Etterklangstid RT60 for hjemmekino ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer DIYAUDIO sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Etterklangstid RT60 for hjemmekino ?

Holder på å planlegge ny hjemmekino i kjelleren, er det noen som har kontroll på hvor mye etterklangstiden RT60 bør være i et slikt rom ?.

Har lest i "Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest" at RT60 på ca 0.5sek er bra for et rent lydrom, stemmer dette for en kino også ?. Ikke lett å nå dette målet ved de laveste frekvensene , eller ?.

Master of DIYAUDIO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klang

Etterklangstiden er avhengig av romstørrelsen, men jeg ville satse på en etterklangstid på 0,3 sekunder i området 250-4000 Hz, og noe lengre i bassen. Men viktigere enn selve etterklangstiden er demping av uheldige reflekser, uten at rommet blir så dempet at det er ubehagelig å være der. Så når det er i orden, får etterklangstiden bli det den blir

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX anbefaler 20-30ms etterklangstid.

Min erfaring er at etterklangstiden betyr veldig mye for kinoopplevelsen. I min dedikerte kino i kjelleren er det mye mer behagelig å se på film enn det var i stua. I kjelleren har jeg lagt lydhimling for å absorbere lyden. I stua kunne jeg ikke skru opp mer enn til -28db på min Yamaha 2400 før det begynte å bli ubehagelig. I kjelleren er det ikke problem å gå til -18.

De viktigste refleksjonene å få vekk er tak og gulv. Det er de som øret vil oppfatte som mest støy basert på forskjellige studier.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20-30 ms høres litt rart ut, det tilsvarer 20-30 tusendels sekund = 0,02-0,03 sekunder, som ikke har noe med romklang å gjøre. Kanskje det er forsinkelsen til bakkanalene de mener?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, sorry, 0,2 - 0,3s er korrekt. eller 200-300ms.

Denne rangen er for små rom vel og merke. Men typisk for rommene på dette forumet. I en stor kino er etterklangstiden lenger, dvs. den går høyere desto større kinoen er.

Jeg finner desverre ikke kildene nå, men skal prøve å finne kildene jeg har funnet dette på på nettet og legge dem ut her.

Leste også en plass at for surroundhøyttalere skal det være større etterklangstid enn for fronthøyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellene som stort sett legges til grunn (Sabine eller Eyring) legger til grunn at du er i et diffust fjernfelt hvor kilde og lytters posisjon ikke har betydning for t60. Derfor forstår jeg ikke hvordan bakhøyttalerene kan ha forskjellig etterklangstid når de er i samme rom?

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Modellene som stort sett legges til grunn (Sabine eller Eyring) legger til grunn at du er i et diffust fjernfelt hvor kilde og lytters posisjon ikke har betydning for t60. Derfor forstår jeg ikke hvordan bakhøyttalerene kan ha forskjellig etterklangstid når de er i samme rom?

Knut
    Jeg er ingen lydingeniør så kan ikke svare på det. Er ikke noe jeg har lagt vekt på i min egen kino, bare noe jeg leste i ett eller annet dokument.

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beregne etterklangstid ?

Fant en interessant "kalkulator" på Glava sine sider;

http://www.glava.no/filesystem/2003/...gstid_3271.htm

De tar alle mulige forbehold om feil etc men uansett en interessant sak.

Tilleggskommentar;
    Ta å merke hele regnearket og velg kopier. Lim dette inn i et lokalt regneark og man har det som en fil man kan manipulere med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •