Leffes Hjemmekino er under bygging - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Meget pent og inspirerende, dette her!
    Er selv i gang med et lite prosjekt, rørtrekking gjenstår før vegger og tak skal kles.

I den forbindelse lurer jeg på om det var uproblematisk å trekke prosjektorkabler i 30mm rør? HDMI-kabelen bygger jo ikke allverden, men du skal kanskje ha andre signaler opp ditt også? Har du klart å få til en pen utgang fra veggen og til prosjektoren, prøvde å zoome inn på det ene bildet ditt, uten suksess.

Hvilke termineringsløsning i veggutgangene har du, hadde vært j.... stilig å sett noen detaljbilder.

Lykke til med innspurten!! :grin:

Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyller og refleksjon

Min teori er at hyllene har positiv betydning for refleksjoner, altså at de demper refleksjonene mer enn en bar vegg. Det blir så mye vinkler og kroker at det dreper effektivt refleksjoner. Jeg merket betydelig mindre "ekkofølelse" i rommet etter at de kom opp. (Selv om jeg sliter med litt Ekko ennå. Antar det vil komme seg når jeg får gardiner, mer møbler etc.)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JohnyB
    Meget pent og inspirerende, dette her!
    Er selv i gang med et lite prosjekt, rørtrekking gjenstår før vegger og tak skal kles.

I den forbindelse lurer jeg på om det var uproblematisk å trekke prosjektorkabler i 30mm rør? HDMI-kabelen bygger jo ikke allverden, men du skal kanskje ha andre signaler opp ditt også? Har du klart å få til en pen utgang fra veggen og til prosjektoren, prøvde å zoome inn på det ene bildet ditt, uten suksess.

Hvilke termineringsløsning i veggutgangene har du, hadde vært j.... stilig å sett noen detaljbilder.

Lykke til med innspurten!! :grin:
    Hei
    Det var uventet lett å trekke HDMI kabelen i 30 mm. rør. Men vær for all del forsiktig med krappe svinger på rørene dine. Det skal ikke rare bøyen til før du begynner å slite med å få noe gjennom. Jeg skal ikke ha mer ledninger igjennom, da HDMI kabelen kommer fra en DVDO Iscan videoprosessor som er kildevelger for alle mine kilder. Når det gjelder utgang fra veggen er det bare åpent hull (på 30 mm.) Synes ikke det skjemmer noe særlig, og gardinene kommer også foran. Et alternativ er å fuge med akrylmasse å male det i samme farge som veggen når masse er tørket.

Jeg skal ta flere bildere etterhvert, så du får følge med ;-)

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget lekkert Hva sub går du for?
    Hvor har du kjøpt teppe? ca pris?
    Hvilken pc pult har du og hvor har du kjøpt denne?
    Skal du ha høytalere bak også?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Meget lekkert Hva sub går du for?
    Hvor har du kjøpt teppe? ca pris?
    Hvilken pc pult har du og hvor har du kjøpt denne?
    Skal du ha høytalere bak også?
    Jeg kommer til å satse på SVS - sub, fortrinnsvis 12". Koster endel, men regner da med å få bass nok.
    Kjørte noen filmklipp idag, og må si at B&W'ene ga bra bass de også, kan klare meg et par uker uten sub.

Teppet kostet ca. 5000,- (140,- pr. m2). Er kjøpt på en fargehandel i Rogaland.
    PC-pulten er kjøpt på Ikea, heter Mikael og kostet kr. 1200,(tror jeg det var)- + 300,- for sidepulten som jeg bruker til skrivere og scanner. Billig og helt grei løsning, og så var jeg fornøyd med fargen (svart og hvit).

Foreløpig skal jeg ha et 5.1 oppsett på høyttalerne, men jeg har trukket rør til bakhøyttalere også og kommer til å supplere med to høyttalere der i et 7.1 oppsett. (Blir bare litt mye ugifter nå, kan værer greit å ha et oppgraderingspotentiale til snenere ;-)
    Plasseringen på sidehøyttalerne blir noe bedre når jeg får de svarte dipolhøyttalerne jeg har kjøpt. Fikk låne to fronter og to bakhøyttalere til de jeg har kjøpt kommer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikk

Er det noen som har noen gode tips angående akustisk forbedring av rommet (som ikke ser helt harry ut og heller ikke koster skjorta ;-)
    Føler at jeg har endel å hente på dette området, er litt "brumlete" lyd i rommet.
    Antar at malt gipstak ikke er det gunstigste akustisk sett. Følte at ekko og reflekser kom seg betraktelig når jeg fikk opp hyller og møbler. Antar at sofa eller reclinere som jeg skal ha samt gardiner vil avhjelpe noe.
    Er det noe annet lurt jeg kan gjøre?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye peiling, men har hørt at lange og gjerne tunge gardiner skal ha en del og si.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Jeg har ikke så mye peiling, men har hørt at lange og gjerne tunge gardiner skal ha en del og si.
    Det var det jeg også hadde noen tanker om, har tenkt å finne noen tjukke,tette og svarte gardiner som går helt til gulvet. Siden vinduene er rømningsveg og slår innover blir det vanskelig å få til noe med rullegardier.Det er også bare et par centimeter klaring fra vindu til taket og dette umuliggjør festing over. Håper at tette svarte gardiner også gjør susen på lysdemping.
    I tillegg skal jeg mest sannsylig ha en skinn 3-seters sofa under vinduene. Samt et par stresslesser/reclinere.
    Da vil en kald,hard flate bli borte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig (Nesten)

Nå regner jeg meg som såpass ferdig at jeg har lagt kinoen min inn på min hjemmekino, link : http://minhjemmekino.no/Leffe

Der er oppdaterte bilder og tekst.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående akustikk så er gode gardiner, tepper eller sånne skumgummifirkanter som demper refleksjoner..Disse får du i mange forskjellige varianter..
    Og gratulerer så mye med en fin kino forresten..

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

good!

Her har du fått det fint!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye oppdateringer februar 2007

Har foretatt endel oppgraderinger av rommet, bl.a. bygget ny rack til anlegget med plass til platespiller ved siden av, innfelt i det tekniske rommet. Å få plass til platespilleren var hovedårsaken til denne oppgraderingen. Har også felt inn en smal hylle ved siden av racken for å ha noe å sette DVD'er og CD'er som er i jevnlig bruk. Har også laget noen innleggshyller til "hovedhyllen" for å få plass til en del cd'er. Jeg har også hatt et spill konsoll stående som jeg laget for noen år siden. Denne har jeg nå fått malt i de samme fargene som veggene i rommet, det er litt kjekt å ha den stående tilgjengelig der når "mimretrangen" kommer. Den har "ingrediensene" til en PC inne i kassen og jeg kjører MAME emulator på den så jeg kan spille alle de " gode gamle spillene" fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Galaxy, Space invaders, PacMan m.m. Passelig nostalgi;-) Nye bilder av det ferdige resultatet ligger på " Leffe's hjemmekino".
    Her er noen bilder fra "konstrukssjonsfasen"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fin kino :)

Alltid gøy å følge med på byggetråder, og din er bra Hvis du ikke allerede har fått tips om gardiner så får du kjøpt svart scenemolton på Norsk Sceneteknikk

Det ser heller ikke ut til at de er spesielt dyre heller..obs, det er mange typer!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •