Isolering av gulv ned mot nabo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Isolering av gulv ned mot nabo

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av ny leilighet og tenkte å isolere gulvet ned mot naboen i det ene soverommet for å bruke rommet som hjemmekino. Det blir vanlig 15mm eikeparkett i hele leiligheten, og jeg tenkte å legge noe isolasjonsmateriale oppå parketten, legge gipsplater oppå og et teppe og gulvlister oppå der igjen. Helst ikke bygge opp altfor mye, men samtidig det som trengs for at jeg skal kunne spille HØYT når som helst uten at naboen under hører noe særlig. Noe særlig over 15-20 cm tror jeg ikke blir aktuelt, siden det er skråtak i rommet og allerede så lavt som ca 120 cm inntil veggen i den enden av rommet som lerretet skal være. Dvs. jo mer jeg bygger opp gulvet, jo lenger ut i rommet fra veggen må jeg montere lerretet.

Tanken er at denne påbyggingen skal kunne fjernes igjen når leiligheten skal selges, eller rommet ikke lenger skal brukes til hjemmekino. Vil derfor legge det underste laget løst oppå parketten.

Noen forslag til materialer og konstruksjon som lydisolerer best mulig med minst mulig tykkelse?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydisolering

Det er meget vanskelig å få til en tilfredsstillende lydisolasjon på en eksisterende konstruksjon, og da spesiellt på etasjeskilleren. Dette fordi lydbølger vandrer gjennom konstruksjonen uansett hvor mye den bygges på og isoleres. Det kan fort koste mer enn det smaker.
    Det eneste som virkelig hjelper er separate konstruksjoner, eller himling hengt opp bøyler. Kanskje jeg kan svare mer utfyllende hvis du har mer info om konstruksjonen; Hva slags etasjeskiller er det? Betong? Tre?

En løsning som kan være vært et forsøk er isolering med trinnlydsmatter (stiv mineralull), deretter trykkfordelende plater/ bord, også et nytt lag parkett eller gulvbelegg. Har du en e-post adresse så kan jeg sende deg noen illustrasjoner.

Hvis du har mer info og spørsmål, skal jeg svare så godt jeg kan!

mvh
    christian

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Pratet med en fyr som hadde peiling (leverandør) han fortalte at det beste resultat får du dersom du gjør som overnevte og naboen UNDER henger opp himmling med lydbøyler og dobelt lag med gips. sjekk ut glava.no for detaljer.. DET BESTE ER Å BLI SKIKKELIG VENN MED NABOEN.

Hyggelig att du tenker på naboen foresten, det er det ikke alle som gjør.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det er ikke lett å få isolert ett rom bra. Du kan ialle fall sette hver høytaler på stein heller, da vil ihvertfall noe bass hindres i å "gå" i gulvet.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etasjeskilleren er av tre, og siden dette er en gammel bygård som skal totalrehabiliteres, så blir det nok lagt trinnlydsplater og så parkett for å tilfredsstille dagens krav til lydisolasjon ved rehabilitering. Tenkte bare jeg kunne isolere enda litt mer ved å hive på et lag eller to ekstra med isolasjon, muligens lage en eller annen form for flytende konstruksjon ellerno.

Jeg har allerede Tema Isolator dempeputer under alle høyttalere, så alle vibrasjoner som går ned i gulvet gjør det via lufta.

Hvis du vil sende meg flere illustrasjoner, Christian, kan du sende dem på homecinema@start.no . Takk skal du ha

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk f.eks. Glava trinnlydsplater, og legg 22mm gulvspon og parketten oppe der. Det blir en "flytende" konstruksjon. Du kan også legge et lag gulvgips mellom trinnlydsplatene og gulvsponen, men da vil det bygge mer igjen..

Se glava og rockwool sine nettsteder for illustrasjoner. Du kan også sjekke linken i min signatur, jeg har gjort det samme her i en bygård.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Bruk f.eks. Glava trinnlydsplater, og legg 22mm gulvspon og parketten oppe der. Det blir en "flytende" konstruksjon. Du kan også legge et lag gulvgips mellom trinnlydsplatene og gulvsponen, men da vil det bygge mer igjen..

Se glava og rockwool sine nettsteder for illustrasjoner. Du kan også sjekke linken i min signatur, jeg har gjort det samme her i en bygård.
    Funket det bra? Jeg driver på med min nye leilighet nå, og jeg har gjort dette der. Det er et 100 år gammelt tømmerhus, så jeg håper at dette bør hindre litt av lyden ned til naboen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke det mest optimale man kan gjøre. For best resultat kan man bruke lydbøyler i gulv også, men det blir mye mer omfattende og bygger opp veldig mye mer.

Jeg bor i 1. etg. så er litt vankelig å si mtp. etg. under. Men gjorde det for at vibrasjonene fra gulvet ikke skal forplante seg i veggene. Sånn sett tror jeg det virker ganske bra.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se når vi er ferdig i allefall.

Gulv:
    Tømmer - gips - rockwoll trinnlydsplater - gips - spon - "lydmatte" - teppe

Vegger:
    2x gips

Det bør dempe litt iallefall? Så skal jeg kjøpe noen skikkelig tunge marmor-plater å sette front-høytalerene og suben på.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene!

I mitt tilfelle vil det nok bli lagt både trinnlydsplater og gulvspon oppå det eksisterende tregulvet og så parkett oppå der. Hvis jeg så kjører på med et lag til med trinnlydsplater, gulvspon, gips og så teppe bør det vel bli ganske bra?

Men hva med lyden som går i veggene og forplanter seg derfra ned i gulvet? Bør jeg gjøre noe med veggene også? Jeg kommer til å henge opp en del sånne eggekartong-skumgummiplater strategisk plassert på veggene for å unngå refleksjoner, det hindrer kanskje ikke lyden å forplante seg i veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips om tilleggsisolering: Skal vanligvis bestå av en masse (f.eks. gips) og et luftlag med isolasjon. Isolasjonen virker kun over resonansfrekvensen, som er gitt av 600/((m*d)^0,5), forutsatt at tilleggsisoleringen er mye lettere enn eksisterende skillekonstruksjon. m er massen i kg pr m2 plate, d er luftlaget med isolasjon i cm. Feks vil et lydbøylehimling med 2x13 mm gips (20 kg) som henger i lydbøyler med 10 cm luftlag (med 75 mm isolasjon) ha en resonansfrekvens på 600/((20*10)^0,5= 43 Hz. Ved resonans (43 Hz) kan en få forverring, god effekt fås ikke før ved den doble frekvensen, fra ca 90 Hz. Så demping av sub mot nabo er ikke lett.. Men ved 4 lag gips og 25 cm avstand begynner det å hjelpe (effektivt fra 40 hz og oppover). Under dette må en gå over til tyngre konstruksjoner som leca eller betong

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde noe av samme problemet siden soverommet til ungene er rett under hjemmekinoen min. Dette ble løst med betongheller under høyttalerene. Billig og lite arbeid. Se min hjemmekino under.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Takk for tipsene!

I mitt tilfelle vil det nok bli lagt både trinnlydsplater og gulvspon oppå det eksisterende tregulvet og så parkett oppå der. Hvis jeg så kjører på med et lag til med trinnlydsplater, gulvspon, gips og så teppe bør det vel bli ganske bra?

Men hva med lyden som går i veggene og forplanter seg derfra ned i gulvet? Bør jeg gjøre noe med veggene også? Jeg kommer til å henge opp en del sånne eggekartong-skumgummiplater strategisk plassert på veggene for å unngå refleksjoner, det hindrer kanskje ikke lyden å forplante seg i veggen?
    Jeg jobber litt med støybekjempelse i jobben min. Det hjelper ikke å lage et flytende gulv dersom dette gulvet er i kontakt med veggene og resten av konstruksjonen. En profesjonell legger av flytende gulv kan gi praktiske råd om hvordan du vibrasjonsisolerer gulvet fra veggene både i horisontal og vertikal retning.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt ot: Men hvor mye vil en skikkelig gulvkonstruksjon bygge opp? Jeg tenker på å bruke lydbøyler el. i gulvet. Er ingen i etasjen under, men vil hindre lyd i å bre seg i grunnmuren.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er det ikke vibrasjoner fra høyttalerne og ned i gulvet som er problemet. Dempeputene jeg har under høyttalerne isolerer høyttalerne svært godt fra gulvet vibrasjonsmessig. Dette fikk jeg bekreftet for etpar år siden da jeg fikk pigget opp badegulvet med piggemaskin (badet ligger vegg i vegg med stua) og ALT i hele leiligheten ristet noe forferdelig. Men da jeg la hånda oppå høyttalerne, kjente jeg ikke det minste TEGN til vibrasjon i det hele tatt. Og dette var langt kraftigere vibrasjoner enn ihvertfall mitt anlegg klarer å lage.

Så det er lydbølgene i lufta jeg vil hindre å forplante seg ned i etasjen under. Og kanskje det hjelper å kjøpe en subwoofer med bassport ut mot rommet, istedet for den jeg har nå, som har bassport som skal stå inn mot bakveggen?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skomedal
    Et lite tips om tilleggsisolering: Skal vanligvis bestå av en masse (f.eks. gips) og et luftlag med isolasjon. Isolasjonen virker kun over resonansfrekvensen, som er gitt av 600/((m*d)^0,5), forutsatt at tilleggsisoleringen er mye lettere enn eksisterende skillekonstruksjon.
    Interessant. Vil dette bare ha en gevinst for naboen over, eller vil en slik konstruksjon også hjelpe på feks de fæle stående bølgene? Det virker umiddelbart som en stor reflekterende flate, men det er kanskje bare over en viss frekvens?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå følgende tilbakemelding å komme med. Har følgende mellom meg og naboen:

1. Takplater i taket under (med naboen)
    2. Etasje-skiller i tre (100 år gammelt tømmerhus)
    3. Gips-plate
    4. Rockwoll trinnlydsplater
    5. Gips-plate
    6. Spon-plate
    7. Teppe

Har doble gipslag på alle vegger og tak i rommet. Har store tunge marmor-plater under front-høytalerene og sub-en.

Jeg er ikke bare fornøyd med isoleringen ned, men rett og slett mektig overrasket. Jeg høres naboen min når han skrur på anlegget, men nedover er det så godt som lydtett såfremt jeg ikke har på forholdsvis høyt. Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så godt isolert, men det har tydeligvis fungert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ang lyddemping

Vil bare påpeke at 2lag gips ikke demper bedre enn feks 1lag gips+1lag spon grunnet at 2 like platetyper slipper igjennom samme frekvens fra lyden mens 2 forskjellige platetyper stopper forskjellig frekvens og dermed stopper mere lyd. 2lag gips brukes bare for å oppnå høyere brannsikkerhet ikke økt lyddemping. :-P

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Vil bare påpeke at 2lag gips ikke demper bedre enn feks 1lag gips+1lag spon grunnet at 2 like platetyper slipper igjennom samme frekvens fra lyden mens 2 forskjellige platetyper stopper forskjellig frekvens og dermed stopper mere lyd. 2lag gips brukes bare for å oppnå høyere brannsikkerhet ikke økt lyddemping. :-P
    Jøss, dette var nytt. Takk for infoen.
    Så det er liten vits med en 13mm gipsplate og en tynnere gipsplate oppå der igjen med hensyn til lyd?

Er det det samme om en bruker gips -> Spon eller Spon -> gips?

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jøss, dette var nytt. Takk for infoen.
    Så det er liten vits med en 13mm gipsplate og en tynnere gipsplate oppå der igjen med hensyn til lyd?

Er det det samme om en bruker gips -> Spon eller Spon -> gips?

Kjelli

Hvilken plate en bruker øverst spiller ingen rolle, men feks i tak er det en fordel at sponen er under for å ha noe å skru gipsen i. Og bare så det er sagt trepanel er det aller dårligste materialet du kan bruke. Dette stopper ikke lyd omtrent noen verdens ting. :-P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •