Synspunkter på ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synspunkter på ny hjemmekino

Hei, ny bruker her

Vi holder på å innrede kjelleren vår, og planlegger hjemmekino i en del av kjellerstuen. Rommet som skal brukes er avlangt, ca 4*7 m2, og er halvveis avdelt på midten av en utstikker fra brannmuren. Den delen som skal brukes til hjemmekino er på ca 4*4 m2. Rommet blir ikke dedikert til hjemmekino med tanke på utseende (ingen filtkledde, svarte vegger her altså ). Det blir lys beige, matt tapet på veggene som er bygget opp av stenderverk med 10-15 cm rockwool mellom, og tresponplater utenpå. Taket blir malt matt elfenben, her har vi isolert med 10-15 cm rockwool mellom bjelkene og planlegger å avslutte med lydbøyler og dobbelt lag gips. Det blir 5 nedfelte spoter med dimmere i taket, vet dette ikke er så lurt med tanke på lydtetthet men vi skal prøve å tette så godt som mulig. Som sagt så skal jo rommet fungere som stue også, og design er viktig... Det er 3 forholdsvis små vinduer i rommet, som vil bli fullstendig blendet med svarte rullgardiner under fremvisning av film. Det er mørk skifer med gulvvarme på gulvet, skal ha teppe over i kinodelen for å hjelpe på litt. Lerretet blir 2 m bredt, og sitteavstanden blir ca 3,5 m. So**** må stå helt inntil bakveggen, og høyttalerne må også plasseres helt inntil veggene. Har et budsjett på 25-30 000 på utstyr. Er jo helt nybegynner på dette, men begynner å bli litt hekta Her er den foreløpige listen over utstyret vi har tenkt å kjøpe, men føler oss som sagt litt på gyngende grunn her så vi setter STOR pris på tilbakemeldinger, synspunkter, tips og råd!

Reciever: Marantz SR-5500 Receiver
    Aktiv SUB: CERWIN-VEGA V-12S Subwoofer
    Fronthøttalere (par): DALI Blue 5005LE Høyttalere
    Bakhøyttalere (par): DALI Blue 2002LE Høyttalere
    Center: DALI Blue C1000LE Senterhøyttaler
    Prosjektor: Panasonic PTA-E700E

Dette kommer på ca 31 000, har derfor ikke muligheter til å øke kostnadene noe særlig.
    Hvordan tror dere dette vil fungere? Blir det brukbart?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet

Sånn som du beskriver konstruksjonen av rommet så ser det ut som om du har bestemt deg og fremgangsmåten ser jo bra ut med tanke på lydisolering o.l, bortsett fra spotene i lydhimlingen ,men såvidt jeg skjønner ønsker du først og fremst kommentarer på selve utstyret eller?

Da bør du kanskje legge tråden i en av de andre kategoriene for å få flere svar?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spoter

Hei og takk for svar Ja det var disse spot'ene da... Lurer nå på om vi skal droppe dem inntil videre, bare legge opp kabler og kasser så vi eventuelt kan sette dem opp senere. Men hva tror du om å lage gipskasser til spotene og lime dem fast med elastisk fugemasse oppå himlingen? Og isolere over og rundt med rockwool? Det vil vel bli ganske lydtett da?
    Vi har forresten bestemt oss for å bruke hele rommet til kino i stedet (bruke hele rommet på langs i stedet for halve på tvers), så vi får et lerret på 230-240 cm bredde og sitteavstand på ca 4-5 m. Da får vi også plassert alle høyttalere riktig - det ble for trangt med den første løsningen. Tror dette vil bli bra

Kanskje jeg skal legge inne en tråd ang. utstyret et annet sted da ja.

MzS

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt 4 x 4 meter for å få et mere intimt rom og samtidig ikke så krevende for høytalere. Bruker du største rommet så må du vel tenke 7.1 og det fordyrer samtidig som du kanskje må tenke kraftigere receiver. Det fordyres også vesentlig med kabling og lerret. I budsjettet ditt må du ha med dette også.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MzS
    Hei, ny bruker her

Vi holder på å innrede kjelleren vår, og planlegger hjemmekino i en del av kjellerstuen. Rommet som skal brukes er avlangt, ca 4*7 m2, og er halvveis avdelt på midten av en utstikker fra brannmuren. Den delen som skal brukes til hjemmekino er på ca 4*4 m2. Rommet blir ikke dedikert til hjemmekino med tanke på utseende (ingen filtkledde, svarte vegger her altså ). Det blir lys beige, matt tapet på veggene som er bygget opp av stenderverk med 10-15 cm rockwool mellom, og tresponplater utenpå. Taket blir malt matt elfenben, her har vi isolert med 10-15 cm rockwool mellom bjelkene og planlegger å avslutte med lydbøyler og dobbelt lag gips. Det blir 5 nedfelte spoter med dimmere i taket, vet dette ikke er så lurt med tanke på lydtetthet men vi skal prøve å tette så godt som mulig. Som sagt så skal jo rommet fungere som stue også, og design er viktig... Det er 3 forholdsvis små vinduer i rommet, som vil bli fullstendig blendet med svarte rullgardiner under fremvisning av film. Det er mørk skifer med gulvvarme på gulvet, skal ha teppe over i kinodelen for å hjelpe på litt. Lerretet blir 2 m bredt, og sitteavstanden blir ca 3,5 m. So**** må stå helt inntil bakveggen, og høyttalerne må også plasseres helt inntil veggene. Har et budsjett på 25-30 000 på utstyr. Er jo helt nybegynner på dette, men begynner å bli litt hekta Her er den foreløpige listen over utstyret vi har tenkt å kjøpe, men føler oss som sagt litt på gyngende grunn her så vi setter STOR pris på tilbakemeldinger, synspunkter, tips og råd!

Reciever: Marantz SR-5500 Receiver
    Aktiv SUB: CERWIN-VEGA V-12S Subwoofer
    Fronthøttalere (par): DALI Blue 5005LE Høyttalere
    Bakhøyttalere (par): DALI Blue 2002LE Høyttalere
    Center: DALI Blue C1000LE Senterhøyttaler
    Prosjektor: Panasonic PTA-E700E

Dette kommer på ca 31 000, har derfor ikke muligheter til å øke kostnadene noe særlig.
    Hvordan tror dere dette vil fungere? Blir det brukbart?
    Hei.
    Vil si at både rommet og oppsettet ditt virker svært bra.
    Eneste jeg vil kommentere er sub og center valget ditt.

Begynner med Center.
    Jeg har selv fronter fra Dali Blå serie, med 8008 som modell betegnelse.
    Dette er store og kraftige høgtalere som har en stramt og presist lydbilde, med mye fylde.
    Jeg har hørt mye på 5005 serien også, for jeg vurderte mellom dem og 3003 som mye bakhøgtalere. Valget falt da på sistnevte fordi jeg ikke merket noen forskjell på gjengivelsen som bakhøgtaler på de to modellene.
    Siden 3003 er litt mindre og er billigere, så ble valget rimelig enkelt.
    Center høgtaleren i den serien, altså C1000 henger virkelig ikke med på lydbildet.
    Den har alt for lite fylde og er "svært dårlig" på bass. Det passer ikke sammen rett og slett.
    Jeg selv driver nå å vurderer ny center til meg selv, og har testet mye på C1000 og er skikkelig skuffet over resultatet.'
    Jeg vurderer mellom Dali Suite 0.8 eller B&W LCR600. Disse passer godt inn med høgtalerene, men har skikkelig med fylde og svært god bass.

Når det gjelder Sub så synes jeg du skal ta en titt på B&W ASW600 som alternativ.
    Jeg har denne sub'en selv, etter mye prøving og testing med de ulike.
    B&W ASW600 og B&W ASW650 gikk som hånd i hanske med Dali 8008 og også med 5005, 6006 og 3003 modellene.
    C-V har i mine ører et helt annet lydbilde, og passet ikke inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - skal tas til etterretning

Skal innom Hi-Fiklubben snart for lydtest... Kjempefint å ha en del tanker og tips i bakhodet da, kom gjerne med fler dere andre også!

Bidda: Det vi skal gjøre er å bygge en lettvegg ca 1 m. ut fra den ene kortveggen i rommet, hvor vi feller inn høyttalere, hyller til dvder osv og lerret laget av MDF-plater med matt lysegrå maling i midten. Males svart med svarte dører slik at det ikke blir noen forstyrrende elementer rundt bildet. Sofa, stoler osv blir plassert 4-5 m fra lerretet. Vi ble nødt til å gjøre det slik, fordi med 4*3,6 m2 løsningen ville vi kun hatt plass til 2-3 stykker i en liten sofa. Vi har lyst på en kjellerstue hvor vi kan samle mange venner til filmkvelder, fotballkamper o.l., og da måtte vi finne på en annen løsning. Så får vi heller bruke litt mer penger på kabler... Tror ikke det blir så verst intimt og koselig for det, rommet blir jo bare på ca 20 m2 etter bygging av lettvegg, bar og peis. Men takk for synspunkter :grin:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lettvegg og bar forandrer saken, se over en del kino'er på minhjemmekino så får du sikkert noen ideer til plassering.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MzS
    ............Vi har forresten bestemt oss for å bruke hele rommet til kino i stedet (bruke hele rommet på langs i stedet for halve på tvers), så vi får et lerret på 230-240 cm bredde og sitteavstand på ca 4-5 m. Da får vi også plassert alle høyttalere riktig - det ble for trangt med den første løsningen. Tror dette vil bli bra

Kanskje jeg skal legge inne en tråd ang. utstyret et annet sted da ja.

MzS
    Dette er den viktigste avgjørelsen du har tatt, utstyret er mindre viktig. Det å spille i lengderetningen er avgjørende for "godlyden". SUB-systemet ditt trenger plass for å utfolde seg skikkelig og uanstrengt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •