KJeller og murvegger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KJeller og murvegger

Hei Alle sammen
    Hjemmekino utgangspunktet mitt er kjelleren som er på ca 25 kvad.
    veggene her er mur og jeg har ikke planer om og bygge ut veggene med isolasjon og det hele, dette mest pga penger.
    Finnes det noen gode alternativer ? f.eks lydmatter eller lignende jeg kan lime på veggene ?

Takker på forhånd for hjelpen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det for å lyddempe eller for akustikkens skyld?

Spurte en av teknikerene på Glava om det samme (betongvegger, men ikke i kjeller), og han sa at det ikke lyddempet noe særlig om man ikke foret ut veggene og fylte på med isolasjon.

Men det er sikkert en del som kan brukes for å forbedre akustikken i rommet. Er ikke så inne i hvilke plater du da kan bruke, men det er det sikkert andre som kan tipse deg om. Les litt rundt i byggetrådene her også, så får du nok en del gode tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyll opp med ønskede møbler, tepper o.l og ta det derfra..... Ikke noe vits i å bruke penger på dette hvis du blir fornøyd med resultatet.....

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med tykke mørke gardiner hengende langs veggene? Passer jo bra i en hjemmekinokjeller, både akkustisk sett og for å få mindre refleksjon fra lerretet (bedre kontraster i bildet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Hva med tykke mørke gardiner hengende langs veggene? Passer jo bra i en hjemmekinokjeller, både akkustisk sett og for å få mindre refleksjon fra lerretet (bedre kontraster i bildet).
    Det skal jeg teste ut ! takker for tips.

Kjører på med forslaget til Konrad først visst jeg ikke er fornøyd så blir det gardin innkjøp heheh.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ulempen med gardin/eggekartong er at du demper markant i diskant og kanskje mellomtone, mens bassen blir helt udempet. Dette gir ubalansert etterklang, som kan låte verre enn udempet etterklang.

Tunge møbler derimot suger mer energi ut av store deler av frekvensbåndet.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet jeg skal bygge hjemmekino i er typisk betong med strukturpuss på veggene. Rommet måler 6.4x3.8 meter og har vinduer på ene kortveggen.

Jeg tenkte å kjøre bildet på motsatt vegg av vinduene.

Det blir jo ikke mye møbler i et slikt rom annet enn noe å sitte i og et rack. Hvis gardiner langs langveggene ikke fungerer noe særlig blir vel eneste alternativ å fore ut veggene og isolere?

Er det noen flere ideer?

Edit:
    Hmmm... Jeg er nybegynner på hjemmekinorom gitt. Jeg tenker først og fremst på akustikken i rommet. 3 vegger går mot utsiden, og en vegg skiller rommet fra bad og entrè. Over er det 2 soverom. Holder det om jeg lydisolerer taket eller på jeg gå løs på veggene også for å unngå for mye lyd opp? Regner med at døra til entrèen må byttes da det er en tynn glassdør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •