Bygging av ny kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av ny kino

Ja, ja. Etter lengre tids sikling over diverse kino prosjekter her på forumet, er tiden inne for å ta hammeren i egen hånd og starte bygging selv.

Kunne derfor vært fint å få litt hjelp fra ett meget kompentent forum.

Utgangspunktet er ett loft i en gammel gårdsbygning. Har mulighet til å lage en kino på ca 31m2, med målene 4,20 x 7,40.
    Takhøyde er tenkt til 255cm og 225cm på platting.

Rommet skal bygges helt i fra bunnen av. Nye vegger skal settes opp, nytt gulv med nye dragere skal legges. Tak skal konstrueres. Det blir som å bygge ett nytt rom i rommet. Loftet er nå helt åpent, hvis man ser bort fra diverse støtter til tak.

Dimensjoner som er tenkt brukt er 6" til gulv. 2"x4" til vegger. Gulv isoleres med 20cm rockwool/glava, vegger med 10cm. På vegg legges gips, på gulv spon. Jeg er ikke spesielt bekymret for lydisolering da jeg ikke har naboer som det må tas hensyn til.

AV utstyr som er tiltenkt prosjektet:
    Projektor: Panasonic AE700
    Reciver: Denon AVR 3805
    Power amp: Rotel RB-1080
    DVD spiller: Denon 2910
    Front høytalere: B&W 604 S3
    Senter: B&W LCR600 S3
    Bak høytalere: B&W 601 S3
    Senter bak: B&W 601 S3 / DS6 S3 ?
    Subwoffer: B&W AW650
    Morro: XBOX
    Satelitt tuner, HTPC

Så til mine spørsmål:
    På gulv har jeg tenkt å legge teppe. Skjønner at dette er gunstig får lyd. Ser at flere legger filt på veggene. Har ikke funnet noe godt bilde av hvordan dette blir utsendemessig.
    Blir dette pent? Er det noen som har en kvalifisert uttalelse fra sin bedre halvdel?
    Jeg har sett tapet som er litt som fløyel. Vil en slik tapet kunne ha noe av samme effekten som filt?

Tak. Hva gjør man her for å få noe som ser pent ut, uten å få alt for stor påvirkning på lyden?

Jeg har tenkt å legge skjult anlegg til alle kabler. Hvilken dim anbefales på rørene til høytalerkablene. Regner med å bruke Tara Labs Nexa (har en del liggende).

Lerret blir på 3m, projektor er tenkt å plasseres bakerst i rommet. Vil min AE 700 klare å produsere nok lys til å stå 7 meter unna lerret? Erfaringer?

Surround/bakhøytalere. Jeg har ett par B&W 601 S3 og har tenkt å kjøre 7.1. Jeg trenger derfor å investere i ett par høytalere til. Hva anbefales av 601 eller DS6? Ser plassering av høytalere "fornuftig" ut? Se tegninger.

Takker for alle gode innspill.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    ....Dimensjoner som er tenkt brukt er 6" til gulv. 2"x4" til vegger. Gulv isoleres med 20cm rockwool/glava, vegger med 10cm.....
    Er vel unødvendig å presse 8" isolasjon inn i et 6" bjelkelag.;-)

...ellers ser det meget bra ut, lengden er som mitt og 7.1 oppsett er å anbefale.

Velkommen til forumet foresten.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Ja, ja. Etter lengre tids sikling over diverse kino prosjekter her på forumet, er tiden inne for å ta hammeren i egen hånd og starte bygging selv.

Kunne derfor vært fint å få litt hjelp fra ett meget kompentent forum.

Utgangspunktet er ett loft i en gammel gårdsbygning. Har mulighet til å lage en kino på ca 31m2, med målene 4,20 x 7,40.
    Takhøyde er tenkt til 255cm og 225cm på platting.

Rommet skal bygges helt i fra bunnen av. Nye vegger skal settes opp, nytt gulv med nye dragere skal legges. Tak skal konstrueres. Det blir som å bygge ett nytt rom i rommet. Loftet er nå helt åpent, hvis man ser bort fra diverse støtter til tak.

Dimensjoner som er tenkt brukt er 6" til gulv. 2"x4" til vegger. Gulv isoleres med 20cm rockwool/glava, vegger med 10cm. På vegg legges gips, på gulv spon. Jeg er ikke spesielt bekymret for lydisolering da jeg ikke har naboer som det må tas hensyn til.

AV utstyr som er tiltenkt prosjektet:
    Projektor: Panasonic AE700
    Reciver: Denon AVR 3805
    Power amp: Rotel RB-1080
    DVD spiller: Denon 2910
    Front høytalere: B&W 604 S3
    Bak høytalere: B&W 601 S3
    Senter bak: B&W 601 S3 / DS6 S3 ?
    Subwoffer: B&W AW650
    Morro: XBOX
    Satelitt tuner, HTPC

Så til mine spørsmål:
    På gulv har jeg tenkt å legge teppe. Skjønner at dette er gunstig får lyd. Ser at flere legger filt på veggene. Har ikke funnet noe godt bilde av hvordan dette blir utsendemessig.
    Blir dette pent? Er det noen som har en kvalifisert uttalelse fra sin bedre halvdel?
    Jeg har sett tapet som er litt som fløyel. Vil en slik tapet kunne ha noe av samme effekten som filt?

Tak. Hva gjør man her for å få noe som ser pent ut, uten å få alt for stor påvirkning på lyden?

Jeg har tenkt å legge skjult anlegg til alle kabler. Hvilken dim anbefales på rørene til høytalerkablene. Regner med å bruke Tara Labs Nexa (har en del liggende).

Lerret blir på 3m, projektor er tenkt å plasseres bakerst i rommet. Vil min AE 700 klare å produsere nok lys til å stå 7 meter unna lerret? Erfaringer?

Surround/bakhøytalere. Jeg har ett par B&W 601 S3 og har tenkt å kjøre 7.1. Jeg trenger derfor å investere i ett par høytalere til. Hva anbefales av 601 eller DS6? Ser plassering av høytalere "fornuftig" ut? Se tegninger.

Takker for alle gode innspill.
    Jeg har selv lite peiling på det å bygge hjemmekino, for er ikke kommet så langt at jeg har noen plass å kunne bygge, men det er mange her som kan gi veldig gode råd.
    Ville bare si at om du får det til slik som på tegning så ser det skikkelig bra ut.
    Velkommen også!
    Stå på, blir spennende å se, og dokumenter bygge prosessen da og legg ut.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk visst litt for i overslaget på isolasjon i gulvet. Regner med at 15cm gjør nytten. Er jo kun for å få noe lydisolasjon ned mot resten av familien.

Bilder vil komme når byggingen begynner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •