Leffes Hjemmekino er under bygging - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ferdig Støpt

Nå er kjellergolvet ferdig støpt med varmekabler i både det som skal bli filmrom og fremtidig ny kjellerstue. Så nå er det å få opp vegger, lydhimling og dele kjellerstuen fra filmrommet med en lyddempet vegg. Får prøve å få tak i en brukbart lydisolert dør til å ha imellom kjellerstue og filmrom. Håper å få begynt på lydhimlingen i neste uke, og så vegger etterpå. Det går ihvertfall fremover :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Taket under arbeid

Nå er taket i mitt nye filmrom under arbeid. Lydbøyler og lekter til å henge dobbelt lag med gips i er på plass. Har også fått lagt inn et godt lag med isolasjon(15 cm.)mot etasjen over.
    Det blir jo endel ekstra arbeid underveis, måtte grave opp endel av dreneringen på utsiden av kjelleren, det var helt tett enkelte plasser, merkelig at det ikke har kommet inn vann i kjelleren. Må være god masse rundt huset. Er også i gang med å grave inntil rundt nybygget, blir godt å få litt plass ute igjen.

Det gjør godt for motivasjonen at det skjer noe i mitt fremtidige filmrom!!

Er også på jakt etter nye høyttalere til min nyinnkjøpte Denon 3805. Hørte på B&W 604 s3. Likte veldig godt lyden i disse, men tenkte jeg også skulle få høre på "lillebroren" 603. Og kunne også tenkt meg å hørt på noen Klipsch ( hadde et par brukte RF7 på hånd til en fornuftig pris, men har ikke hørt fra han som skulle selge dem på en stund, så det går vel fløyten) Det ville kanskje heller ikke vært en perfekt match for Denonen ??

Skal også kjøpe meg nytt lerret til min Panasonic AE700, den fortjener noe bedre enn det provosoriske lerretet jeg hadde i kjellerstuen tidligere. Vil ha et på 240 cm. ( liker å ha STORT bilde :-)) Og rommet blir såpass stort at det ikke burde være noe problem. satser på et Adeo rammelerret, er det et greit valg ?

Når nå taket kommer på plass i rommet mitt, og veggene kommer opp begynner moroa med å trekke rør til alt av kabler-høyttaler o.s.v. Det blir gøy. Og så få til rackmontering inn i det lille hjørnerommet jeg lager til for alt teknisk utsty,data m.m.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo er bra virker som om 220 er masseprodusert da prisen er vesentlig lavere enn de andre størrelsene. Husk at du minimum bør sitte 1,5 x bilde-bredden unna. Du finner dem på AVnytt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitteavstand

Hei, og takk for svar Bidda. Rommet mitt blir over 6 m. langt, så jeg står ganske fritt til å justere sitteavstand.

Men 220 burde holde det, og siden prisen blir vesentlig høyere for noen usle cm. ekstra tipper jeg at jeg går for det.

MVH Leffe

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nabo bestilte dette i kveld hos nettdata etter at vi gjennomgikk prosjektet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisann,
    Si meg: på første innlegg hadde du data-skisser over rommet + møblering. Hva slags program er dette, og kan det finnes på nettet?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Heisann,
    Si meg: på første innlegg hadde du data-skisser over rommet + møblering. Hva slags program er dette, og kan det finnes på nettet?
    Programmet jeg har brukt heter 3dhome architect. Hadde en forholdsvis gammel versjon liggende, tror den fulgte med i et blad for en tid tilbake ( flere år siden)
    Kjempebra program å bruke, trenger litt tid å sette seg inn i det, men har tegnet hele huset i det.
    Du kan finne en demo (Nyere versjon enn jeg har brukt) på : www.chiefarchitect.com

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydhimling på plass

Det går sakte men sikkert fremover med kinoen. Har blitt mye arbeid i det sistefor å få ting ferdig ute før høsten/vinteren setter inn for fullt. Huset er ferdig kledd, taket er tett og det er gravd igjen rundt nybygget.
    I kinoen er lydtaket på plass, og vegger er i ferd med å komme opp. Regner med at det meste av vegger blir ferdig i morgen. Har bestilt lydisolert dør som skal være fra kjellerstuen inn i filmrommet.
    Har også fått tredd ned rør til alle mulige koblinger (Internett,telefon,fjernsyn) fra resten av huset.
    Ventilasjonen er på plass, satser på at godt med lydfeller og innkassing i gips der det går gjennom etasjen over hindrer at lyden følger ventilasjonen. Satser på å få elektrikeren til å trekke ledningene før helgen. Har lagt ned to 16amp kurser til elektrisk utstyr (Burde vel holde?) pluss egen kurs til lys/stikkontakter og egen kurs til varmekabler.
    Nå begynner det virkelig å bli gøy :-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking spennende

projekt dette, du har i alle fall godt med pågangsmot. Gleder meg til å se den ferdige hjemmmekinoen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klart til Sparkling

Så er kinorommet ferdig gipset på vegger og klar for sparkling. Gikk med godt over 100 meter 20mm rør og et lass koblingsbokser i tillegg er det trukket opp godt med stikkontakter til alt som trengs. Separat 16A kurs for data og stereo/projektor. Egen 16A kurs for lys/stikk og egen 16A kurs for varmekabler. Burde klare meg en stund uten å sprenge sikringer :-)

Nå blir det en god porsjon sparkling. Har heldigvis fått inn noen gode dugnadsfolk til helgen, da blir det litt mer effektivitet i arbeidet. Ellers har jeg jo også resten av huset også å tenke på. Legger med et bilde av den nye stua, med kroken der fjernsynet skal være. Satser på å få lagt det til skikkelig der også med innfelt sub og små (men gode) satelitthøyttalere. Har også trukket plenty med rør der til surround oppsett,nettverk, m.m.. Hadde tenkt en plasma eller LCD skjerm der, ca. 42" eller der omkring. Legger også ved noen bilder som viser kinoen fra isolering og trekking av rør til ferdig platet med gips. Det lille tekniske rommet med rør til kino og resten av huset viser også. Har nok trukket over 300 m. med rør, kanskje nærmere 400 m. og da er ikke elektriske rør regnet med, kun til høyttalere,fjernsyn/parabol, telefon, nettverk regnet med.

Håper å få malt tak og de veggene som skal males i kinoen i neste uke (lerretsvegg og høyre vegg der jeg skal lage hele veggen til hyller skal sortmales) Taket tenker jeg å ta i en dus lys gråfarge. Kan ikke ha det sort, da blir det for dystert. Må tenke bittelitt waf innimellom :-)

Kom gjerne med synspunkter på ting jeg bør eller bør ikke gjøre

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Malt første strøk

Nå begynner det å nærme seg noe, rommet er ferdig sparklet, og første strøk maling i tak og på de veggene som skal males er ferdig. Finsparkler litt der det trengs før neste strøk. Valgte en farge i taket som går i en gråblå nyanse, og tre av veggene er malt i en koksgrå/svart tone. Bildene viser litt skinn på veggene, men det er kun fordi det er nymalt. Det blir matt når det er tørt.
    Bakvegg(Vindusvegg) og veggen der jeg skal ha datakrok regner jeg med å tapetsere

Elektrikeren har også fått gjort seg ferdig, montert drøssevis med stikkontakter, dimmere til uplights og spots m.m.

Nå må jeg se å få bestilt meg nytt lerret, regner med premiere i god tid før jul:-)

Men det tar sin tid, jeg har resten av huset å tenke på, stuen er klar for tapetsering og kjøkkenet mangler stort sett bare listverk.

Men, det går heldigvis fremover. Skal bli godt å bli ferdig å få nyte resultatet!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snart ferdig!!

Nå begynner det endelig å nærme seg noe, kinoen min er på det nærmeste ferdig. Jeg har fått bygget meg hylleveggen jeg har gått og grublet på hvordan jeg skulle lage. Teppe er lagt, ferdig å male, ble en kombinasjon av lys grå og svarte vegger og gråblått tak. Har også fått på listverk. Lyddør som er bestilt mangler ennå , satser på at den kommer i neste uke.
    Jeg fikk også tatt meg en liten handlerunde innimellom arbeidsøktene ( Har også hatt en stue og et stort kjøkken å gjøre ferdig).
    Endte opp med å kjøpe meg et Adeo greyvision lerret på 100" , 15 m.Hdmi kabel som jeg har fått trukket gjennom en 30 mm. rør jeg hadde lagt i veggen og et Vogel takfeste til projektoren. Jeg skal også ha en datapult i ene hjørnet av rommet, satser på å få den på plass en av de nærmeste dagene.
    Nå må jeg ut og få handlet meg høyttalere. Ser ut til å ende opp med B&W 604, senter høyttaler og Dipole bakhøyttalere i samme serie. Vil også få bestilt meg en Sub. Har lest mye om SVS-subbene, og det virker som folk er fornøyde med disse. Vil den minste (SVS PB10) være et greit valg for meg i et ca. 30 m2 stort rom med lav takhøyde ?
    Skal forsøke å få lagt ut en serie med oppdaterte bilder en av de nærmeste dagene. Nå forbereder jeg meg på premierefilmen om noen dager( Det blir nok siste StarWars, selv om jeg har sett den 2-3 ganger allerede).Må få hengt opp lerretet og montert opp rack/utstyr. Gleder meg til å kunne nyte resultatet av alt arbeidet :-)

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt 12 tommeren \ ene. I stede for å ha 10 tommeren, og lure på hvor mye bedre det ville blitt med 12". Så har du penger gå for 12 mener jeg.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville satset på en av SVS sine 12" jeg også, siden du skal bruke den til film, og du har planer om ganske store fronter.
    En PB12-pluss kanskje. :grin:

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Jeg ville kjøpt 12 tommeren \ ene. I stede for å ha 10 tommeren, og lure på hvor mye bedre det ville blitt med 12". Så har du penger gå for 12 mener jeg.
    Hei, jeg ser at du har mye av det samme oppsettet jeg skal ha. Jeg har tenkt på B&W 604, men lurer på om det kan være vel så lurt å gå for 603 og heller legge litt ekstra i den større Sub'en. Jeg er nok slik laget at går jeg for den minste vil jeg angre senere. Jeg har Denon 3805, skulle vel være ganske lik din 3806. Er du fornøyd med B&W 603 ?
    Noen formeninger om dette er rett prioritering ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er dessverre noe jeg ikke føler meg helt kompetent til å svare på. Da jeg er ganske ny i "bransjen" hehe. Føler ikke at jeg har fått stilt alt rettferdig inn enda og slik. Spørsmålet er vel også om du liker bass i stereo og i musikk? Da er det kanskje greitt å ha en del bass fra frontene? Mens i film blir det kanskje greiere at det meste av trøkken blir utviklet fra sub? Dette er bare en liten teori jeg selv har, andre får kommentere om dette blir riktig eller galt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    603 spiller forrykende bra ja. Og med en god subb attåt blir det knall. Samt 603 krever MYE mindre av forsterkern enn 604 (strømmessig).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det meste er nå på plass

Nå begynner det virkelig å ligne på noe. Lerretet er på plass, projektoren er hengt opp og hyller og rack er begynt å fylles opp. Driver og kobler og trekker ledninger, har fått det meste opp å gå.
    Fikk handlet meg høyttalere i går, det ble B&W 604 med LCR600 og DS6 som center og bakhøyttalere. De hadd ikke inne svarte inne på lager på Hi-Fi klubben som jeg skulle ha, men jeg fikk låne demoene deres til de kommer en gang i neste uke. Det var veldig bra service synes jeg.

Jeg har fått kjørt mine første filmklipp og spilt noe musikk, er kjempefornøyd så langt med både lyd og bilde. Synes selv at det ble et bra rom, er fornøyd med de fleste løsningene jeg har valgt. Noen kompromiss blir det alltid...

Har fått montert datapult og "kontor hjørne". Synes det ble en veldig grei kombiløsning av rommet, ideelt for film og også annen bruk.

Farger på hylle/vegger og teppet jeg valgte synes jeg gir en skikkelig "Kino-look".

Nå mangler gardiner,lyddør, noen spotter og plaketer så er jeg i mål. Ser virkelig frem til å kunne slappe av og nyte noen filmkvelder.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vakkert dette!

Vil hyllene ha noe å si for lyden i rommet? Tenker på refleksjoner etc....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •