bygge hjemmekino i tre eller betong/leca? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har tenkt masse og vurdert en del. Tror faktisk jeg kommer til å gå for løsningen med å lage kjeller under garasjen.
    Kan bli problematisk med drenering, men de sier løsningen på det er å få laget den vanntett + kanskje innstallere en pumpe. Dette er meget vanlig blandt hus som ligger nære sjøen ol. så det blir ikke å finne hjulet opp på nytt.
    Garasjen blir mye enklere da, med en trapp ned fra boden som skal være bakerst i garasjen. Blir da hjemmekinorom på ca 4X5 meter + lagerplass som rommer ca 2,5X5 meter. Ventilasjons-system med innlufting og utsug blir via vifter som står i boden oppe ved garasjen. Synes ideen er genial egentlig.

Blir jo MYE enklere å få det skikkelig lydtett og hele pakken.

Synspunkter?

K

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du går for for den løsningen med hjemmekino under bakkenivå, vil problemet med lydlekasje ut, bli svært liten. Samtidig får du også en dobbeltgarasje med mulighet til å ha en sportsbil når du blir 50

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville se litt mørkt på å være avhengig av en pumpe for ikke å møte hjemmekino utstyret flytende, når man går ned trappa, bygge vanntett høres for meg litt risikabelt ut, sikkert mulig, ettersom det finnes betong båter og lektere osv, men blir det fuktig nok i grunnen rundt en vantett kjeller, kan vel den nesten begynne å flyte som en båt den også....;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men de fleste badebasseng er rimelig vantette.
    Dessuten har vi vært å sett på hus som skulle bygges rett ved vannet, og der var vantett kjeller et krav, da vannstanden var så høy at en kunne bare glemme drenering. Det ligger mange hus på samme plassen og de får det visst vanntett.
    Jeg skal sjekke mer rundt dette.

Hehe, hadde vært rimelig surt å fått svømmebasseng istedet for hjemmekino

K

Newcomer BoSJo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vantett kjeller er ikke noe problem, det er noe annet når vi kommer til prisen.
    Har ikke priser, men veit at det er en del dyrer en å støpe/bygge en vanlig kjeller.
    Der finnes sikkert mange måter å gjøre en kjeller vanntett på, men var det meg ville jeg gå etter special vantett betong, og ikke bare en "membran" på utsiden av kjelleren.

Hold os endelig opdatert på de forskjellige løsninger som du finder ang. dette.
    Jeg er veldig interesert i dette da jeg selv har hatt lignende tanker i lang tid.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal holde dere oppdatert
    Jeg har snakket med de som har med dren og avløp å gjøre. Det viser seg at dreneringsystemet ligger en del dypere en det jeg trodde. Jeg regnet nesten med at vannstanden i de kummene utenfor med rist på toppen var vannstanden til dreneringsystemet og, men dette stemmer altså ikke.

Det som det hele sannsynligvis ender med er at bare en del av den dypeste delen av grunnmuren må være vanntett. Da dreneringen da kan ligge i samme høyden som huset, den delen av grunnmuren som ligger dypere en huset må da være vanntett. De sier at vanntett er veldig dyrt. Men det har visst skjedd en del her de siste årene, så det er visst ikke så skrekkelig dyrt i forhold til "gamle dager". Skal få et firma til å prosjektere forskjellige løsninger på dette.

Så lenge løsningen var akseptabel for de som hadde med dreneringen ol i kommunen så var det greit dette. Har snakket med noen naboer som synes dette var en genial ide, og irriterte seg over at de ikke hadde tenkt på det samme når de bygget garasjen

K

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg skal holde dere oppdatert ........K
    Hva skjedde?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hva skjedde?
    Det lurer jeg på også.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva skjedde her? Sitter selv og leker med tanken om å bygge en garasje med kjeller til hjemmekino og biljardrom. Noen som vet om arealet til en garasje kjeller blir medberegnet i en eventuell byggesøknad? Blir en kjeller regnet med i maks byggeareal i forhold til tomt størrelse? Har ganske liten tomt (270kvm), det er tegnet inn en 30kvm garasje uten loft på plantegningene. Har jeg lov å ha større kjeller en garasjen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, abbn greiene på forumet funker dårlig. Jeg så ikke før nå at det har vært svar på denne tråden

Men for å ta kortversjonen så er garasjen og kjelleren på plass. (etter å ha jobbet som en gal i hele sommer).

Drenering endte med kumme og pumpe. Etter å ha snakket med et firma som har installert flere slike løsninger så ble jeg meget betrygget. Kjøper en skikkelige pumper er dette ikke noe problem. Pumpen jeg kjøpte er 100% selvgående og vedlikeholdsfri. En får og pumper med overvåking og alarm om noe skulle være galt.
    Støpte kjelleren i vanntett betong og var kjempeheldig og fikk tak i noen utrolig flinke folk. Fra de begynte å grave første spadestikk til det var ferdig støpt tok det ca 3 uker. Helt latterlig hvordan disse folka stod på.

Dreneringssystemet fungerer kjempebra. Det er lagt så dypt at selv om pumpen svikter må hele grunnen under kjelleren fylles med vann før det kan komme opp i kjelleren (det er 40cm med pukk under hele kjelleren). Utenfor døren til kjelleren har jeg en sluk som er koblet til dreneringskummen, og i den kan jeg stikke hånden nedi og er det vann der så må jeg undersøke pumpen. Testet dette to ganger iløpet av sommeren (skrudde av pumpen) bare for å få en indikasjon på hvilken tid jeg har på meg. Fant ut at det er minst 5 uker det tar å fylle opp slik at jeg kan "kjenne" vannnivået i sluken. Og etter det vil bare vannet samle seg i grunnen. Mao dette er ikke noe å tenke på og jeg må bare huske å sjekke med jevne mellomrom. Pleier å sjekke det hver gang jeg leser av strømmen .

Jeg skal finne frem bilder som viser prossesen.

For å spare penger bygget jeg garasjen selv og la stein i hele oppkjørselen. Noe som tok hele sommeren. Så foreløpig står bare kjelleren til "tørk", selv om det er er knusktørt der nede.

Kjelleren ble selvfølgelig mindre en jeg skulle ønsket, men endte på 20 m2 med bredde 4m og lengde 5m. Er isolert på utsiden og i taket etter alle kunstens regler og temperaturen der nede er konstant. Setter jeg inn ett lys på 300w blir det ca 16-17 grader der inne uten ekstra oppvarming. Kan jo begynne å lure på hva jeg skal med 2Kw med varmekabler i gulvet.

Hmm, kanskje på tide å lage en byggetråd

K

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig spennende ut! Jeg vil svært gjerne se bilder fra byggeprosessen så langt, og spesielt av arbeidet du har lagt ned for å få en tørr kjeller! BILDER, BILDER!:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt, moro å se at det ble noe av. Må ta med bilder også fra utsiden da, samt inngang, trapp osv.

Men hva ble prisen?
    Ble det dyrere enn du hadde regnet med eller budsjettert?
    Andre utfordringer som dukket opp under veis eller gikk alt etter planen?
    Vil du anbefale en slik løsning til andre dersom de har mulighet for to etasjer istedet?
    Hvorfor ble det mindre enn du hadde ønsket? Bredden ble jo grei, men skulle
    vel hatt minst en meter til i lengden når du først var i gang!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Kult prosjekt, moro å se at det ble noe av. Må ta med bilder også fra utsiden da, samt inngang, trapp osv.

Men hva ble prisen?
    Ble det dyrere enn du hadde regnet med eller budsjettert?
    Andre utfordringer som dukket opp under veis eller gikk alt etter planen?
    Vil du anbefale en slik løsning til andre dersom de har mulighet for to etasjer istedet?
    Hvorfor ble det mindre enn du hadde ønsket? Bredden ble jo grei, men skulle
    vel hatt minst en meter til i lengden når du først var i gang!
    Skal få lagt inn noen bilder i kveld Er travle dager med ny baby i huset, vel en baby er ikke så travelt, men når en har 3 unger fra før av...

Prisen ble jo 3 ganger mer en det jeg hadde estimert. Hadde en laaang runde med flere firma som ville gjøre jobben. Selve kjelleren med drenering, graving samt støping måtte jeg ha folk til å gjøre. Jeg måtte og finne noen som visste hvordan dette skulle gjøres for å få det 100% tett og tørt. var mye løye folk som ville gjøre jobben for å si det slik.

Prisen på all graving og støping av hele greiene kom på rundt ca 350K. Noe som er mye penger, men mye billigere en å kjøpe større tomt Tomtene hos oss er små og det er restriksjoner på høyder og størrelser, så valget var egentlig tatt for meg. Skulle vært større kjeller ja, men det var ikke fysisk mulig.

Bilder kommer.

Kjell

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder

Ok, gikk kjapt igjennom noen bilder i går og fant noen som viser jobben som er gjort.

Selve kjelleren er mindre en garasjen, da naboen har en carport som min garasje skal være helt inntil (med brannvegg). Men gravingen må gå et stykke utenfor hans carport da en kan ikke risikere noe.

Bilde 1 & 2: Her er gravingen i gang, som dere ser så måtte de ganske dypt ned.

Bilde 3 : Her er forskalingen på plass. Det ble brukt forskalingskasetter av stål, da disse kan plasseres nesten helt inntil graveveggen. Er ikke behov for å stive de av og kunne gå på baksiden. Veggen ut mot trappevangen ble kjerneisolert. De andre veggene isoleres på utsiden med 10cm isopor samt knotteplast. Det ble brukt duk i hele hullet som vises og her. Og det ble tilbakefyllt med pukk av varierende størrelse.

Bilde 4: ferdige støpt og kummen vises her.

Bilde 5 & 6: forskalingen revet.

Bilde 7 : Her er armeringen til bæredekket på vei opp. bæredekket er ca 22 cm tykt. I bunn av bæredekket ble det lagt ned isolasjon og "takbjelker"

bilde 8 : her er nede i kjelleren der er ser støttene som holder forskalingen på plass mens bærelaget herder.

bilde 9 : trapp støpes ned. her er bærelaget ferdig støpt. Normalt stopper en her.

Bilde 10: her legges membran over bærelaget og tilbakefylling har påbegynt. Hvis en ser etter så ser en isoporen som ligger utenfor betongveggene her. Den haugen med isopor som ligger i bakgrunnen skal ligge oppå membranen og dekke hele bærelaget. Total tykkelse på gulvet er ca 50 cm.

bilde 11 & 12 : her ser en ventilasjonskanalene til kjelleren. Det ble støpt inn lyddempere i den endelige gulvet. Dette sikrer lite lyd og ikke minst at ventilasjonen blir branntett. (meningen er at garasjen skal egentlig bare kunne brenne ned, uten en trenger å rømme fra kjelleren. Men selvsagt blir det lagt opp brannvarslere osv, og en skal kunne rømme uten problemer).
    En ser jeg har lagt på plass og festet med fliselim slike forskalingsblokker. Det er på de veggene til garasjen kommer. Der det ikke er forskalingsblokker blir det lagt isoalsjon og støpt nok ett lag oppå der igjen.

Bilder 13 & 14: her er noen kjellerbilder fra denne tiden, er ingen tegn til fukt.

Bilde 15 & 16 : her er toppdekket og isolasjonen støpt og grovarbeidet med kjelleren er ferdig. Som en ser så er det en del arbeid igjen før gårdsrommet er ferdig, og jeg har lovet med selv å gjøre dette ferdig før noe annet påbegynnes.

Bilde 17 : Denne ståldøren var kanontung å sette på plass. En slik dør pga lyd, brann og innbrudd som en ikke blir plaget med.

Skal legge ut mer bilder når jeg får summet meg litt

K

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •