Bra utstyr, dårlig rom (for lyst)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra utstyr, dårlig rom (for lyst)

Hei, jeg har akuratt fått meg en Optoma H79 og et 120" Dreamscreen tab-tension lerret. Ble anbefalt hvitt av Gorm pga. størrelsen så da kjøpte jeg det. Er forøvrig veldig fornøyd med begge deler!

Problemet er at stua er allt for lys, og det er (desverre) akuratt slik jeg vil ha den. Men alt lys som reflekteres fra vegger/tak/gulv vasker ut sortnivået helt. Trenger da noen tips til hvordan jeg kan gjøre rommet mørkere uten at stuen til sitt vanlige bruk blir mindre pen.

Her er noen tanker som har dukket opp i hodet rundt problemet:
    - Er det taket som er værstingen her? Tror også at taket er malt i en litt høyere blankhet enn det som er vanlig. Vil det hjelpe om jeg maler i en lys grå, helt matt farge?

- Finnes det maling som fungerer omvendt av de sorte lerretene, altså som _ikke_ reflekterer UHP lys?

- Vurderer å sette opp en rullgardin ved lerretet som trekkes ut over taket bakover. Evt på et trinse/tausystem. For en sort rullgardin vil vel hjelpe betraktlig?

- En realtivt mørk gardin som kan være bak lerretet, evt gå litt ut på sidene og. Dog er det ikke veldig mye igjen av veggen bak lerretet og den delen av rommet er også relativt mørk nå, så tviler på effekten.

- Teppe på gulvet foran lerretet.

Fler tanker/synspunkter/ideer taes i mot med takk. Har vedlagt et dårlig mobilkamera-bilde, men skal få tatt noen bedre senere.

PS. Lys utenifra/intern belysning er ikke problemet her. Akuratt det har jeg kontroll på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har oppdaget at en projektor kaster ut lys !
    Nu om dager skal alt innvendig i et hus være hvit, ellers kan det ikke selges, maken til tull !
    Har du projektoren i taket er gulvet et større problem enn taket.
    Jeg vil foreslå et stort sort teppe foran, og da lage til en, ja, hvordan skal jeg forklare ? Gardinlister i taket der går inn fra begge sider av lerretet, med sort ganske tykt stoff. Når du ser film kan du da trekke dette gardin ut, ca 1/2 meter lengere ut enn lerretet, i begge sider. Dette kan du teste litt, men dette vil betyde at en hel del av refleksjonerne vil ramme dette gardin, og det vil også blive mere komfortabelt for øynene å se film da du har dette sorte stoff på begge sider av lerretet.
    Norsk sceneteknikk har masse stoff beregnet på kinoer, gardiner osv...
    Jeg har ikke så god erfaring med matt maling, den jeg har på veggen min er silkematt tror jeg, Portofino heter den røde fargen på Byggmaker. Jeg fikk ikke lov å male det sort.....jeg laget en sort stripe i mitt tak med sort Molton stoff. Laget et kompromis med kona, ville egentlig ha hele taket dekket av stoff, angrer nå på jeg ikke bare gjorde det uten å spørre.....
    Ellers, det ultimative må jo være å trykke på en bryter, og da går sorte blendingsgardiner 3 meter ut på tak og vegger via skinner. Blir dyrt ! Du havde selv ideen med rullegardin.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problemet som deg. Store deler av den ene veggen er vinduer og verandadør og på den andre siden er det 2m åpning mot kjøkkenet. Det jeg gjorde var å gå på biltema og kjøpe noen pakker med høytalerfilt. Så har jeg festet slike små hvite bildekroker høyt på veggen på vindusiden og helt opp mot taket på den siden mot kjøkkenet. På den måten kan jeg henge de opp og ta de ned ettersom hva rommet skal brukes til (kino eller stue). Det blir bra mørkt selv solfylte sommerdager. Jeg vet... men skal være ute da, men etter noen dager med masse bra vær må jeg slappe av med en film .

Hvor mye av veggene du vil dekke er jo da helt opp til deg. stykkene er 140x200cm så jeg måtte sjøte litt på 2 av stykkene (mot kjøkkenet og over verandadøra), men har du en kjæreste eller mamma (eller annen bekjent) med symaskin der det veldig fort gjort.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt skjønne at det lyse rommet der vil kunne reflektere mye uønsket lys tilbake på lerretet. En lystett gardin foran vinduet bak lerretet, mørkere matte farger på vegger, tak og mørkt teppe på gulvet, kombinert med litt kraftig jevnt fordelt halogen belysning når ikke rommet brukes til hjemmekino, er kankje en grei mellomløsning. Mange flyttbare tiltak for å konvertere og dempe romets lyse egenskaper, kan være veien å gå det også, men skal disse løsningene være raske og praktiske i bruk, og ikke føre til at man kvier seg litt for å benytte dem og projektoren, synes jeg slike aktive og forhåpentlig vis automatiserte tiltak fort koster mer enn de smaker.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra tips så langt! Sitter forresten ved siden av et møterom på jobben som har en bra løsning for å hindre innsyn. Det er sorte lamellgardiner fra Kirsch som går på en skinne, tror den kan bli bra for å ha bak og i en sving ut på siden av lerretet. De fungerer omtrent som en stående persienne. De kan vinkles og trekkes inn til en "blokk. Mistenker dog at det kan være dyrt, noen som vet om noen rimelige forhandlere?

http://www.kirsch.no/sw632.asp

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har to mørke grå gardiner(jeg hadde de fra før, du ser de bak lerretet mitt på minhjemmekino) på hver sin side av lerretet i hjørnene. Når jeg skal se film trekker jeg de ut slik at de dekker ca 3\5 av sideveggene. i taket har jeg en slags "himling" av sort molton, det funker bra for meg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •