lage hjemmekino i kjelleren, fra begynnelsen av. trenger gode råd til det meste.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lage hjemmekino i kjelleren, fra begynnelsen av. trenger gode råd til det meste.

Sto og tenkte på hva kjellerrommet kan brukes til, så fant eg ut at en prosjektor hadde virkelig vært noe.

rommet er ca 3.4 x 4.2 m, og ca 2.2 meter høyt (legger ved en skisse)
    det er gammel panel på veggene, taket er panel også. I gulvet ligger det varmekabler i støpt gulv. Er dette rommet litt lite for en hjemmekino? tenker på prosjektor og surround.

Trenger først og fremst hjelp til litt farger, hvilke farger er best i ett slikt rom? spiller det egentlig noen rolle? lyse farger er vel en klassiker?

Hvilke prosjektorer er å anbefale? Hvordan er prosjektorene til 6-7000?
    Hvor mye må en ut med for å få ett ok. surroundanlegg til filmbruk? Trenger ikkje noe som takler musikk særlig bra, siden eg har ett helt ok anlegg i stua.

Trenger først å fremst hjelp til desse spørsmålene,
    er rommet for lite?
    hvilke farger passer evt. best?
    noe ant eg ikkje har tenkt på ? er ganske ny innen hjemmekino :neutral:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan finde masse inspirasjon ved å se på minHjemmekino på linken over.
    Lyse farger er "døden" for et godt bilde, det ser du eksempler på når du ser på "hard core" kinoerne. Ellers vil du gjerne se dempede farger, mørke toner, gjerne teppe på gulvet og mørkt tak. Du kan jo se på ArneK sin kino....
    Lyset vil reflektere fra lerretet og lyse hele din kino opp hvis du har lyse vegger, ikke helt meningen altså.
    Se i projektor trådene for projektorer, du må finde én der har off-set´en du trenger, samt har rigtig kaste avstand for den størrelse lerret du vil ha...
    Rummet er ikke for lite medmindre du har planer om familie besøk hver gang du skal snurre film...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm litt mørke farger ja, skal få tak i ett faregekart i morgen.
    taket kan vel være hvitt, eller bør det også være litt mørkt? (har ett par liter hvitmaling stående)
    håper å starte på malejobben i morgen, eller før helga iallefall.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrplow
    hmm litt mørke farger ja, skal få tak i ett faregekart i morgen.
    taket kan vel være hvitt, eller bør det også være litt mørkt? (har ett par liter hvitmaling stående)
    håper å starte på malejobben i morgen, eller før helga iallefall.
    Taket er den flaten som reflekterer mest lys, derfor bør den være mørk....;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hvite maling kan du bruke på garasjen, hvis du har en sånn..., ikke gå på kompromis, du angrer....
    Se på nogle av bilderne fra minHjemmekino hvor mye lys der blir i et lyst rum med projektoren på.....
    Jeg bejset mit tak hvit, slik det passet med gulvet før jeg bestemte jeg skulle ha kino i rummet. Etter innkjøb av projektor blev det klart at selv en mørk tone i taket ville reflektere lys, så nå har jeg bygget en stofstripe i taket. dette blev mye bedre, og mye mere behageligt for øynene også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler svart tak hvis du kun skal bruke til kino. Jeg har lagt svart himling i kinoen i kjelleren min, og det ble straks mye bedre bilde. Hadde også vurdert å fjerne panelet i taket og lagt lydabsorberende plater der om du ikke trenger å lydisolere taket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •