Kino på 12m2.. Hva mener du? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Pr idag har jeg JMlab Chorus 715 fronter, 705 bak høyttalere, CC700 senter og SW700 sub. Disse blir styr av en Yamaha RX-V640, som snart skal byttes ut. (Sannsynligvis i en Pioneer AX2 eller AX4i)Planen var å bruke BEL MK2 i front, 715'ene bak, og 705'ene i midten bak.... Men det er ikke sikkert dette funker så bra..
    Blir nok høytalerne dine som blilr den store utfordringen her !
    Sett rommet i stant, og ta inn utstyret ditt.
    Tilpasninger og utskiftninger blir lettere når du vet hva du har, og hvordan det spiller:wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    715'ene er egentlig ganske plasseringsvennlige da de har bassport i fronten. BEL vil kreve litt mere rom.. Finnes det noen stativhøyttalere med bra trøkk i til en rimelig penge som ikke må ha 1m på alle sidene? Helst til en rimelig penge..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen stativhøyttalere med bra trøkk i til en rimelig penge som ikke må ha 1m på alle sidene? Helst til en rimelig penge..
    Det er dette som blir litt vanskelig da. Jeg har prøvd å finne litt ut av dette. Audio Pro Black Pearl V2 er det bra trøkk i, men den trenger helst en halv meter til veggen fordi den har refleksporten bak. Noen påstår dette ikke er så nøye, men den spiller best med litt rom. Kanskje best med refleksporten foran, eller, som Roffe nevner, lukket kabinett.

Av de med refleksporten foran har du jo Kef Q1, B&W 601/602 S3, JBL E-30, Dali Concept 2, Audio Vector K1 (super) og Klipch RB-25.

Lukket kabinett er jeg ikke særlig sterk på ennå. Har ikke funnet noen høyttalere i lavere prisklasse med både trøkk og lukket kasse.

Hvor rimelig er "rimelig penge"?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kikke litt nermere på XTZ, som selges hos www.fyndborsen.se
    Etter hva jeg har hørt kommer disse ganske bra ut! Ikke koster de allverden heller ;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Hva med å kikke litt nermere på XTZ, som selges hos www.fyndborsen.se
    Etter hva jeg har hørt kommer disse ganske bra ut! Ikke koster de allverden heller ;-)
    Turte ikke helt å nevne disse jeg ops: men de kom godt ut av en test nylig (99 WMT). De har refleksporten bak da.

System Audio 510/520/710/720? Disse kan plasseres både på vegg og stativ.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    715'ene er egentlig ganske plasseringsvennlige da de har bassport i fronten. BEL vil kreve litt mere rom.. Finnes det noen stativhøyttalere med bra trøkk i til en rimelig penge som ikke må ha 1m på alle sidene? Helst til en rimelig penge..
    Stativhøyttalere med trøkk... Det er NESTEN en selvimotsigelse. Du må ihvertfall ha LITT størrelse på dem. Dette med avstand til vegger er noe du må prøve deg fram med.
    Hva med CANTON ERGO 302? De er nesten uforandret siden 80-tallet, og har god, presis lyd. Canton er faktisk svært gode på mindre høyttalere.

Sonus Faber Consertino Home er heller ikke å forakte, tror jeg.

Eller hva med en av System Audios mange d'Appolito stativhøyttalere? Fordelen med d'Appolito-designet (MTM) er at de også kan legges ned og brukes som senter. Da kan man bygge opp en kino rundt idealet om like høyttalere hele veien rundt. Dette er kanskje mitt heteste tips. Du trenger en subwooferløsning for at disse skal fungere optimalt, og det er jo også litt av tanken: Å bruke høyttalere som ikke er så bassterke i et lite rom og overlate all bass til subwooferne.

Ellers har vel du erfaring med Focal.JMlab, og de har jo definitivt også et godt utvalg i mindre høyttalere.

Men med min forkjærlighet for planare høyttalerelementer, spesielt i diskanten, så bør jeg vel egentlig anbefale noe med en god bånddiskant, men det er litt vanskelig å finne til fornuftig pris. Vet Proson har et par, og svenske XTZ har noen, men jeg har ikke hørt dem, og er litt skeptisk (Tror det for XTZ's del dreier seg om en "juksebånddiskant", som egentlig er en båndformet membran med oppheng som et dynamisk element ref nederst på denne siden: http://www.tekzone-audio.com/homepage/v64-1.htm ).

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 602 har porten foran og er plasserings vennlige..! Bra med bass i små rom! Brukte selv disse som bakhøyttalere på mitt rom tidligere

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips. Mine egne 715 har også bassporten fremme, og er ganske plasseringsvennlige. Det er bare det at jeg kunne tenkt meg noe høyttalere med litt mere trøkk i. Da er ikke JMlab det beste valget om man skal holde seg i de rimeligere klassene. Jeg er dog meget fornøyd med de til musikk. (Sammen med sub btw)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig det der med trykk... Kjører du JMLabene som LARGE? Poenget mitt er at man trenger ikke enormt med membranareal i et lite rom for frekvensene over 100Hz. Hva er det som skjer sånn hørbart når du når "trykkgrensen"?

Jeg vil jo egentlig tro at det meste holder hvis du lar noen gode subwoofere gjøre jobben under 100Hz.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører JMlabene som Large ja, noe som fungerer mye bedre enn Smal hos meg. Og over 100Hz er de ikke verst i det heletatt, og gir mer enn nok lyd. Subben er delt på rett rundt 80Hz, og under dette er det INGENTING i høyttalerne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte idag HIhuset og pratet med Andre' for å høre om de hadde noen "billige" JMlab SR høyttalere fra enten Chorus eller Cobalt serien. (SR er den flatet typen) Og tro det eller ei, men han trodde det kom inn 4stk Chorus SR imorgen, så da skal jeg ringe igjen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sjekket litt, og det viser seg at der er plas til 265cm lerret (jippi) Skulle det bli plagsomt stort burde det gå greit å maskere ned.
    Ellers er jeg litt i tvil i forhold til lyd-demping av rommet. Nytt tak er bestemt, lydbøyler og gips. Men veggene er litt mer problematiske. Dersom det skal gjøres skikkelig, mister jeg 10cm bredde, noe som passer svært dårlig mtp lerretet. Jeg lurte derfor på om det finnes non halveis dempeløsninger for vegger, som ikke tar mye plass. Idag er det 11mm huntonittplater på veggen... Ville det hjulpet å ta ned de, plassere lydplater inni veggen, og legge på f.eks dobbel gips etterpå?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette inn projektoren nå og kjøre litt bilde bare på veggen bare for å teste ut litt angående størrelse på hvor stort lerret du ønsker å ha... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette inn projektoren nå og kjøre litt bilde bare på veggen bare for å teste ut litt angående størrelse på hvor stort lerret du ønsker å ha...
    Det er enda enklere å flytte so**** i sten til samme avstand sitteplassene i kinoen vil være, så det kommer jeg tilå gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enda enklere å flytte so**** i sten til samme avstand sitteplassene i kinoen vil være, så det kommer jeg tilå gjøre.
    Er det ikke en ganske tung oppgave å flytte en sofa i sten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det ville nok vært det Ingen som har formeninger om lydisolering av veggene? Takknemlig for alle tilbakemeldingene.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flyttet til ny leilighet og hjemmekinoen ble flyttet inn på rommet mitt..tipper det er rundt 12m2.

Har akkurat satt det opp og ikke brukt tid på å stille eller rette på noe som helst (prioriterte å få inn seng), men du må gjerne komme innom å se.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Magnera Vi får se etterhvert om det passer seg slik at det blir et besøk.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er velkommen til meg også om du er i nærheten...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til tilbudet fra deg også antiloop Forøvrig får jeg ikke tid til å bygge kino om jeg skal beøke alle :razz:

Etter å ha snakket med Snickers_is, har jeg funnet ut at det er lurest å sette inn nye stendere litt til siden for de gamle, og la de stikke 1-2cm lenger ut. Gipsplatene vil da ha grei klaring til resten av veggen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •