Mulig med kino på 11/12m2 ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg kan da unektelig både kjenne og høre dypbassen selv om det er et lite rom ! Hmmmmmmmmmmm......
    Hørte jeg noen si stående bølger? Du vil nok høre SVSen ganske godt i et lite rom og ja, men det vil i de fleste tilfeller spille "renere" med mer info i bånn om man "fjerner" de stående bølgene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er akkuratt som en bil med heftig anlegg. En hører helst bassen best et par meter fra bilen.

K

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,439
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel nesten som en orgelpipe, der resonans frekvensen avhenger av lengden på røret. Det er vel ytterst få som har et 17.2 meter langt lytterom hjemme, med en resonangs frekvens på 20hz vil jeg tro. Man må vel foreta en del kompromisser i praksis alikevel, så et kompetent bass sytem med gode justeringds og kalibrerings muligheter, kan man vel langt på vei klare å spille dyp bass som er godt merkbart innefor et 12m2 store lytterom også.
    Romperistere er vel også en mulighet å benytte hvis man ønsker litt følbar filmrespons i tilegg....

Problemer med stående bølger får man vel uansett i rom med vegger gulv og tak med vinke 90 grader på hverandre, det er vel bare frekvensen hvor de intreffer som er forskjellig. Kunne man byggd inn en eller fler reflekterende flate som var vinklet litt forskjellig fra 90 grader så den "kortslutter" refleksjonene og demper de stående bølgene noe, kunne man nok få litt bedre akustiske egenskaper, sammen med difraktor flater og absorbent flater som bedrer i diskant og mellomtone frekvensene.

12m2 rom som er 3*4 meter, vil vel kunne fungere greit det, hvis man ikke forventer den helt store bass responsen i de laveste frekvensene fra rommet sin side, og hvis man velger komponenter med omhu, så man får den ønskede bilde bredden i forhold til kastelengde til projektoren, og får plass til høytalere forsterkere og "kino" stolene. I og med at man projiserer bildet ganske tett på veggene, er nok fargevalg og demping av lysrefleksjonene også ganske viktig, hvis man ønsker et bilde med godt kontrast og sortnivå. ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Dypbassen er ikke det som bekymrer meg mest egentlig, da jeg idag ikke har utstyr som spiller lavere enn ca 30Hz uansett. Romperister er også en ide' som mest sannsynlig vil bli satt ut i live om det blir aktuellt å bygge kino i det rommet. Det er bildestørrelsen som bekymrer mest egentlig, da jeg ikke får noen skikkelig kinofølelse når bildet er "lite". Får jeg ikke plass til et bra stort lerret, blir det ikke aktuelt å bygge.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    På grunn av bølgelengden! Et lite rom er DØDEN for dypbass.........

100Hz er ca. 3,43 meter
    20 Hz er ca. 17 meter, eller litt mer.........

En SUB-bølge trenger ROM for å kunne gjengis til fulle...........
    Hvis det du sier er rett, så ville bass i bil vært umulig. Heldigvis er det slik at når bølgelengden blir større enn rommets dimensjoner tillater, så går bassformidlingen over fra bølger til trykkforskjeller i rommet. Da får man bassforsterkning fra rommet. 10-12dB heving ved 20Hz er ikke uvanlig i et bittelite rom. Dette er grunnen til at bilsub har en respons som ser ut som en fjelltopp ved 80-100Hz. Med topper lavere i frekvens enn dette vil bassen heves av romforsterkningen og man ville fått en temmelig boomete bass. Isteden hever romforsterkningen bassen mer desto lavere frekvensen blir, og rett tunet blir frekvensresponsen inne i bilen ganske flat ned i den dypeste bassen.

Såvidt jeg vet har ikke du heller et rom som er 17 meter i noen dimensjon, flageborg, og du har jo definitivt dypbass, så den teorien om at små rom ikke tillater bass blir feil også ut fra erfaring. Men det kan være vanskelig å temme romresponsen så bassen blir jevn i et lite rom. Har du vært f.eks. hos Gorm, så vet du at et relativt lite rom definitivt kan ha både kraftig og dyp bass, men det må tunes skikkelig, noe du også er pådriver for etter hva jeg skjønner.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hørte jeg noen si stående bølger? Du vil nok høre SVSen ganske godt i et lite rom og ja, men det vil i de fleste tilfeller spille "renere" med mer info i bånn om man "fjerner" de stående bølgene.
    Ethvert rom med noen som helst dimensjon mellom parallelle flater vil ha stående bølger. Det er kun frekvensen som varierer mellom små og store rom sånn sett. Plassering av høyttalere og lytteposisjon vil i noen grad kunne påvirke hvordan og hvor kraftig disse stående bølgene settes i gang og oppfattes, men det er svært vanskelig å bli kvitt stående bølger i et rektangulært rom, da er det enklere å plassere seg slik at man ikke sitter i en topp, og heller ikke en bunn (hvor man vil få full utslukking av nevnte frekvens).

Under de frekvensene som stående bølger oppstår vil man oppleve at bassen forsterkes på grunn av trykkforskjeller i rommet, spesielt hvis rommet er relativt tett (lukkede vinduer og dører etc). Det er da slik at denne forsterkningen øker med lavere frekvens. Det er gjort målinger på dette spesielt for tuning av bilbass, og noen slike målinger som viser denne hevingen i bassresponsen er blant annet publisert i "the Loudspeaker Design Cookbook" som regnes som en referanse når det gjelder konstruksjon av kvalitetshøyttalere. Med en ekstrapolering av de målingene som er gjort i ulike biler (opp i van-størrelse) kan man også forutsi bassforsterkningen i små rom i hus.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg straks mye klokere her, takk for mange kloke innlegg

Rommet mitt har imidlertid ingen paralelle flater overhodet. Det har skråtak, og sideveggene skrår svakt utover mot bakenden av rommet. Er dette optimalt akustisk sett? Jeg tror det havner på bortimot 15 kvm. Alle veggene er forresten isolerte (2 av dem yttervegger).

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takk for alle svar. Dypbassen er ikke det som bekymrer meg mest egentlig, da jeg idag ikke har utstyr som spiller lavere enn ca 30Hz uansett. Romperister er også en ide' som mest sannsynlig vil bli satt ut i live om det blir aktuellt å bygge kino i det rommet. Det er bildestørrelsen som bekymrer mest egentlig, da jeg ikke får noen skikkelig kinofølelse når bildet er "lite". Får jeg ikke plass til et bra stort lerret, blir det ikke aktuelt å bygge.
    Det som teller er jo sitteavstanden. Ser da ut som du har 4x3meter eller noe slikt og da ser jeg ikke helt problemet siden du kan ha et 265cm lerret i 3meter kroken. også har du plass til frontene på hver side.. (spørs hvor optimalt det er å ha de helt opptil veggen da). 265 er jo meget stort .

jeg liker 1.3x sitteavstand ,mens mange liker 1.5x sitteavstand og synes dette er bedre. (THX er vell 1.54x hvis jeg husker rett). Vil anbefale alle å prøve 1.3x siden dette var veldig morsomt.

I bilspill så sitter jeg 0.5meter fra et 230cm lerret. Dette er alt for stort ,men jeg har ikke noen andre steder å montere rattet for tiden. Men duverden så mye oversikt du mister og må snu på hodet for å kjøre.. Morsomt er det iallefall selvom rundetidene ikke alltid blir så gode

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ......Såvidt jeg vet har ikke du heller et rom som er 17 meter i noen dimensjon, flageborg, og du har jo definitivt dypbass, så den teorien om at små rom ikke tillater bass blir feil også ut fra erfaring. Men det kan være vanskelig å temme romresponsen så bassen blir jevn i et lite rom. Har du vært f.eks. hos Gorm, så vet du at et relativt lite rom definitivt kan ha både kraftig og dyp bass, men det må tunes skikkelig, noe du også er pådriver for etter hva jeg skjønner.
    Nei, akustisk sett er det lenger............nærmere 30 meter, men det er fordi jeg har en "åpen" rom-løsning i huset, som tillater de laveste frekvensene å utfolde seg utrolig bra. Hele hus-løsningen fungerer mer som en transmisjonslinje-høytaler. Opplevelsen i mindre rom er heller en opphopning/forsterkning av bass i et "høyere" område, som på en måte "overdøver" den virkelig dyyyype............og det gjelder virkelig å ha FULL KONTROLL!

Ja, det er skjedd utrolig mye spennende hos Gorm det siste året.........og jeg ser fram til å få mulighet til å "banke" på døren............atter en gang;-)

En god ting kan ikke oppleves for ofte...................;-)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rom er også 3 x 4 meter (pluss litt). Det funker fint det. Mitt lerret er 2 meter, og jeg hadde ikke ville hatt større uten å sitte lenger bak enn jeg gjør.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å plassere høyttalerne helt oppe i sidene bekymrer meg littegranne mtp lyden. Høyttalerne som vil bli brukt er BEL (Ikke ferdigbygde enda)... Noen som har de og kan gi inspill hvor følsomme de er mtp på plassering?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messel: Hvor langt unna sitter du? Har du mer en en sitterad?
    Jeg holder på å flytte inn i et eldre hus og det eneste rommet som egner seg er også 3x4 meter. Har lyst å kjøre lerret med konstant høyde senere, så jeg beregner ca. 2.70 bredt for 2.35:1 noe som gir ca 2 meter bredde for 16:9. Dvs at vi får ca. samme lerretsstørrelse i ganske like rom.
    Jeg har en garderobe med vanlig dør midt på bakveggen, så jeg vurderer å ha maskinrom der og montere projektoren (som jeg ikke har valgt enda) der med glassplate i veggen.
    Dette er vel en ganske typisk størrelse på soverom i litt eldre hus, så jeg antar at det kan være mange som kan ha nytte av tipsene i denne tråden.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg for lite bass i et mindre rom! Mine blue diamond spiller enda dypere på det lille rommet enn de gjorde i stua (35kvm)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Nå har jeg målt rommet, og det måler 3.1*3.9... Det betyr at det i mine øyne er mer eller mindre optimalt mtp størrelsen... Det tillater ihvertfall et lerret på 106"...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir sikkert bra! Hvor langt unna bakveggen hadde du tenkt å ha sitteplass?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke langt.. 30-40cm kanskje. Det gir i tilfelle ca 3.5m fra lerret til sitteposisjon. Om jeg velger 106" (230cm bredde), blir da forholdet 1.52x. Velger jeg 120" (265cm bredde), blir forholdet 1.32.... Jeg liker stort bilde, så det er nok mulig det kan bli den siste løsningen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en annen ting som er vesentlig for om jeg skal lage meg et lite kinorom. Det er svært viktig at jeg får dempet bassen til rommet over meg (annen leilighet). Er dette mulig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være mulig å bygge 2 nivåer med lydbøyler, og få det til å fungere?
    Problemet hos meg er at jeg har ventilasjonskanaler langs noen av veggene. Tanken var da å lage 2 nivåer som da "hektes" sammen med noen vertikale plater.. (Litt vanskelig å forklare)...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt ligner mao relativt mye på mitt hvor jeg har dytta inn min lille budsjettkino. Er vel ganske nøyaktig 305 x 380 cm.
    Sitteavstand på sirkus 3 meter, på en 92" holder strengt tatt i massevis. (noe særlig større og du får vondt i nakken når du spiller Burnout 3 tror jeg)¨
    Og da er det fremdeles litt plass på sidene til et par klipsch`er i front.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg 3.5m, og 106"