Hjemmekino som investering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino som investering?

God aften

Jeg har nå en stund lest på dette forumet og sett mange imponerende hjemmekinoer. Har lenge hatt lyst til å investert i noe lignende selv, etter jeg har sett en kompis av meg har bygd sitt eget rom om slik.

Problemstillingen er denne:
    Jeg har nå iløpet av de 2 siste årene spart opp en del penger, og vil nok gjøre det frem til sommeren igjen (får MiF tjeneste med turnus, så det blir en del jobbing når jeg har fri). Av disse pengene hadde jeg lenge tenkt å bruke på å kjøpe meg hus (jeg har ikke spart så mye, men nok til at jeg får tatt lån hos min lokale bank).

Jeg har nå lenge lurt på om dette muligens vil gi for mye ansvar på meg, og vil bli vanskelig å kunne betale alt, og derfor ville det vært lettere å bare leie disse årene jeg blir student (skal gå på NHH til neste år).

Derfor lurte jeg på å bygge om rommet jeg eventuelt skal leie til en hjemmekino/soverom (bruker en sovesofa av noe kvalitet da). Fant til slutt ut at det å kjøpe bil var heller unødvendig, og veldig mye likt det å kaste penger ut av vinduet. Men lurer på hvor god "investering" det er å bygge om et rom slik? Om dette taper seg mye i verdi, blir vanskelig å selge om 3-5år, så er det lite aktuelt.

Situasjonen jeg er i er jo grei. Har et rom som står ledig i et kollektiv der jeg kjenner en del folk som passer bra til planene mine. Jeg jobber på et trevarelager og har dermed tilgang til gunstige priser på ulike materialer. Min far er byggmester, dermed er det lettere å få godkjent, eventuell hjelp til byggingen (han er like entusiast som meg når det gjelder slikt).

Da er det bare utstyr som skjerm og anlegg som gjenstår etterpå, men det er vel det gøyeste

Så lurer på om dette er en mulig "investering" for en student, eller er dette et for stort tapsprosjekt? Antar det vil kreve mye arbeid også for å sette igang dette, men får nok begynt i desember om jeg bestemmer meg for å starte dette.

Bare håper på å få noen synspunkter på dette.

Takker!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt gi deg mine tanker rundt det jeg, men jeg lurte litt på hva du egentlig mente når du skrev at du lurer på om du kom til å tape penger på å pusse opp et rom til hjemmekino et sted du leier. Du har vel uansett ikke muligheten til å selge det rommet siden du skal leie det? Eller hvordan funker det?

Det har vært en del diskusjoner rundt det om det gir noen verdiøkning å ha et lydtett hjemmekino rom i en enebolig/leilighet, og konklusjonen har vel blitt at det gir ingen spessielt økning i verdi eller at det er lettere å selge.
    Med mindre man treffer på en spessielt interessert, da kan det være det som gjør at du får solgt huset, men kanskje ikke får noe høyere verdi.

Om du ikke skal tape noe særlig penger på kjøp av anlegg, så må du kjøpe brukt, og enda da kommer du nok til å tape litt. På bilde siden kommer nok tapet til å være enda større, selv om du kjøper brukt.

Det klokeste er nok å kjøpe deg leilighet siden du har en bra egenandel. Du får bedre rente, du kan gjøre hva du vil med leiligheten, det er sannsynelig at den vil stige i pris, og uansett så vil du ikke kaste penger ut av vinduet slik du gjør når du leier, pluss at du har muligheten til å fryse deler eller hele lånet om det skulle bli trange tider, noe som vel er lite sannsynelig man får lov til om man leier.

Vel det var mitt synspunkt, det er lett å si hva andre bør gjøre, men vet med meg selv at det også hadde frista å kjøpt utstyr.
    Kanskje det er mulig med en kombinasjon? Sette litt mindre penger inn som egenandel, og kjøpe anlegg for resten?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med TomH, Hifi er nok stort sett et tapsprosjekt rent økonomisk. Men for min del, er bruksverdien på det meget høy. Jeg spiller musikk stort sett alltid når jeg er hjemme, Ser film så ofte jeg har anledning. Så regner en da timepris er det faktisk ikke så ille.
    Det var en tråd tidligere her om husets verdi økte om det var bygget hjemmekino der, noe som det kanskje ikke umiddelbart gjør. Men er du heldig dukker det opp spesielt interreserte. Men hvem vil egentlig flytte rett inn i en ferdig kino? Er ikke litt av moroa å lage sitt eget preg på den? Så bygge en kino for å tjene penger!?, tror ikke det er der du tjener pengene.
    Da er det bedre å pusse opp leiligheten slik at det lett kan kombineres. Det er jo aldri et minus å selge en leilighet som er lydisolert. pene gulv, senka tak, og gjort klar for hjemmekino/hifi opplevelser, men som kan brukes normalt for de som ikke har interessen. De fleste av norges befolkning har tross alt ikke lyden i hjemmet i fokus.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar fra dere begge!

Situasjonen er slik at det rommet jeg skal leie, er i et hus som en venn av meg eier. Om jeg kommer til det at jeg pusser det opp til ren hjemmekino kan muligens skremme noen kunder.

Når det gjelder høytalere og slikt, så regnet jeg vel med at det var et tapsprosjekt, økonomisk sett, men visste bare ikke hvilket omfang vi snakket.

Får se om jeg heller holder meg til å gå til innkjøp av et litt mindre hjemmekino oppsett. Får se om jeg ser noe brukt her som jeg liker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •