Kino størelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer heddaen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino størelse

Hei
    Jeg har en kolega som skal bygge en hjemmekino i kjelleren,
    han ringer meg og spør om det går greit å bygge en hjemmekino med målene
    2,5 x 5,0 m.

Rommet som jeg skal bygge kinoen i har målene 4,0 x 5.0 , så jeg burde også hatt et rom som er litt lengre, men det går i nøden .

Men hva med bredden ? Har dere noen mening om det ?

Hilsen Heddaen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kino størelse

Sitat Opprinnelig postet av heddaen
    Hei
    Jeg har en kolega som skal bygge en hjemmekino i kjelleren, han ringer meg og spør om det går greit å bygge en hjemmekino med målene 2,5 x 5,0 m.
    Ja, visuelt går jo sikkert fint, men akustisk er det et problem med akkurat den dimensjonen. Det er nemlig slik at 5m er det dobbelte av 2,5m, noe som nesten garantert gir forsterkede ressonansproblemer. Her bør det dempes, eventuelt bygges en "scene" i ene enden. Jeg vil anbefale å se på hva Jamez har gjort rundt sitt lerret. Slik kortes rommet litt inn, og man vil sannsynligvis få en akustisk forbedring. Håper også at takhøyden ikke er 2,5m, for da sliter man virkelig med akkurat de målene, selv med 2,4m bør man kanskje vurdere akustikkplater i taket.
    Rommet som jeg skal bygge kinoen i har målene 4,0 x 5.0 , så jeg burde også hatt et rom som er litt lengre, men det går i nøden .
    Jeg synes din dimensjon er tilnærmet perfekt. Her blir det godt med rom rundt sitteplassen(e). Jeg ville hatt lerretet på 4m veggen. Da får du god plass til to rader bak hverandre, til og med. Planlegger selv å bygge i et rom på 2,5x3,5 meter, men jeg savner en ekstra meter både bakover og i bredden. Jeg blir nesten litt misunnelig her... :wink:

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har en kolega som skal bygge en hjemmekino i kjelleren, han ringer meg og spør om det går greit å bygge en hjemmekino med målene 2,5 x 5,0 m.
    Er enig roffe når det gjelder akustikk problemet. Jeg syntes også at 2,5 meter blir litt smalt, spessielt vis man skal bruke en prosjektor, da skal man gjerne ha plass til lerret mellom høytalerene også. Men man tar det man har, ikke sant Det har i hvertfall jeg gjort, og så er det utrolig hva man kan få plass til vis man bare vil.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Planlegger selv å bygge i et rom på 2,5x3,5 meter, men jeg savner en ekstra meter både bakover og i bredden
    Det skjønner jeg veldig godt, jeg har et rom som er 3,25x2,55meter og syntes det blir litt knapt, men så har jeg jo en trerørs prosjektor som tar litt plass også da. Men det er en ting jeg lurer på roffe, sliter du ikke litt med å få nok avstand fra veggen til høytalerene dine vis du kun har 2,5 meter til rådighet? Og er prosjektor med i planene dine?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Men det er en ting jeg lurer på roffe, sliter du ikke litt med å få nok avstand fra veggen til høytalerene dine vis du kun har 2,5 meter til rådighet? Og er prosjektor med i planene dine?
    For fronthøyttalerne er det ikke så vanskelig, faktisk. Det vil selvfølgelig bli kompromisser, men med høyttalere som ikke går så dypt i bassen uansett, vil dette sannsynligvis gå relativt greit. Regner med rundt 30cm avstand til veggene i front. Et alternativ er å bruke relativt lave høyttalere, så lerretet faktisk kommer over høyttalerne. :wink:
    Problemet er faktisk bakhøyttalerne. Jeg håper å kunne romme hele familien på 4. Det medfører at jeg trenger 2 rader. De bakerste plassene vil da komme svært tett opptil bakhøyttalerne. Jeg leker med tanken på å designe noe helt eget... Vi får se når den tid kommer. Og ja, jeg planlegger prosjektor.

Men når alt dette er sagt: Jeg har flere rom i huset som skal pusses opp før hjemmekinoen begynner, så det blir nok en stund til...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for Gode svar

Heddaen

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leker med tanken på å designe noe helt eget... Vi får se når den tid kommer. Og ja, jeg planlegger prosjektor.
    Det blir spennende og se hva som blir løsningen hos deg roffe, du legger vel ut noen bilder når du begynner? Personlig kunne godt jeg tenkt meg å fått trerørsen min takmontert, så jeg fikk litt flere sitteplasser. Men det går desverre ikke i leiligheten min :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende og se hva som blir løsningen hos deg roffe, du legger vel ut noen bilder når du begynner?
    Nå må du ikke skru forventningene for høyt her. :shock: Sikter vel mot noe som minner om Jamez sin kino, selv om jeg kommer til å beholde eksisterende panel i taket. Sånn sett vil jeg aldri nå hans nivå uten å bygge hele rommet fra grunnen av.
    Når jeg snakker om å designe noe, mener jeg først og fremst bakhøyttalerne... Ideene er mange, men som tidligere nevnt er det mye oppussing i huset før hjemmekinoen påbegynnes. Og med en ettåring løpende omkring tar oppussingen sin tid også...

Satser egentlig ikke på å få begynt før 2005-2006. :roll:

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en god link ank konstruksjon av kino. Størrelse osv.
    http://www.hometheatermag.com/bootcamp/137/

Mvh Ivan

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønner jeg veldig godt, jeg har et rom som er 3,25x2,55meter og syntes det blir litt knapt, men så har jeg jo en trerørs prosjektor som tar litt plass også da. Men det er en ting jeg lurer på roffe, sliter du ikke litt med å få nok avstand fra veggen til høytalerene dine vis du kun har 2,5 meter til rådighet? Og er prosjektor med i planene dine?
    Har svart på dette før, men som tidligere sagt: Det er fullt mulig å lage et lerret på en slik måte at hele lerretet befinner seg over høyttalerne.

Sjekk ut Freddypers hjemmekino, spesielt "hjemmekino oversikts bilde" i den første postingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes din dimensjon er tilnærmet perfekt. Her blir det godt med rom rundt sitteplassen(e). Jeg ville hatt lerretet på 4m veggen. Da får du god plass til to rader bak hverandre, til og med. Planlegger selv å bygge i et rom på 2,5x3,5 meter, men jeg savner en ekstra meter både bakover og i bredden. Jeg blir nesten litt misunnelig her... :wink:
    Hva er den perfekte utformingen på en hjemmekino? Jeg skal bygge hus med kjeller, og ønsker å få beskrevet den perfekte løsningen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Rex
    Hva er den perfekte utformingen på en hjemmekino? Jeg skal bygge hus med kjeller, og ønsker å få beskrevet den perfekte løsningen.
    Det finnes vel ikke noe entydig svar på det. Det beste er vel en eller annen konstruksjon uten parallelle flater, men det kan være vanskelig å få til i praksis. Når det gjelder et rektangulært roms størrelse er det bra hvis ingen av dimensjonene er et heltalls multippel av noe annet. F.eks. er dimensjonene 3x4x5 meter ganske bra, men siden takhøyden neppe er 3 meter, så bør man vel ta utgangspunkt i at standard takhøyde er omtrent 2,4 meter.
    et rom på 2,4x6,2x8,0 meter er heller ikke så galt, men det er ganske stort (nesten 50m²). Det kan eventuelt halveres til 2,4x4x6,2 for et rom på 25m².

Det er mange muligheter. Lykke til med designet av hjemmekinoen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Rex.

Det roffe skrev om romstørrelsene stemmer (selvsagt). Her er hva Dolby sier selv på sin hjemmeside:

"If you have a choice of rooms, avoid those that are perfectly square, or that have one dimension exactly twice another; they can aggravate resonances that color the sound."
    Du kan lese en generell guide fra Dolby her: The Dolby Guide to Home Theater Sound

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kino størrelse

Hei!

Jeg vil råde dem som skal bygge nye rom til å følge de forholdstall som noen av pionerene har funnet frem til for å redusere problemet med stående bølger. Jeg referer bla. til Bolt.R.H "Note on Normal Frequency statistics for Rectangualr Rooms" fra 1946 m.fl.

De sier følgende:

Høyde: 1, Bredde:1,6 Lengde:2,33
    Høyde: 1, Bredde:1,28 Lengde: 1,54
    Høyde:1, Bredde:1,4, Lengde: 1,9
    Høyde: 1, Bredde:1,26 Lengde:1,59

Så kan dere utvide disse forholdstallene etter faktiske mål i det rommet dere har og vurdere om feks en av veggene kan flyttes for å tilfredstille "the Golden ratios"

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Rex
    Ta en titt på denne: http://cgi.guidetohometheater.com/cg...ldnews.cgi?388

Her finner du et regneark som gir deg muligheten til å leke litt med HxLxB på rom og se på frekvensrespons i forhold til ulike mål.

Gøran

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke utelukk In-wall høyttalere og subwoofer.

Jeg er veldig fornøyd med mitt anlegg.

Da er det mulig å ha lerret vegg til vegg og innfelte høyttalere under lerretet.

Bak løser du også et problem, da du frigjør en meter i bakkant.

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre, jeg har sikkert lurt på det før deg :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er min kolega ferdig med sin kino, så nå er det meg igjen.
    Det ser ut til at det vil drøye litt ut for meg, så min 808s får vente litt på
    å få starte opp[/img]

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 fantastiske sitteplasser Hvor stor er ca. avstanden fra de 2 fremste setene til lerret?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et lerret på 2m og sitteavstanden fra øynene til lerret er ca 380 cm.
    Rommet er 5m langt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0