Hjemmekino-rom og verdi på bolig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino-rom og verdi på bolig ?

En ting som jeg er litt opptatt av som jeg ikke har klart å se noe om er hvilken effekt har et hjemmekino-rom på verdien på boligen ?

Tenker da på AV-rom som helt klart bærer preg av her er musikk og film i høysetet. Personlig synes det er positivt men...

Kanskje et søkt spørsmål men høyst relevant ville jeg tro.

Min holdning er at har man et lydisolert rom som er gjennomført så bør det ha verdi så sant rommet også kan benyttes til vanlig rom for de som ønsker det.

Er veldig nysgjerrig på hva andre har av erfaringer her....

Står blant annet selv i en fase hvor jeg lurer veldig på om jeg skal lage kabelgater i taket som også inneholder spotter etc. Slike ting er ikke lett å fjerne raskt... Legger heller ikke skjult elektrisk anlegg i veggene grunnet redusert lydisolering men legger det i egne kabelgater etc

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer nok ann på de som skal kjøpe huset..Er dem som skal det like glad i lyd som deg så klart det spiller inn...;o) Men hva hvis de bare leser bøker og drikker te, da trenger de jo ikke et slikt rom..Så om verdien går opp er ikke godt å si..!!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal vel ikke se helt bort i fra at for enkelte kjøpere, dersom de får visning av huset og får se alle de stilige løsningene satt opp i praksis, med en stilig hjemmekino osv, kanskje vil få litt mer lyst på huset, og vil være med på budrunder og presse opp prisen litt mer, enn dersom hjemmekinoen bare hadde vært et vanlig ledig rom.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvordan markedet innen interiørarkitektur har økt vil jeg tro rom som faktisk har en funksjon kan øke verdien på et hus. Folk vil ikke lenger ha hus fulle av venterom. På den annen side, om kjøper er totalt uinteressert i film blir det nok litt skivebom.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket litt med en eiendomsmegler om dette, og han mente at det er ganske få kjøpere i markedet som fokuserer på slikt. Det er mye mer fokus på de tradisjonelt "dyre" rommene i boligen, som kjøkken og bad. Det betyr at en hjemmekino ikke hever takst eller verdifastsettelse på boligen. Noen kan også synes at en hjemmekino er "sært", og de mørke veggene man ofte finner i et slikt rom vil kunne virke litt fremmed i dagens marked hvor lyse, åpne løsninger gjerne er en trend.

MEN finner man en kjøper som er interessert i hjemmekino, så kan det være en faktor som kan føre til et raskere salg. Det er vel rett og slett snakk om smak og behag hos kjøperen.

Når jeg skal bygge opp mitt rom, så kommer jeg nok til å fokusere på at dersom man fjerner hjemmekinoen fra rommet, så vil det kun være et strøk maling (eller tre) som skal til for å gjøre det om til et "vanlig" rom igjen.

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tiden vi lever i nå tror jeg helt klart et slikt rom i de aller fleste tilfeller vil være med på å høyne verdien. Dagens "moderne" mennesker vet å sette pris på slike "spesialrom" og selvom en evnt. kjøper ikke planlegger stort lerret/pj og surround til 100k så har de aller fleste hjem idag et surround anlegg av en eller annen sort. Ser ut til at du har et ganske stort og barnevennlig hus også, så vil anta at evnt. kjøpere gjerne er barnefamilie og da er jo egen tv-stue som i tillegg er lyddempet supert!

Jeg ville helt klart gitt litt/en del ekstra for å fått et dedikert rom på kjøpet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krs
    I tiden vi lever i nå tror jeg helt klart et slikt rom i de aller fleste tilfeller vil være med på å høyne verdien. Dagens "moderne" mennesker vet å sette pris på slike "spesialrom" og selvom en evnt. kjøper ikke planlegger stort lerret/pj og surround til 100k så har de aller fleste hjem idag et surround anlegg av en eller annen sort. Ser ut til at du har et ganske stort og barnevennlig hus også, så vil anta at evnt. kjøpere gjerne er barnefamilie og da er jo egen tv-stue som i tillegg er lyddempet supert!

Jeg ville helt klart gitt litt/en del ekstra for å fått et dedikert rom på kjøpet
    Det er veldig lett å argumentere ut fra egne preferanser på dette. Men det er faktisk slik at mesteparten av menneskene der ute fortsatt synes 32" er stort bilde, og at TV og lyd skal være i den generelle stua og helst ikke synes. Å dedikere et helt eget rom til TV og lyd er mer enn de fleste er villige til å satse på dette.

Tror faktisk at dette stiller i klasse med dedikert snekkerrom, dedikert bar eller dedikert kunstatelier. Fine rom, men er ikke interessen der, så er det uinteressant å fortsette bruken av rommet, og da er det mer interessant hvor enkelt rommet kan konverteres til noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt rom er ikke bare for spesielt interesserte hvis det taes litt kompromisser under byggingen. Jeg bygget mitt rom som en kombinasjon av lyddempet kinorom, musikkrom og kjellerstue. Etter at rommet ble ferdig, har det ofte vært okkupert av mine tenåringsbarn og deres venner. De har her funnet et sted de kan samles, spille musikk så høyt de vil og se på film uten å forstyrre noen, istedet for å reke gatelangs eller henge på kebab-sjappen. I så måte har rommet en verdi utover min personlige film og musikkinteresse.

Men fortsetter dette må jeg snart innføre forhåndsbooking av rommet ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 2 dyreste rommene i huset.......kjøkkenet og badet, pleier stort sett å være de som får gjennomgå(les:rives) når "nye" eiere flytter inn.

Vi har forskjellig smak, enkelt og greit.

"Hjemmekinorommet" må være grundig dokumentert dvs. bilder og "regnskap" av hele byggeprosessen.

Litt lenger fram i tid vil det bli vanlig å bygge hus med et et lydisolert rom. Et slikt rom er ypperlig for både de "voksne" barna og de voksne "barna", som flere allerede har nevnt i denne tråden. Hvis man først ser muligheter for å kunne ha et slikt rom tilgjengelig for alle "generasjoner" i huset, da ligger det en betraktelig verdiøkning i "luften".

Man må lære de minste å trykke på de rette knappene, kjøpe fjernkontroller med store knotter til de gamle, svaksynte og halvdøve. Hva med teleslynge?
    Det viktigste vil være at de som er inni i det lydisolerte rommet og de som er utenfor.......IKKE kan forstyrre hverandre............Fred i Heimen !!!

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Mange som tydeligvis har synspunkter. Foreløpig lite om mindre verdi fordi det kan oppleves som "sært".

Vi forsøker å tenke slik at tar man bort høytalere, lerret og projektor samt maler over med lyse farger så skal rommet kunne oppleves som et "normalt" rom som er lydisolert.

Men man kommer ikke utenom kabelgatene da.. Men det gjør kanskje ikke så mye...

Tror nok at invidualisme, tid for seg selv og den generelle teknologi-utviklingen går i retning av at dedikerte rom kan være en verdi sålenge boligen har plass til andre basis-funksjoner. Dvs; lydrommet går ikke på bekostning av noe særlig annet.

Artig med mye respons og synspunkter. Flere ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i likehet med mange andre her at man skal være heldig hvis man finner folk som er villige til å betale *ekstra* for et lyddempet rom. Men jeg tror på ingen måte at det forringer verdien av huset, gitt at man kan bruke det til andre formål også.

Husk at auksjoner er litt triky, man må ha to som er interessert i å betale ekstra for lyd/hk-rommet skal man få betydelig økning i prisen.

Men nå er jo interessen for HK økende, så et slikt rom kan nok ha mer verdi i fremtiden. Her er det egentlig ingen fasitsvar.

Mvh

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har snakket litt med en eiendomsmegler om dette, og han mente at det er ganske få kjøpere i markedet som fokuserer på slikt. Det er mye mer fokus på de tradisjonelt "dyre" rommene i boligen, som kjøkken og bad. Det betyr at en hjemmekino ikke hever takst eller verdifastsettelse på boligen. Noen kan også synes at en hjemmekino er "sært", og de mørke veggene man ofte finner i et slikt rom vil kunne virke litt fremmed i dagens marked hvor lyse, åpne løsninger gjerne er en trend.

MEN finner man en kjøper som er interessert i hjemmekino, så kan det være en faktor som kan føre til et raskere salg. Det er vel rett og slett snakk om smak og behag hos kjøperen.

Når jeg skal bygge opp mitt rom, så kommer jeg nok til å fokusere på at dersom man fjerner hjemmekinoen fra rommet, så vil det kun være et strøk maling (eller tre) som skal til for å gjøre det om til et "vanlig" rom igjen.
    Også undersøkt litt om dette, og er enig i roffes bemerkninger. Tar en dette helt ut kan det nesten sammenlignes med å ha badebasseng i hagen på en helt vanlig enebolig (ikke luksusboliger). Dette er ifølge meglerne ofte med på å senke prisen noe, for det er ikke alle som vil sette like stor pris på det, samt at driftskostnadene på et basseng er ganske store. Men nok digresjon; dersom dette hjemmekinorommet greit kan omgjøres til et helt "vanlig" rom er en jo på det trygge.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Også undersøkt litt om dette, og er enig i roffes bemerkninger. Tar en dette helt ut kan det nesten sammenlignes med å ha badebasseng i hagen på en helt vanlig enebolig (ikke luksusboliger). Dette er ifølge meglerne ofte med på å senke prisen noe, for det er ikke alle som vil sette like stor pris på det, samt at driftskostnadene på et basseng er ganske store. Men nok digresjon; dersom dette hjemmekinorommet greit kan omgjøres til et helt "vanlig" rom er en jo på det trygge.
    Det er vel å ta i at et basseng i hagen direkte skal senke verdien, men det kommer jo igjen an på kjøper.. jeg bor selv i enebolig med basseng, og gudene skal vite at det er DEILIG å ha basseng om sommern, selv om det er litt jobb og utgifter involvert også.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feil forum å spørre om et dedikert hjemmekinorom er verdiøkende. Vi er alt for opptatt av temaet, altfor lidenskaplig, til at vi kan gi et unyansert svar på det.

Det er nesten som å spørre i et amcar forum om det er positivt å ha en egen strøken US Bigblock motordoning i garagen. De som er interessert i bensinøkonomi vil nok ha et annet syn.

Men selvsagt ville JEG være mer interessert i en boenhet med AVRom. Kona ville mer hatt et eget rom til systua... Jeg tror nok desverre at det mest unyanserte svaret kommer fra boligmeklerene og dersom de sier NJET da er det vel desverre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Megleren slo stort opp at det var dedikert kino i huset da vi solgte dette, og på visningene var dette svært så populært. Mener dette var med å gi huset "det lille ekstra".
    Huset hvor vi nå leier leilighet i kjelleren på, ble det faktisk også bemerket "kino i kjelleren" på prospektet...som om eierne hadde noe med akkurat DEN da

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Det er vel å ta i at et basseng i hagen direkte skal senke verdien, men det kommer jo igjen an på kjøper.. jeg bor selv i enebolig med basseng, og gudene skal vite at det er DEILIG å ha basseng om sommern, selv om det er litt jobb og utgifter involvert også.
    OT: Mente ikke at det direkte senket prisen, men det kunne diskvalifisere noen aktuelle kjøpere og dessuten ikke bidro til økt pris. Sjekket med fire meglere og alle sa det samme.

Back to topic: Enig med dere som sier at dette er et "feil" forum å spørre på. Men tror det er viktig å nevne at vi nok er et mindretall av huskjøpermassen som faktisk har denne interessen og er villig til å betale for det.

Selv er jeg mest opptatt av potensialet til å lage kinorom, da jeg vil lage min egen og ikke overta en annens en...;-)

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok !

Jeg tror nok ikke et kinorom øker verdien men kan nok som det sies, gi det lille ekstra for noen.

Essensen for oss, og det som er viktigst, er at det er få, om ingen, som trekker frem negative opplevelser.

Og da er det jo greit... :-)

Også enig at det å ta opp temaet i dette forum er som å spørre bukken om havre er godt...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer jo helt ann på kjøper.

En som er interesert i hjemmekino, og liker det han ser vil nok muligens være istand til å by litt ekstra for å få dette huset fremfor et annet "likt" hus uten hjemmekino..

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det er negativt for folk som ikke er interessert i den slags, men veldig positivt for oss som er interessert. Men jeg tror heller ikke det utgjør så stor forskjell i pris.
    Ingen her som har solgt et hus med lydrom her da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som ikke er interessert i hjemmekino vil nok uansett ikke ha et slikt rom. De vil benytte det til noe annet.

De som ER interessert i hjemmekino ønsker nok ikke primært å "arve" andres idéer, men ønsker nok å lage et rom selv.

Derfor er ikke en hjemmekino noe salgsargument. Tvert i mot.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •