Smalt rom til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smalt rom til hjemmekino

Hei!

Til våren flytter jeg inn i ny leilighet, og den har to soverom på hhv. 180x480 og 240x480 (ca). Siden rommet på 240x480 ligger inn mot naboen, er det diskvalifisert som hjemmekino. Jeg har et lite håp om å få utvidet det minste rommet med en meter eller så på bekostning av stua (som allikevel blir stor nok), men dersom utbygger ikke går med på det, sitter jeg altså med en potensiell hjemmekino på 180x480. Å bruke stua er heller ikke så aktuelt, da jeg vil ha et eget rom som jeg kan male i mørke farger, ha teppe på gulvet (og kanskje litt på veggene) etc.

I tillegg er det skråtak, og innerst er takhøyden ca 110-120, ytterst ca 360-370. Døren er på ene siden av den ytterste kortveggen. Ved siden av døra skal det være en garderobe, så "bruks"-lengden av rommet blir ca 410-420.

Slik jeg ser det kan jeg enten henge lerretet litt ut fra den innerste veggen, fra vegg til vegg og få bredde ca 170 + maskering, bruke lerret som slipper lyd igjennom (f.eks. Greyline Acoustic) og putte alle tre fronthøyttalerne bak lerretet. Den andre muligheten vil være å henge lerretet foran garderoben høyt opp på den ytterste veggen, og tippe det litt nedover (litt ut fra veggen øverst). Fronthøyttalerne vil i så fall komme ca en meter nedenfor lerretet.

Tenkte jeg skulle ha 4 sitteplasser, en toseter sofa og to stoler enten bak eller foran. Bakerste rad heves litt dersom det trengs.

En fordel med et såpass lite rom er vel at jeg ikke trenger å riste hele bygningen (inkl. naboer!) for å få et akseptabelt lydnivå (les: THX referansenivå) der inne

Tenkte bare jeg skulle lufte dette her, og se om noen har noen tips eller tanker rundt dette. Planning is everything!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med noen bilder av rommet så blir det enklere å komme forslag...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leiligheten er under bygging, ferdig i april, så det blir nok en stund til jeg får tatt noen bilder. Må begynne planleggingen tidlig vettu

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen enkle tegninger da....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg mest sannsynlig fått dem til å bygge rommet på ca 250x480. 250 er fremdeles litt smalt hvis jeg skal ha lerret på 2m + ramme, så jeg vurderer perforert duk og høyttalerne bak. Ellers noen kommentarer til den første posten min? Har ikke noe godt skisseprogram, men med målene jeg har oppgitt skulle det være rimelig enkelt å forestille seg hvordan rommet vil se ut...

Setter pris på alle kommentarer/forslag!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Nå har jeg mest sannsynlig fått dem til å bygge rommet på ca 250x480. 250 er fremdeles litt smalt hvis jeg skal ha lerret på 2m + ramme, så jeg vurderer perforert duk og høyttalerne bak. Ellers noen kommentarer til den første posten min? Har ikke noe godt skisseprogram, men med målene jeg har oppgitt skulle det være rimelig enkelt å forestille seg hvordan rommet vil se ut...

Setter pris på alle kommentarer/forslag!
    Det er bare å ta en titt på mitt rom, 255 x 4,5..lerrettet er 2 m i bredde,selv om jeg nå kjører bilde på ca 180 i bredde.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott hjemmekino du har! Tenkte på den løsningen først, men siden takhøyden innerst i rommet bare blir ca 120 cm, så bør jeg uansett henge lerretet et stykke ut fra veggen for å ikke få det helt ned til gulvet. Og da vil jeg ha plass til både anlegg og høyttalere bak, og kan evt. henge svart høyttalerstoff under lerretet og ned til gulvet for å skjule alt. Problemet da blir sitteavstanden, spesielt hvis jeg skal ha to rader med sitteplasser. De forrerste vil da få mega-screendoor, men på den annen side, de som ikke vet hva screendoor er engang, vil neppe tenke over det.

Et alternativ er selvsagt å minske lerretet litt.

Flere synspunkter/kommentarer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •