Bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Bygging av hjemmekino

Jess gutter og menn

Da var tiden kommet, endelig har jeg fått kjøpt meg egen plass og bo så nå begynner morro.
    Jeg trenger litt hjelp av dere!
    Jeg er helt ny her men har planer om og bygge kino i hele kjelleren min, den er 8 x 3,5 meter alle vegger er av betong. Bortsett fra en vegg

Tingen er, kan jeg bare pusse veggene og male di ? eller må jeg isolere veggene med gips ?

Jeg har heller ikke noe utstyr fra før av, så alt skal kjøpes nytt, dette er listen jeg har sett litt på;

Yamaha RX-V1500 Titan
    Yamaha DVD-S657 Titan Multiregion
    Yamaha NS-555 Svart Pianolack
    Yamaha NS-333 Svart Pianolack
    Yamaha NS-C444 Svart Pianolack
    Yamaha YST-SW515 svart
    BenQ PE7800

Som dere ser så har jeg lyst og ha alt i samme merke.
    Noen som kjenner til forsterkeren ? Det kommer også en xbox med tiden, så vil liksom ha alt i orden og at ingen ting er noe stress.

Og jeg vil såklart ha størst mulig bilde, skal også brukes til tv titting.

Noen som kan hjelpe meg litt her ?
    Legger også med et bilde over hvordan jeg har planer om at d skal bli, kommer noen biler også etter vært.

Litt skrivefeil her og der, men men, håper den er plassert i riktig tråd

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke allerede har sett den, så finner du sikkert noen tips i denn guiden:

http://avforum.no/forum/generelle-guider/21887-guide-til-konstruksjon-av-av-rom-oppdatert-25-03-08-a.html

For øvrig så bør du tenkte på akustikken i rommet. Betongvegger er nok ikke noe særlig gunstig for optimal lyd, og bør derfor dempes f.eks. med å sette opp stenderverk, isolasjon og gips. Men dette er ikke upoblematisk dersom kjelleren ikke er 100% tørr i utgangspunktet. Så før du begynner å kle inn vegger bør du forvisse deg om at dreneringen er ok, og at det ikke er fare for fuktgjennomtrengning

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Blir bra dette, har selv 7800 og er godt fornøyd. Liker også å holde en viss merke-avhengihet. Husk å oppdater oss med bilder under prosessen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder..

Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder i dag, men slik som det ser ut nå så ser det ikke ut som en kino :P men men..

Syntes det hadde vært fint og hatt alt i samme merke, må bare finne en benk som ser bra ut.
    Noen som kan komme med flere innspill ?

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok kledd betong veggene, man har lett for å få veldig bass klang når alle veggene er i betong.. men dette blir sikkert flott etterhvert, flott når du får inn nye bilder å..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    æsj.. filene var for store, så må ta nye bilder igjen i morra, ting begynner og komme seg fort her ivertfall, så jeg gleder meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

maling

Jeg skal til og male den ene veggen som prosjektoren skal vises på, hvilken farge skal jeg bruke ? Jeg skal bare kjøre bildet rett på veggen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvordan du vil ha bildet. Det kan kanskje være en ide å male veggen i to farger. Lyst/hvitt der hvor bildet skal vises og mørkt utenfor slik at det blir som et lerret?

Ellers bør du vel male veggen helt lys/hvit og så matt og jevn som mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det kommer jo an på hvordan du vil ha bildet. Det kan kanskje være en ide å male veggen i to farger. Lyst/hvitt der hvor bildet skal vises og mørkt utenfor slik at det blir som et lerret?

Ellers bør du vel male veggen helt lys/hvit og så matt og jevn som mulig?

lurte på om jeg skulle ta samme farge på hele veggen og etterpå legge rundt lister der bildet skal være.
    Jeg har vært og kikka litt i forumet og funnet ut at jeg burde ha LADY HEL MATT
    og to lag med hvit grunning, tar jeg feil nå eller ?
    Skal bare male på sponplater

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut om du trenger to lag grunning og så Lady over der igjen, men grunnen kan være at grunning er svært matt i seg selv, og at noen har brukt selve grunningen som maling for å få en mattest mulig overflate.

Skal du bruke Lady bør du satse på Lady takmaling i 02-glansgrad. Det er vel det matteste man får, om man ikke bruker selve grunningen. Da skal det normalt holde med et strøk grunning og to lag Lady

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten ferdig!

Da var kinoen min nesten ferdig, eneste jeg skal gjøre nå er og bedre veggen som filmen vises på, skal komme med flere bilder med pj på

Må ellers si jeg stresser litt med og koble pj til pcen, men dette må jeg ta med tiden.

Legger ut noen bilder så kom gjerne med komentarer

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hansinge. Er det jeg som blir lurt? Står ikke høytalerene rett foran lerretet?

K

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir koselig med film her:-)
    Noen kommentarer: senter 3 cm for langt til høyre og vinkle den litt opp. Trekk fronthøyterene litt mere ut fra veggen (gir bedre lyd). Bakhøytalerene bør også noe ned hvis mulig til 60-80 cm over ørehøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hansinge. Er det jeg som blir lurt? Står ikke høytalerene rett foran lerretet?

K
    Tja.. er ikke noe lerret, jeg har bare sparkla veggen ganske så fint, og jeg får ikke pj til og vise over hele skjermen, men stopper rett med høytalerene, Så skal komme meg hjem og ta flere bilder, må bare få tid

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Blir koselig med film her:-)
    Noen kommentarer: senter 3 cm for langt til høyre og vinkle den litt opp. Trekk fronthøyterene litt mere ut fra veggen (gir bedre lyd). Bakhøytalerene bør også noe ned hvis mulig til 60-80 cm over ørehøyde.
    Jeg skal få laget et stativ til senteren, da kansje med noen hyller også som går helt hen til høytalerene. Og fronthøytalerene skal jeg ta litt mer ut og vinke litt mer mot midten. bakhøytalerene og sidehøytalerene kommer jeg ikke til og gjøre noe mer med, kansje vinkle di litt ned men ellers er det for mye arbeid, kommer til og stå litt i veien også da :/ ellers takk for tilbakemeldinga

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo blitt bra.. Et tips, sett 555`ene dine med litt luft rundt..Har selv hatt de og jeg syntes at de spilte mye bedre da..Verdt et forsøk..
    Ellers får du gratulere med ny kino..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •