Lydisolerin i rekkehusleilighet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering i rekkehusleilighet.

Hei!

Situasjonen er som følger:
    Bor i rekkehus med noen forferdelige naboer. Heldigvis bor vi på enden, slik at vi kun er "direkte nabo" med en annen leilighet. Som de fleste andre rekkehus i Norges land ble også disse bygget under sovjettida og består derfor stort sett av betong. Uansett.

Jeg skal i høst og i vinter bygge meg en hjemmekino ned i en del av kjelleren. Driver derfor nå skikkelig research. Det første jeg tenker på er det med lydisolering, da dette er viktig siden vi bor i rekkehus. Heldigvis er soverommene i disse leilighetene i 2. etasje og jeg bygger i kjeller. I den delen jeg skal bygge i er det betong fra gulv til tak.

Noen som har erfaringer med å lydisolere når alt er betong? Jeg forventer ikke at gamla i andre etasje (mamma) skal kunne høre klokka tikke når jeg ser film eller spiller musikk, men det bør være levelig. Men som jeg kanskje har gitt uttrykk for er det den veggen mot naboen som er viktigst. Gulv trengs vel kanskje ikke å lydisoleres så mye med tanke på at det er i kjeller. Eller tar jeg feil? Gulvet henger jo sammens med både vegg og tak. Er et "løst" gulv oppå betongplaten en løsning?

Håper, til tross for en uklar beskrivelse av min situasjon, at dere forstår problemstillingen. Er ute etter en rimelig, men effektiv metode!

Edit: Man må også ta hensyn til høyde. Det er nå 218cm fra gulv til tak. Denne bør ikke være noe lavere enn 2 meter synes jeg. Dvs det er 18 cm å bygge på :razz: Det samme gjelder veggene, hadde håpet på og ikke måtte lekte ut altformye.

Jeg må i tillegg slå opp noen vanlige vegger med gipsplater tenkte jeg. Funker det bra? Hva bør man isolere med?

På forhånd, takk :grin:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen Erlend

I taket ville jeg ha gått for 2-lag gips hengt opp i lydbøyler og isolert med 5-7 cm, samt fuget skikkelig i alle sprekker mellom vegg og tak. Du kan jo eventuelt øke lektetykkelsen slik at du får plass til eks 10 cm isolasjon, og evt vurdere om du skal legge et ekstra lag gips. Dette kan muligens medføre at du må montere lydbøylene tettere enn det står i monteringsanvisningen pga økt vekt. Men dette burde Rockwool eller Glava kunne svare på.

Dersom veggene ikke har direkte kontakt mot naboen, vil det nok ikke ha noen stor effekt å bruke for mye energi på lydisolere disse.

Men for akustikken sin del ville jeg kanskje ha lektet ut, isolert med 5 cm Rockwool og lagt et lag gips, forutsatt at kjelleren er helt tørr og det ikke er fare for fukt. NB! Fuktsperre i form av plastfolie anbefales ikke brukt i kjellervegger pga fare for innestengning av fukt og fare for sopp/råte.

Tror kanskje jeg ville ha satset maks på et skikkelig lydisolert tak i første omgang og så testet litt med anlegget på "full spiker" i kjelleren. Deretter gått opp i andre etasje og kanskje besøkt naboen for å sjekke hvor mye som høres.

Når det gjelder lydgjennomgang så vil nok en lydhimling dempe ganske bra de høyeste frekvensene, men når det gjelder den dypeste bassen så spørs det om det er tilstrekkelig med kun lydhimlingen. Det kan nok hjelpe litt på vibrasjoner og forplantning av lydbølger i selve huset om du legger et flytende gulv oppå betongplata, men det er vanskelig å vurdere på forhånd. Å dempe lydgjennomgang fra lave bassfrekvenser krever omfattende og kostbare konstruksjonsendringer. En løsning som hjelper noe kan være å plassere sub og høyttalere på betongheller/steinplater f.eks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •