HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 265
    Newcomer Raymond sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Woow!

Må si meg enig med TomH der altså! ;-) Begynte litt å lure, men topp at drømmen lever enda da! Blir spennende og følge med fremover.. Forutsetningene er der i allefall! LYkke til!

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegg

Et tema som har gitt meg en del hodebry, er hvordan jeg best kan isolere veggene slik at minst mulig lyd kommer ut av rommet. Dette håper jeg at jeg har løst ved å følge den vedlagte anvisningen.

20 cm mur / 2x4' med galva / lydbøyler som bygger ut 3cm / 2x2' / 2x gipsplater som legges annen hver (fuges i alle sprekker inkl gulv og tak / 2x2' med Rockwool (hele veggen bak lerret, opp til 120 cm ellers i rommet.

I gulvet, som også er betong, vil jeg først legge plastik / lydmatte / parkett.

Taket avventer jeg inntil jeg har testet med den isolasjonen som er nevnt. Pr i dag består taket av betongdekke, 5 cm med rockwool og panel.

Når det gjelder døren skal jeg benytte meg av to dører som isoleres med rockwool. Da vil det også oppstå et luftrom mellom dørene som jeg tror vil ha en positiv dempende effekt.

Dersom noen har innspill er jeg fortsatt lydhør, garasjen er enda ikke ferdig...

PS. Jeg klarer ikke å legge inn smilies?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende skisser, Rune! Gleder meg til å følge deg videre på byggeferden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går med samme tanker som deg, Zocral, må bare får ferdig noe annet først :???: Mine tanker rundt lydisolasjon er nesten de samme som deg, bortsett fra at jeg ville satt opp 2X4" 1-2 cm fra betongveggen og feste stenderne kun i topp- og bunnsvilla slik at stenderne ikke er i kontakt med betongveggen, kle med gips, og så en ny vegg etter samme prinsipp men med med 2x3" i ca 1-2 cm avstand fra den første veggen, og kle med gips. Da slipper du å bruke lydbøyler og sparer noen kr. Mulig at dette er litt overkill, tror faktisk at den første veggen også vil dempe ganske mye, men med to lag vil du jo kunne legge rør og diverse bokser uten å punktere den første veggen.

Forøvrig glimrende skisser, blir spennende å følge dette fremover.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Rune,

her er et forslag som viser en 100 % dedikert hjemmekino med:
    - 5 faste sitteplasser fordelt på to nivåer
    - perforert 2,35:1 lerretet som dekker hele veggbredden og skjuler hele frontrekken av høytalere
    - surround høytalerne bygget inn i søyler
    - elektronikk og PC avskjermet bak gardinene i "naborommet".

Med et slikt opplegg ville jeg også oppnå tilnærmet total lyskontroll. Allikevel valgte jeg å forkaste dette forslaget pga at bruksområdet ville bli for begrenset (for kinodedikert) og for lite familievennlig. I tillegg til at jeg synes rommet er for smalt til å få fylt utbytte av en slik løsning.

Jeg velger allikevel å poste forslaget for å illustrere prosessen med planlegging av min hjemmekino. Noen ganger blir en inspirert av andre og virkelig får lyst til å "go all the way." Men i denne omgang må jeg nøye meg med en mindre dedikert løsning.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tols1,

jeg er enig med deg at en bør ha mellomrom mellom murvegg og det første bjelkelaget. Dog ble mine stendere er satt opp for "lenge" siden, men de er kun festet i tak og gulv. Jeg tror uansett poenget er at det må være luftrom i veggen og at denne luftlommen er med på å bryte lydbølgene. Et slik oppsett, med to luftlommer, som du skisserer bør derfor fungere bra. Etter hva jeg har hørt er det viktig å fuge alle åpninger i begge gipslag slik at lyden ikke kommer igjennom. Lykke til.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tror ikke det er selve luftlommen som er cluet (hvis jeg forstår deg rett), men det å begrense energioverføringen. Hvis man tenker seg at lydbølgene setter veggen i bevegelse, så må man sørge for at denne bevegelsen ikke overføres til neste vegg, her: betongveggen. Din løsning med lydbøyler vil kanskje funke, men lydbøylene er vel konstruert slik at de virker optimalt ved en viss belastning, f.eks. i taket vil to lag gips trekke nedover i bøylen. Ved å bruke de slik at de fjærer i horisontalplanet, tror jeg ikke man oppnår den ønskede effekten. Vel, det er nå min teori, kan tenkes at jeg tar feil.

I "mitt" rom har jeg litt gulvplass å ta av, så jeg har en plan om å bruke vegg nr. 2 til akustikkregulering av noe slag. F.eks. lage en vegg hvor man kan bytte ut plater med stofframmer, og dermed bruke Glavaen til å dempe refleksjoner. Tror dog at jeg må forske litt mer på dette før byggingen starter. Med progresjonen så lang har jeg goood tid...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg tols1 at det ikke er luftrommet som er "cluet." Hensikten er å oppnå minst mulig forplantning av lydbølger til resten av huset ved å isolere veggene mest mulig effektivt. Jeg mente bare at luft mellom veggen bidrar positivt til demping av lydbølgene, a la prinsippet om rom i rommet. Uansett, spennende skal det bli å sette ordentlig igang med prosjektet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi på lengde. Lykke til med byggingen og legg ut masse bilder, det er skrekkelig inspirerende. Snasne illustrasjoner du har, forresten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært på fantastisk demo hos Anfield i uken som gikk, har jeg (hvis mulig) blitt enda mer inspirert til å sette i gang prosjektet. Det har resultert i at jeg vil prøve å lage en oversikt over de problemstillinger som jeg vil møte i byggeprosessen, og hvordan disse kan eller vil bli løst.

HK / kjellerstue plan

Formål

Først og fremst ønsker jeg å lage et kombinert hjemmekino- og kjellerstue med tilfredsstillende lydisolering slik at det er mulig å spille musikk og se på film på et forholdsvis høyt lydnivå uten å vekke familien. Deretter er det vektlagt at rommet også skal kunne fungere som kjellerstue.

Fremdrift

Jeg tar sikte på å komme i gang rett etter sommerferien. Inntil da skal de fleste viktigste avgjørelsene med hensyn til løsninger og materialvalg være avklart. Det er fortsatt flere detaljer som gjenstår, og jeg derfor mottakelig for innspill.

Layout

Layout på rommet har flere ganger blitt endret, men pr i dag er det den vedlagte skissen som gjelder.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-kjeller-stue-image-13-jpg

Eksisterende konstruksjon

Gulv, tak og vegger er bygget i ca 20 cm betong. Mot betong-taket er det isolert med 5 cm Rockwool, som igjen er dekket med vanlig ubehandlet skyggepanel. På veggen er det kun satt opp vanlig reisverk med 1,5x4’. Gulvet, som for øvrig har vannbåren varme, er enda ikke behandlet. Det er enda ikke trukket noen rør for verken det elektriske anlegget eller høytalerne.

Isolering

Jeg vil forsøke å følge ”rom-i-rommet” prinsippet for å oppnå best mulig isolering av lyd mot resten av huset. Da er det også utrolig viktig at det ikke er forbindelser mellom rommene. En feilslått spiker som forbinder begge rommene kan være nok til at lydbølgene forplanter seg til resten av huset, og dermed redusere kvaliteten på konstruksjonen.

Konstruksjon

Tak

Først vil jeg montere gipsplater i taket som strekker seg fra og til det nevnte reisverket (1,5x4’) i rommet. I og med at det allerede er bra isolasjon burde det holde med å feste lydbøyler i taket for deretter å kle med doble gipsplater. Det første gipslaget vil også bli grovsparklet for å tette eventuelle sprekker. Det siste gipslaget skal sparkles og males i en passende farge.

Gulv / vegg

Etter at taket er ferdig malt skal gulvet monteres, også gulvet vil dekke rommet mellom eksisterende reisverk. Først legger jeg en fuktsperre over betonggulvet, deretter Glava lydtrinnsplater (20 mm), så 22 mm flytende sponplater, og til slutt og etter at veggene er ferdige, et vegg-til-vegg teppe eller evt parkett. Når det gjelder legging av lydtrinns- og sponplater, er det bare å følge anvisning på angitt på hjemmesidene til Glava.

Nåværende reisverk vil bli isolert med 10 cm Glava. Deretter vil jeg sette opp en ny vegg som kles med doble gipsplater og som igjen fuges og sparkles for hvert lag. Dette gjøres for å sørge for at minst mulig lyd kommer til eller fra rommet. Avstanden fra nåværende reisverk skal være ca 3 cm slik at det er rom til at jeg kan legge 20 mm rør mellom veggene. Den nye veggen skal også festes i sponplatene og gipstaket for å unngå kontakt med eksisterende konstruksjon. Gulv- og taksvillene har jeg tenkt å skru fast i underlaget og jeg regner med å bruke 2x2’ stendere (selv om skissen viser 1,5x4').

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruk lydbøyler festet i nåværende reisverk, men jeg finner bare lydbøyler beregnet for tak. Uansett ser jeg at den metoden jeg har valgt er anbefalt flere steder og bør gi et godt resultat.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-gulv-jpg

Dør / vinduer

Jeg skal montere to dører som isoleres etter behov. Sannsynligvis kommer jeg til å følge oppskriften til Snickers-is. Når det gjelder vinduene kommer jeg ikke til å foreta meg noe spesielt utenom å påse at foringene ikke kommer i direkte kontakt med begge veggene.

Elektrisk

Pr i dag har jeg to 10A kurser inn til rommet. Den ene skal bli oppgradert til en 50A (35A) kurs som kobles til et fordelingskap med 2 x 20A (2 x 16A). Av disse kursene skal den ene benyttes kun til anlegget, mens den andre skal videre til en utebod. All belysning skal gå på den andre 10A kursen. Når det gjelder belysning ønsker jeg også å dele opp rommet i flere soner slik at det er mulig å eventuelt fjernstyre sonene etter behov. Sonene vil bestå av grupper på to eller flere spotter.

Dette er utgangspunktet for min kombinerte hjemmekino. Senere vil jeg komme inn på hvilke løsninger jeg har tenkt å bruke med tanke på den designmessige utformingen av rommet og ikke minst hvordan jeg har tenkt å dempe rommet lydmessig.

HK byggeprosess - Sony HW-30 i hus-kjeller-stue-image-1-23-04-06-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette virker som en god plan. Lurer dog på en ting vedr. gulvet. Du sier du har vannbåren gulvvarme. Vil ikke de trinnlydplatene isolere litt for mye for gulvvarmen? Og er det strengt tatt nødvendig med trinnlydplater siden rommet ligger i kjelleren? Vet at trinnlydplater er ekstremt effektivt mot støy til/fra naboen under, men i kjelleren??? Vel, jeg ser jo at det vil gi god effekt for å koble gulvet fra resten av huset, men det er dette med varmen...
    Grunnen til at jeg lurer er at jeg er i nettopp samme situasjon, kjellerrom med vannbåren varme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!

Her ser det virkelig ut som det er store ting på gang Kommer til å bli en veldig fin kino!

Hvor lager du disse 3D skissene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvvarme

Lydtrinnsplatene skal ene og alene brukes for å hindre at lydbølgende forplanter seg i betonggulvet og sprer seg til resten av huset. Men jeg har også tenkt tanken vedrørende varmeeffekten av vannbåren gulvvarme og lydtrinnsplater. Det var på grunn av usikkerheten knyttet til det du nevner at jeg tok det med i innlegget. Men i følge min lokale snekker, skal det ikke være problem så lenge det er godt nok isolert under betongen. Da skal varmen uansett stige opp. Jeg håper noen kan bekrefte dette, men en leverandør av vannbåren varme vet nok også svaret.

Takk Majesty!

Skissene lages i Blender, et open source program som kan lastes ned gratis på http://www.blender.org/cms/Home.2.0.html.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Kunne du muligens hjulpet meg litt, hvilken av disse skal jeg velge Veldig blank på sånt som dette.

Er jeg på riktig plass i det heletatt?
    http://www.blender.org/cms/Blender.31.0.html

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://blender.instinctive.de/Blende...41-windows.exe

Denne er riktig for deg Majesty..
    (så fremt du har Windows)

Men Blender er ikke spesielt enkelt bare så det er sagt... Har du prøvd Sketchup...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig side, velg versjonen som samsvarer med ditt operativ system. Den vedlagte linken kan være grei for å komme i gang, ellers er det bare å bruke google - det er et hav av info på nettet. Fordelen med open source programvare.

http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro

Edit: HåkonN kom meg i forkjøpet med linken.

Når det gjelder vanskelighetsgrad er lærekurven ganske bratt, jeg har gitt det opp en gang tidligere. Men i påsken forsøkte jeg igjen, og da løsnet det etter å ha gått gjennom en del tutorials på nettet. Det er ufattelig mange funksjoner i programmet, og jeg har bare såvidt skrapt på overflaten av potensialet. Men i denne sammenheng holder det nesten med å kunne lage bokser og sette dem sammen, for deretter å gi dem en farge og et mønster.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    http://blender.instinctive.de/Blende...41-windows.exe

Denne er riktig for deg Majesty..
    (så fremt du har Windows)

Men Blender er ikke spesielt enkelt bare så det er sagt... Har du prøvd Sketchup...?

Takker gutter

Er det så vansklig da...?
    Sketchup har jeg aldri hørt om. Kjenner ikke til noe med pc, bare så det er sakt! (kjenner forøvrig til AVForum)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei guttar, eg gir meg. Det var veldig kompisert hehe, kan sitte i hele kveld med dette jo!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar desverre litt tid ja, men etter at Google kjøpte Sketchup kan du nå laste ned en light versjon gratis. Et veldig bra program som i tidligere demoversjoner ga brukerne en tidsbegrenset prøveperiode. Se vedlagt link.

http://sketchup.google.com/

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Men jeg lasta ned den, og det gikk ikke å innrede roma. Klarte bare å lage alle 4 veggene jeg....?

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •