Lydisolering - beste løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering - beste løsning?

Ærede medlemmer av dette forum - jeg trenger gode råd og tips...

Jeg har lest endel på furumet her nå angående lydisolering av kinorom, men det er noe jeg ikke finner:

Jeg har en kjellerstue som skal bygges om til kinorom. Lydisolering til tilstøtende rom i samme etasje er ikke nødvendig føler jeg - da rommet ligger inntil boder og et bad + vegger ut mot hagen.

Problemet er at rett over kjellerstuen befinner barnas soverom seg.....

Jeg har et perfekt rom på 25m2 - og jeg er helt avhenging å få lydisolert dette rommet mot lyd oppover til dette soverommet.

Takhøyden i kjellerstuen er 240 cm, så jeg har jo litt å gå på. Idag er taket dekket av panel.

Dette skal bli et dedikert film/lyd-rom, og det hadde vært fint å kunne "guffe" på litt om kvelden etter leggetid for små barn - uten å vekke dem når man ser på film.

Det jeg har kunnet lese meg til er:

- Feste lydbøyler type D rett i panelet i taket.
    - Lekte ned med 48*30 mm trelekter.
    - Isolering (50-70 mm) mellom lektene.
    - To lag gips.

Er det mer jeg kan gjøre for å dempe mest mulig?? Gode råd mottas med takk.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Audiopro

Er det skikkelig isolert fra før i bjelkelaget? Hvis ikke ville jeg ha begynt med å isolere dette. Deretter kan du gjøre sånn som du har skissert, men jo tykkere lag med isolasjon og gips jo bedre demper du lyden. Det er ikke noe i veien for å bruke lekter som bygger litt ekstra ned for å få plass til mer isolasjon og/eller et ekstra lag gips, men dette tar jo av den totale takhøyden. Gipsplatene bør legges i forband, dvs med forskjøvede skjøter. Og så må du bruke akrylfugemasse i ALLE sprekker. Et lite tips er å leie deg en gipsplateheis

Dersom du skal virkelig ta i, så er det jo også mulig å gjøre noe fra oversiden med tanke på gulvet på barnerommet. Eks legge trinnlydplater som både demper lyd nedenfra og motsatt. Men dette er kanskje å dra det litt vel langt. Ellers så finner du gode råd på Rockwool sin konstruksjonsguide som du finner på http://www.rwsc.dk/NO_konguide/frm_indhold/frameset.asp, søk på lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Er ikke helt sikker på hvordan det er isolert mellom etasjene, men regner med at det er helt standard "etasjeskiller-isolasjon".

Jeg kunne selvsagt revet ned panelet i taket for å sjekke hva som befinner seg der.

Ville det evt. vært bedre å rive ned hele panel-laget i taket - legge mer isolasjon, for så å legge nytt tak med lydbøyler som jeg beskrev i forige innlegg? Eller er det like greit å beholde panelet i taket- legge mer isolasjon - et lag gips - for så å legge på lydbøyler med isloasjon imellom lektene + 2 lag gips??

Har som sagt en takhøyde på 240 -og det burde la seg gjøre å bruke 20 cm til div lydisolerende metoder.

Gulvet på barnerommet er nesten helt nytt, så jeg tror jeg heller legger arbeidet til å ta taket i det kommende kino-rommet.

Er det mengde isolasjonsmatriale - eller er det antall lag med gipsplater som demper mest? F.eks - 15 cm glava - så nytt tak med lydbøyler. Eller ville det være bedre med 5 cm glava - gipslag - 5 cm glava etc... og så nytt tak med lydbøyler etc?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener at isolasjonen er ok, så kan du sikkert la panelet være. Har du 20 cm å gå på så har du ganske mye til disposisjon. Regelen er at jo tykkere lag isolasjon og jo flere lag gips jo bedre lydisolasjon. Når man f.eks. lydisolerer mellom rekkehus, så settes det som regel opp to separate vegger med et lite mellomrom på noen få cm. Disse veggene blir hver for seg isolert og kledd med minst 2 lag gips på hver sin side. Det vil si at veggen totalt får 4 lag gips og eks. 2x10 cm isolasjon. Poenget er å lage en tung og stiv vegg som ikke er i kontakt med den andre veggen slik at lyden forplanter seg. Det er også litt av poenget med lydbøyler, at de skal "fjære" for å ta opp bevegelser/lydbølger.

For taket ditt sin del kan du prøve å bruke lekter som er tykkere enn standard lekter på 48x30. Jo tykkere lekter jo mer isolasjon får du plass til, så klarer du å få inn 5 cm ekstra så hjelper dette på. I tillegg er det viktig for gipslagene at de er samlet i ett pga tyngden. Dersom du sprer gipslagene med en et lag gips, så isolasjon osv blir effekten mindre. Jo tyngre lydhimling jo mer skal til for å sette den i bevegelse slik at lydbølger forplanter seg. 2 lag gips er normalt nok, men hvis du ønsker å være ekstra nøye så ville jeg ha lagt 3 lag. Men da bør du undersøke med Rockwool om du må plassere lydbøylene tettere pga økt vekt. I tillegg må du bruke relativt lange skruer på siste laget med gips. Husk også å være nøye i skjøter og langs vegger slik at det ikke blir for store sprekker mellom vegg/tak. Alle sprekker må tettes nøye med akrylfugemasse.

Her er monteringsanvisning på lydbøyler m.m.

http://www.rwsc.dk/brochurebestillin..._lydboeyle.pdf

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt jeg siden det gjelder lydisolering.

Vi skal kjøpe oss hus, og har ikke bestemt oss helt om vi skal kjøpe en med eller uten utleie del.

Blir det med utleie, så må kinoen lydisoleres godt.

Kan noen svare meg på om det er mulig lydisolere et rom såppas bra at det slipper ut minimalt med lyd. Planen er en eller to SVS PB12-plus. Vil jeg klare å lydisolere et rom såppas bra at en leietaker slipper at bilder detter ned fra veggen? :grin:

Har noen en oversikt over hva det vil koste å lydisolere et rom på rundt 15-20kvm? Tar da utgangspunkt i at man setter opp ny vegg med luftskille mellom den gamle, tak (og gulv) hengt lydbøyler, dobbel gips der det trengs, isolasjon, og sikkert masse akrylmasse :grin:.

Eller må jeg glemme planene om trøkk i kinoen om vi skal ha utleie? :roll:

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...tror det kan være fornuftig å lydisolere veggene som støter inn mod boder etc. også da lyden vil kunne forplante seg via disse :???: Et lag med gips og plenty med acryl-tettningsmasse vil gjøre veggene lufttette og da er mye gjort :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor godt isolert blir det?
    Har hjemmekino i kjelleren uten lydisolasjon til 1. etasje. Standard etasjeskille 30 cm.
    Å det vibrerer såpass at ting ramler ned fra bordene, og det meste skrangler når lyden blir skrudd opp.
    Med lyd bøyler, 5 cm isolasjon og dobbel gips, vil det da bli mulig å få det rolig, eller vil det bare dempe litt..?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjukk isolasjon i taket med lydbøyler og dobbelt lag gips gir veldig bra demping, men det er et par-tre ting som MÅ huskes på under montering:
    - få til skikkelig isolasjon med f.eks. Rockwool i bjelkelaget først.
    - avslutningen mot vegg (der du fester gipsen ved veggen) må ikke være i kontakt med eksisterende bjelkelag over.
    - legg gipsplatene med omlegg, dvs at skjøtene på lag 2 bommer med 60cm på skjøtene i lag 1.
    - la det væe igjen ca 0.5cm ut mot veggene på nederste gipslag. Dette fyller du 110% tett med brannfugemasse eller annet litt tung akrylmasse. En liten glipe på noen mm vil redusere dempingen av diskant betraktelig.
    - vær nøye!

Sikkert annet også, men dette har jeg hatt veldig god erfaring med ved en tidligere anledning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping av rom for å isolere all bass er så og si umulig, desverre. Hvis ikke du har 50 cm betongvegger og kan konstruere rom i rommet. Har selv vært gjennom en betydelig oppgradering av AVrom. På de høyere frekvensene som mellomtone og diskant trenger ingen lyd ut av rommet, og det hjelper selvfølgelig veldig når resten av husstanden har lagt seg og man ønsker å se en film eller spille litt musikk. Hvis jeg derimot skal "dra på" i bassområdet er det ikke til å unngå at disse frekvensene vandrer. Hadde to stk SVS PC13 Ultra som satt alt i sving, og dette tror jeg ikke man klarer å unngå helt. Bare så dere ikke blir altfor skuffet og ikke bruker flere måneder på jobben for så å finne ut at det ikke holdt.
    Når dette er sagt. Det er mulig å temme mye av lyden ved å gjøre det skikkelig. Det er nevnt av flere hvordan man skal få det til mest optimalt. Et tips som er viktig! IKKE pakk isolasjonen for tett hverken i tak eller vegger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX er inne på noe. Lave frekvenser er svært vanskelig å isolere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •