Leffes Hjemmekino er under bygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Leffes Hjemmekino er under bygging

Nå er jeg endelig kommet igang med min hjemmekino. Har holdt på hele sommeren med en totalrenovering av huset hvor vi bygger på ca. 30 m2., installerer balansert ventilasjon m.m. i hele huset.
    Kjellerdelen av dette påbygget blir min nye hjemmekino.Nå er kjøkken og soverom ferdig, så nå går jeg sakte men sikkert igang med filmrommet. DET HAR JEG GLEDET MEG TIL LENGE Målene på denne blir ca. 6,5m. X 4,5m. Den grenser til eksisterende kjellerstue, og den gamle veggen mellom kjellerstue og det nye filmrommet er nå revet. Det skal opp en ny vegg ca. 1 m. inn i kjellerstuen for å gjøre plass til et lite hjørnerom som skal være "maskinrom, pluss at jeg skal ha en liten datakrok der (min andre lidenskap)
    Hele ene langveggen skal være hyller, for å gjøre plass til min film og platesamling.

Jeg satser på god lydisolering med tak hengende i lydbøyler i film rommet. I golvet blir det varmekabler, og siden jeg nå har revet hele den gamle kjellerstuen legger jeg også varmekabler der. Men i to separate sløyfer, en for kinoen og en for kjellerstuen. Det blir også lagt inn 2 x 16 amp. kurser til det nye filmrommet pluss egen kurs for lys og egen kurs for varmekabler.

Legger ved noen foreløpige skisser av hvordan jeg har tenkt det skal bli, og et bilde av hvordan det ser ut nå.

Jeg driver også og oppdaterer meg på det tekniske utstyret, i sommer måtte min gamle Panasonic 100 forlate huset til fordel for en ny AE700.

Jeg har også nylig kjøpt meg ny receiver, en Denon AVR3805. Har siklet etter den lenge, og da passet det godt at klubben satte ned prisen noen lapper.

I tillegg har jeg en DVDO ISCAN HD til å hjelpe med bildekvaliteten. Jeg har (minst) 2 laserdiscspillere, DVD spiller og opptaker, S-VHS videospiller, Force paraboltuner m.m.

Nå er jeg på jakt etter gode høyttalere til rommet mitt. Muligens det blir Klipsch RF7 men da må jeg etter sigende muligens hive på et effekttrinn på receiveren. Jeg er åpen for andre gode forslag.
    Vi får se etterhvert. Løpet blir til mens man går er det ikke så ???
    Gøy er det lell !!!!

Kom gjerne med komentarer og forslag til ting jeg bør tenke på nå i byggeprosessen. Det hadde vært greit å få det best mulig fra starten av.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW...dette blir bra, har du arbeidet med dette selv eller? (bygget)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har hatt tømrere ( og murere) til å ta seg av nybygget. Jeg har hatt mer enn nok med å pusse opp den eksisterende delen av huset med riving/flytting av gamle vegger, laget helt nytt kjøkken, der den gamle stuen er blitt nytt kjøkken. Ny stue blir i delen over "kremrommet". Det er nå "rosinen i pølsa" kommer, når jeg kan begynne nede i det nye kjellerrommet. I dag eller i morgen begynner de å støpe golv der, og så kan vi få opp nytt lydisolert tak og vegger. Det er nå det blir gøy ;-)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi selvbyggere driver en del her www.hushjemhage.no/forum velkommen dit ;-) Du finner mine bygge-prosjekter i tråden "Byggeprosjekter" nederst i forumet.

Edit: Husk å ta bilder å legge ut slik at vi kan følge med.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for tipset. Jeg skal også til med garasje når jeg er ferdig med dette. Den gamle måtte jeg rive for å få inn gravemaskinen i hagen.
    Jeg tar kontinuerlig bilder, det kan være gøy å se prosessen i ettertid.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo kanonbra, Leffe!!

Nå som Bidda prøver å "kuppe" deg til et annet forum, må du ikke glemme oss her på avforum...;-) Gleder meg til fortsettelsen.....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Heisan, og takk for positiv respons.
    Neida, jeg kommer nok hovedsaklig til å holde meg til dette forumet. Jeg har vært med en stund ( som passiv leser og sugt til meg lærdom) og dette er uten tvil det beste forumet for min "galskap".
    Så med tanke på at jeg skal få tid til å bygge kinoen min og at det ikke blir alt for mye tid til å sitte med pc'en så blir det nok her jeg forsøker å oppdatere etterhvert. Skal forsøke å få lagt inn nye bilder etterhvert som prosessen skrider frem.

Nå er det klart for støping av golv før helgen, varmekabler blir lagt ned på torsdag...... så det begynner virkelig å flaske seg. Etterpå er det å få gang på tak og vegger. Gleder meg til å gå løs på det. Det har vært mye rivearbeid, så nå blir det gøy å bygge opp noe igjen !!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ventilasjon

Jeg går og grubler på en ting. Kanskje noen av dere andre kan si noe om det :
    Det er meningen at ventilasjonen som nå blir installert i huset også skal gå fra loft og i veggene ned til kinorommet mitt for innblåsing av frisk luft. Men dette vil kanskje pulveriser all lydisolering ?
    Så vidt jeg vet følger lyden ventilasjonskanaler ganske mye, og med en ventil i tak eller vegg i kinorommet vil vel lyden følge denne til resten av huset ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg kan du også få støy andre veien ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du også rett i. Er det noen måte å gjøre det på for å unngå dette ? Skulle så gjerne hatt frisklufttilførsel til rommet når jeg først installerer slikt anlegg i huset ( I tillegg til vinduene). Vil det hjelpe å ta innblåsingskanalen inn i fra kjellerstuen, det er ikke så kritisk med lydlekasje ut der. Jeg er mest bekymret for etasjen over filmrommet. Og gjør jeg det slik blir det ganske mange meter kanal lyden må vandre før den går opp i etasjen over (sikkert over 20 meter)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel tippe at når du kjører film så blir det lyd i huset uansett hvor du holder til ;-) Men å legge kanalen inn til baren og la døra stå oppe til kino'n når denne ikke er i bruk er vel OK?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok kanskje den mest fornuftige løsningen.
    Jeg er jo interessert i å stoppe mest mulig lydlekkasje fra kinoen, selv om jeg nok er enig at noe lyd vil det bli til andre rom uansett hva jeg gjør.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes lydfeller for ventilasjon. Sjekk med blikkenslager eller noe.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde lydfellene var mest beregnet for å stoppe susing fra luftstrømmingen i ventilasjonen. Tror ikke de vil være noe effektiv stopper for lydvandring. Men du har et godt poeng, det kan jo være noe som kan settes i ventilasjonsrøret for å stoppe lyden. Jeg får ta å sjekke ut det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lykke till!

dette er det som er litt av hobien det å se for seg åssen en vil ha det !
    holder selv på med å ombygge den "gammle kinoen" så her er det masse fin tid i møte på sene vinterkvelder!!! stå på

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg der lolle. Det er utrolig mye moro i planlegging og grubling ( Så lenge man finner løsninger, og det gjør man jo som regel....;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leffe
    Jeg trodde lydfellene var mest beregnet for å stoppe susing fra luftstrømmingen i ventilasjonen. Tror ikke de vil være noe effektiv stopper for lydvandring. Men du har et godt poeng, det kan jo være noe som kan settes i ventilasjonsrøret for å stoppe lyden. Jeg får ta å sjekke ut det.
    Stopper de lyd fra luftstrøm reduserer de iallefall andre lyder også. Sjekk ut og la oss høre du.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en mail til villavent nå, så får vi se om de kan hoste opp en fornuftig løsning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klart for støping

Nå er filmrommet mitt (og kjellerstuen) klart for støping. I morgen blir golvet støpt ferdig, og så er det bare å vente på at det herder nok til å begynne å sette opp vegger. Varmekabler ble lagt ut i dag, totalt blir det vel rundt 70 m2 med varmekabler. Tenker det skal gjøre susen for kjelleren.

Har ikke fått noen tilbakemelding fra villavent ennå, angående ventilasjon og eventuell lydlekasje gjennom denne. Men det er jo ennå en stund til jeg kommer så langt at jeg må ha en løsning på dette. Kan være Bidda sin løsning med ventilasjon til kjellerstuen og åpen dør inn til filmrommet ( Når det ikke er for mye lyd der ;-) blir den beste løsningen. Nå når det blir god varme i golvet satser jeg på at det skal være heldekkende teppe i dette rommet. Ser for meg et grått teppe, ikke langhåret lagt rett på betongdekket. Ellers kan jeg også tenke meg taket og kortveggen hvor rammelerret skal henge svartmalt. Er det noen som har erfaringer i positiv eller negativ retning med det ?

Nå når golvet blir støpt kan jeg også få gravd inntil på utsiden av nybygget over helgen. Det skal bli godt å få jordhaugene på plass der de skal være og ikke rundt i hele hagen ;-)

I kveld tror jeg at jeg får slappe av med en film, selv om det blir noe pinglete med en 28" TV når en er vant med projektor. Men projektoren er nedpakket til jeg får klart filmrommet, så jeg får ta til takke med det jeg har.
    MVH Leffe

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir morsomt! Husk å ta gjevnlige bilder.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •