Hjemmekino-rom og verdi på bolig ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da jeg hadde takstmann her når jeg hadde hjemmekino i kjelleren fikk jeg klar beskjed om å sette bort høytalere og annet utstyr til noen andre mens det skulle være visning. Da skulle min hjemmekino fremstå som ett avslappende kjeller rom med kos og stearinlys eller som ett ekstra soverom.
    Hjemmekino appelerte til 0-3% av markedet. ett ekstra soverom appelerer til 90% av markedet.
    En kjellerstue koslig fremstilt sa han ingenting om.
    Så, skal man tro meglere så lønner det seg ikke å gjøre om for mye!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Da jeg hadde takstmann her når jeg hadde hjemmekino i kjelleren fikk jeg klar beskjed om å sette bort høytalere og annet utstyr til noen andre mens det skulle være visning. Da skulle min hjemmekino fremstå som ett avslappende kjeller rom med kos og stearinlys eller som ett ekstra soverom.
    Hjemmekino appelerte til 0-3% av markedet. ett ekstra soverom appelerer til 90% av markedet.
    En kjellerstue koslig fremstilt sa han ingenting om.
    Så, skal man tro meglere så lønner det seg ikke å gjøre om for mye!
    Så hvis man bygger hjemmekinoen med en utslagbar sovesofa, så appellerer man til 90-93% av markedet? Konge.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på om boligmeglerne alltid skjønner kundenes preferanser. Ifølge Bonytt er hjemmekino siste mote i huset . Merker også blant mine venner at flere og flere vil ha store skjermer og mange høyttalere, da blir det ofte eget rom for det ettersom den andre halvdel ikke ønsker stua full av kabler og høyttalere.

Det vil også komme ann på hvor stort huset er. Tror ikke det er så lurt å bruke 25m2 av ett hus på 140m2 til hjemmekino. Men har du ett hus på 250m2 og bruker 20-25m2 av det på hjemmekino så vil det kanskje slå positivt ut.

Jeg har laget mitt rom slik at det bare er å ta vekk takhimlingen og male veggene så har man ett helt ordinært rom, som kan brukes til kjellerstue eller hva det skulle være.

Men en ting er sikkert skal jeg ha visning en gang, skal det rulles film på kinoen og SVSen skal få vise seg frem er sikker på at flere vil få øynene opp for hvor moro det kan være med hjemmekino.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktig å ha et hus/salgs objekt som appelerer til begge kjønn. ser ikke bort i fra at mannen med "normal" andel hifi og hjemmekino interesse vil falle for et lydisolert hjemmekino rom, og kona vil prioritere andre type rom. Har huset en god Kvinne apell fra før, tror jeg et hjemme kino rom kan være med på i enkelte tilfeller å får skrudd prisen i budrundene litt ekstra opp. Det å omgjøre et fint oppsatt hjemmekino rom til et kjedelig soverom, synes ikke jeg høres ut som et så veldig godt forslag av megleren, men det avhenger selfølgelig mye av hva slags kjøpere man får på visninger osv, og hvem som er med på budrunder.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det kan senke verdien av boligen. Støyisolering tar kvadrat og kvadrat selger. Dette var iallefall tilfellet for en jeg møtte på byen. Han sa at han hadde tapt penger totalt sett på å støydempe stuen. (mister jo takhøyde,og gulvareal)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å støydempe stuen er nok ikke så lurt. Poenget er at har man ett eget rom i huset som man ikke trenger til noe annet så tror jeg neppe det vil senke verdien på huset om man lager det til hjemmekino.

Men å gjøre stuen om til en hjemmekino er nok ikke så veldig lurt.

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. har lest alle innleggene her og ingen har sagt noe om Boareal, Bruttoareal og evt bruksareal ved taksering av boligen.

For faktisk å øke den offisielle verdien på huset i taksten må man ha visse preferanser klare ved utbygging av oppholdsrom i kjeller. Ifølge heftet "bygge rom i kjelleren" fra byggforsk har jeg lest meg til følgende.

For at et rom skal øke verdien på huset i form av BOA:

*Det bør ikke være lavere enn 2,2m takhøyde (her står det ikke noe om krav, men jeg lurer på om det er 1,9m..)
    *Minstekrav til dagslys er at glassarealet skal være minst 10% av golvarealet.
    *Annen hvert oppholdsrom skal ha rømningsvei
    *Fukt
    *Radon

Hvis man ikke følger noen av disse kravene tror jeg rommet blir beregnet under BRA (bruksareal) og kommer utenom taksten, men blir innberegnet i kommunale avgifter (typisk..).

For loftsrom med skråtak kan man jo tenke seg selv hvor lite BOA man faktisk henter ut.. selv om rommet har 25m2 BRA så vil kanskje bare 7-8 av dem være BOA. Men regler for loftsrom vet jeg mindre om, så jeg utelater det i dette innlegget.

Skjønner litt hva dere tenker på allikvel med tanke på at hvis man er heldig med en ung kjøper (men gjerne eldre utradisjonelle også..) og at han/hun følger med i utviklingen så vil man jo sikkert få økt prisen en god del i forhold til hva andre budgivere ville ha gjort.

Anbefaler å ta en titt på www.byggforsk.no .. Står mye interessant der. Kjøpte som sagt et hefte for utbygging av rom i kjelleren derfra og det står en del nyttig i det. Jeg gjorde det av en grunn, og det er å motvirke at fukt trenger inn i treverk.. Så jeg prøver å gjøre de tiltakene jeg kan for å unngå å rive rommet igjen 2-3 år senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny standard blir å verdisette bolig etter BRA (bruksareal, ikke bruttoareal) og ikke BOA. Om ett par år vil visstnok bare BRA bli brukt i takstrapporter.

Har ikke noen linker å vise til desverre, men har vært skrevet diverse artikler om dette det siste året. Vil da tro at en hjemmekino vil bli definert som bruksareal selv om det ikke går inn under dagens definisjon for boareal.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig umulig å si noe sikkert om dette.

Men taksten på vårt hus øket fra 2,5 til 3 mill blandt annet på grunn av trenings/kinorom kombinert. Mest på grunn av at det øket BOA. Så i mitt tilfelle hvar det ikke negativt.
    Nå er mitt rom enkelt og lyst og ikke svart som nok kun er positivt for det lille mindretallet.

Lurt å skille på hva som øker verdi og hva som moteverer en spesielt kjøper til å by !

Takstmannen som takstet hos meg (og andre takstmenn jeg har brukt før) bruker generelt regelen at en kan legge til påkost for jobb og materialer til tidligere takstverdi.

Etter hva jeg har lest og erfart er det vel kun badstu som er det eneste som øker verdien og salgspotensialet mer enn kostnad. Alt annet koster mer å pusse opp enn det gir i salgssum.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •