tilsvarende tak i tre.

Dersom du skal begrense lydgjennomgangen til etasjen over mest mulig så bør du nok gå for 2 lag gips i lydbøyler, samt ekstra isolasjon.

Gips som er festet direkte i betongen vil ikke ha den samme lyddempende effekten pga at lydbølger vil kunne forplante seg i kontaktpunktene melom gips og betong/paneltak.

Hvis du har takhøyde nok så kan du feste bøylene direkte i paneltaket og la isolasjonen være der den er.

(Jeg opplyste om at jeg hadde 5 cm lydtrinnplater på betonggalvet i etasjen over kjelleren)

Trinnlydplatene i etasjen over vil nok dempe lydgjennomgangen endel, men de er først og fremst for å dempe lyd som forplanter seg nedover gjennom gulvet.

Taket bør eventuelt bygges før du gjør noe med veggene for å få gipsplatene så nært betongen som mulig og fuge mellom tak/vegg, slik at ikke lyden forplanter seg via veggene og opp.

(Må et betonggulv isoleres selv om det ikke er rom under?)

I rommet mitt har jeg lagt teppet direkte på betongen...

Dersom gulvet har vannbåren varme, så vil jeg anta at det er isolert fra grunnen og det er lagt fuktsperre i/under betongen. Da er det helt unødvendig å legge noe mer enn bare teppe direkte på betongen.

Skal du legge parkett/laminat anbefales det å legge et lag plastfolie for å hindre evt fukt fra betongen å trenge inn i treverket, men dette medfører også at fukt blir "stengt inne" i betongen og ikke får tørket ut.

Men det er ikke nødvendig med flere lag enn dette, bortsett fra ullpapp/skumgummi under. En muilghet er også å bruke Blå Platon som fungerer som både fuktsperre og "fjæring" under parkett/laminat, i tillegg til at det slipper evt fuktighet ut på sidene. Se www.isola.no

Trinnlydplatene og golvsponet vil ikke dempe lyden i nevneverdig grad annet enn ned mot muldvarpene. Dette vil i tillegg bygge gulvet unødvendig mye opp, og dempe noe av effekten av gulvvarmen. Så dette tror jeg er ganske unødvengdig, ihvertfall med tanke på lydisolering.

Veggene kan du bygge slik som du har nevnt, eventuelt plassere dem et par cm fra selve betongen slik at de ikke er i kontakt med veggen, og legge 2 lag gips dersom det er viktig å lydisolere mot rom som ligger inntil kjellerstua. Hvis ikke er det mer enn nok med 5-7 cm isolasjon og et lag gips for akustikken sin del.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo flere gode råd (*notere*). Det sies at gode råd er dyre, men her er det motsatt, og ikke minst arbeids- og kronebesparende, glimrende :smile: .

Det eneste problemet med betong, er vel at betong leder vibrasjoner utrolig godt hvis det først blir satt i bevegelse. Hjalmarjalla har også samme mistanke om at isolering av gulvet med trinnlydplater ikke er særlig gunstig med tanke på varmen. Hvis man greier å isolere høyttalerne og suben fra betongen, f.eks. med steinheller oppå teppet, så vil vel dette hindre overføring av vibrasjoner til betonggulvet. Platon under parketten (hvis du skulle velge dette) vil jo også koble gulvoverflaten fra betongen, og slik sett redusere vibrasjonsoverføring.

OT:
    Forøvrig suverent vær å snekre garasje i disse dagene 8-) , skjønt våren er vel tidligere ute hos deg enn her oppe i Trysil.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våren er definitivt kommet. I dag har jeg lagt ferdigplen, mangler bare ca 50 kvm før jeg kan begynne å tenke på garasjen. Plenen må bli ferdig først for jeg kommer ikke til etter at garasjen er bygd. Pytt, pytt... slik er det med dagens trange tomter.

Når det gjelder garasjen kommer jeg også til å bygge kjeller. Dersom jeg får gravd ut hele garasjen, vil det bli et rom på ca 40 kvm. Må det sprenges for å utnytte hele flaten blir rommet mindre. Men det rommet hadde det vært moro å få innredet til en fullblods hjemmekino, men den tror jeg sitter usedvanlig langt inne. Jeg får nok klare meg med kjellerstuen i denne omgang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går vi kanskje litt vel OT her, men hva må du betale for ferdigplen, går ut fra at det er ruller? Vi sliter med gjørme som dukker opp nå som snøen omsider forsvinner. Og med hund som eeelsker å grave, det kan umulig bli bra :???: .

Garasjekjeller? Du store, der ligger det muligheter. Har litt igjen på garasjen her også, i tillegg til plen, beise ferdig huset, ved for vinteren +++, håper å komme konkret i gang med noe kinobygging til høsten. Det står et rom i kjelleren på 25-30 m2 som bare skriker etter å bli brukt til noe fornuftig (les: rom til far) ;-).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva du mener med et rom som bare "skriker" på å bli tatt i bruk. Men småbarn og jobb kan "dessverre" forårsake midlertidige omprioriteringer. Heldigvis rykker rommet stadig frem på prioriteringslisten...

Når det gjelder ferdigplen betaler jeg kr 38 pr kvm og ferdigplenen kommer, som du skriver, i ruller på paller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er vi vel ikke alene om å prioritere, så da rykker nok slike ting nedover listen. Vel, en vakker dag...
    Plen på rull... må vurderes i forhold til hva annet man kan bruke pengene på. Men det er jo utrolig praktisk da.

HVis rommet ditt blir halvparten så pent som skissene, har du virkelig noe å se frem til. Synes veggdesignet ga litt engelsk pub feeling, meget stilig. Og med hjalmars tips blir jo jobben noe mindre og billigere enn først antatt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta med Karin hit, Rune. Sammen med film og musikk du vet hun er glad i, så kan hun på oppleve det litt på nært hold. Kanskje fokuset og prioriteringene blir litt annerledes da....;-)

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •