bygge hjemmekino i tre eller betong/leca?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge hjemmekino i tre eller betong/leca?

Har nettopp kjøpt hus, og det kommer ikke på tale med noe hjemmekino inni huset. Så planen er å bygge en "dobbel" garasje på utsiden.
    Nærmere foklrart blir det hjemmekino med carport ved siden av, der hele greiene ser ut som en dobbelgarasje. (Ingen garasjeporter)

Et krav jeg setter er at jeg skal kunne spille passe høyt uten å plage noen andre. Så er spørsmålet om det er lurere å bygge veggene i kinoen i leca/betong eller vanlige trevegger?

Jeg ser for meg at Lecavegger vil være mye bedre med hensyn til lydisolering? Noen som vet noe angåendes prisen på lecavegger vs vanlige trevegger?

Alt er på planleggingstadiet ennå, da det blir nok noe ikke før neste år. Men planleggingen er halve gleden sies det, og når jeg skal først bygge dette så vil jeg ha et så bra resultat som mulig innenfor rimelighetens grenser da.

Selve kinoen ser jeg for meg blir ca 3,2x4,5m (BxL). Litt smal ja, men tror det skal gå fint?.

Noen tips angåendes hva som er best å bygge i hadde vært knall.

Leca/betong og seff isolasjon/gips innenfor der igjen. Eller er det like greit å bare bygge en trevegg med isolasjon og gips på innsiden?

Kjelli

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...ville ha bygget forberedt for garasjeport, hvis du skal selge senere er det letter å konvertere.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha hørt med denne karen. Tror han har litt erfaring når det gjelder ombygging av garasjer

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MadMan69

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garasje med hems kan også være et ok alternativ til hjemmekino/kontor etc.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hmm...ville ha bygget forberedt for garasjeport, hvis du skal selge senere er det letter å konvertere.
    Du er inne på noe. Men det som er brennsikkert er at der nede skal nesten fryse til is før jeg noengang flytter igjen
    Vi har kjøpt drømmehuset som det er meningen vi skal kunne bo i maaaange år og ungene våres skal ha barndommen og ungdomstiden sin der. Så her er det lagt planer i laaaaang fremtid. Huset er stort med utleiedel og hele pakken.

Loftkino er og en tanke, men vi trenger sårt plassen til lagring, og garasjen må nesten ligne litt på de som står i resten av nabolaget.

K

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved en skisse som viser noe ca hvordan jeg kunne tenkt meg det.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir minst problemer med lyden hvis du bygger i tre og isol. Men naboene vil høre deg mye bedre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med bod mener kino så ville jeg ha brukt bare en utedør og det inn til gangen for så å ha en dør inn til kino derfra. Tror ikke jeg ville hatt dør direkte utefra og inn i kinoen på vinterstid. Husk også at biler ofte blir opp mot 5 meter lange så ikke sett dører som kommer inn i dette arealet. Godt takutstikk på carport siden vil beskytte bedre mot vær og vind. PS. med opptil 5 meter bæring av taket (carportsiden) må du beregne å bruke limtre eller stålbjelke og disse blir høye for å ta belastningen. Hvis ikke må du dele arealet oppe på loftet og ta ned tak-krefter på midtveggen (veggen mellom carport og kino). La inn en skisse som viser hva jeg mente med forberedt for port ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode tips. Da blir det ikke ytterdør fra utsiden og direkte inn i kinoen. Får heller ha en innedør slik Bidda beskriver.
    Er vel kanskje best å ha en stolpe eller 2 på carport siden og da, for å gjøre konstruksjonen enklere. Har faktisk tenkt tanken på hva hvis noen kjører i den ene stolpen? Tror det blir best med et par stolper lang siden ja.

Er enda usikker på om å bygge i leca eller trekonstruksjon. Skal prøve å lage det så lydtett som mulig med "rom i rommet" uansett.

Kjelli

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser i såfall stolpene litt uttrekt slik at dører på bilen kan åpnes uten konflikter. Har en "nabo" som har satt en stolpe på midten slik at den ødelegger både for fram og bakdør :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Plasser i såfall stolpene litt uttrekt slik at dører på bilen kan åpnes uten konflikter. Har en "nabo" som har satt en stolpe på midten slik at den ødelegger både for fram og bakdør :-)
    Godt tips. skal huske på dette. Litt surt å ha dørene i veien for dørene.
    Skissen din var ganske illustrativ. Sikkert en god ide å ha veggene i Leca.

Kjelli

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert en dårlig idè, men hva med kjeller under garasjen?

hvor mye dyrere vil egnetlig det gjøre garasjen?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "garasje-loft" er det beste lydmessige utgangspunktet.....for musikalsk opplevelse ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    sikkert en dårlig idè, men hva med kjeller under garasjen?

hvor mye dyrere vil egnetlig det gjøre garasjen?
    Ikke en dum ide, men tror det vil legge 70K på prisen iallefall.
    Dessuten tror jeg kommunen ville ha protestert kraftig på noe slikt.

K

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det terrengmessig er gunstig å ha kjeller er dette noe en må tenke over. Er det flatt og utgravd masse må kjøres bort kommer du nok ikke unna med 70 lapper, blir fort 100+ hvis du må sprenge også. Blir rimeligere med loftetasje. Husk at du kan bygge 80m2 og ikke 50 som før. Her ser du mitt prosjekt, dobbelgarasje: http://www.hushjemhage.no/forum/foru...p?TID=847&PN=1

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tråden din var veldig bra Bidda.
    Visste ikke at det var 80m2 som gjaldt nå

Det er paddeflatt der garasjen skal stå, men det er en del bonder i nærheten. Kanskje det kan være noen av dem vil ha massen. Skal undersøke litt hva dette kan komme på. Da tanken er meget spennendes. Frykter at det vil bli fryktelig dyrt, men det er ikke sikkert igjen. Får en kjenning til å grave og hvis det ordner seg med vekk-kjøring så kan garsjen lages svært mye enklere da bod og kino vil bli i kjelleren. Dessuten kan kjelleren være større en selve garasjen vel? Uteplassen er på 7,5x13 meter.

K

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at man i en hjemmekino ofte vil lage et rom i rommet for lyddemping og akustiske egenskaper, tror jeg at en garasje bestående av store deler Leca i ytterveggene vil kunne være fordelaktig, og en grei løsning. Her spiller vel også mulighetene til omgivelsene og hvor mye "ned i bakken" man vil bygge garasjen, man fyller f.eks ikke masse tilbake og inn mot tre vegger, på samme måte som man kan gjøre for Leca grunnmurer osv. Pusset Leca er vel et ganske dødt og vedlikeholdsfritt materiale i forhold til f.eks tre vegger, så det er mange forskjellige hensyn å vurdere.

Materialvalg børr vel også velges litt ut i fra byggestilen nabolaget også, så man ikke bryter fullstendig og lager en bunkers lignende garasje ;-)

Om man velger å utnytte garasjen i samme plan eller går for en loft/kjeller løsning, er vel hovedsakelig et økonomisk spårsmål og avhengig av grunnforhold og hvor "høyt" bygg man kan bygge i området.

Ser for meg at det å sprenge og grave ut til en kjeller, fort blir en ganske dyr løsning, men har man en litt kuppert tomt, så man må "rette av" for å få en plan base for garasjen og man kan utnytte plassen på tomten bedre, er vel ikke en dobbelt garasje i to etasjer noen dum løsning. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå med 3 forslag da.

1- Dobbelgarasje med kino i halve.
    2- Heve taket og ha kino i andre etasje
    3- Grave ned og lage til "kjeller".

forslag 1 vil fungere bra
    Forslag 2, tror jeg ikke går, da alle garasjene i nærheten har kun lavt loft. Bygger jeg på en hel etasje oppå vil denne bli virkelig høy og skille seg veldig ut fra resten av nabolaget.
    Forslag 3 vil forenkle garasjen vesentlig, da en standard garasjepakke fra Norges garasjene kan da brukes. Ser for meg det kan bli problemer med drenering da kjelleren blir dypt ned (lavere enn huset sin kjeller, huset har 1/3 av kjelleren over bakkenivå). Men kan være dette er mulig å få til og hadde vært en rå løsning. Tror ikke sprenging blir nødvendig slik jeg har forstått på naboene.

Mange knallbra innspill her folkens, jeg takker og bukker.
    andre ideer er hjertelig velkommne.
    K

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80m^2 det er grunnflate sant?

så hvis man har en garasje med kjeller kan man bygge 160m^2?

og med loft, 240m^2, det blir en romslig garasje..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks grunnflate, ja. Men du har også krav i reguleringsplanen for område, eks: maks utnyttelse av tomtearealet, maks gesimshøyde og etasje krav. Hos meg er det ikke lov med 2 etasjer men du kan ha bebygd loft som må være mindre enn 30% av grunnflate.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •