gut man cinema

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

gut man cinema

Endelig er prosjektet i gang. Startet riving av lytterom/kino på fredag. Er i god gang med å trekke el.kabler og isolere alt Rommet er 350 X 580cm og 250 cm høyt. Har fulgt en del prosjekt på forumet, og har tatt en del valg basert på mine behov og andres erfaringer. Isolasjon er Rockwool 10cm i vegger og 20cm i tak, skal i gang med å lage lydhimling med lydbøyler og 2 lag gips på mandag. Taket vil jeg prøve å kle med fiberduk (svart), veggene tapetseres (er på leit etter en mørk tapet med litt liv i) og gulvet blir laminat med tepper på. Rommet skal brukes til kombinert lytte-/kinorom og jeg må derfor inngå noen kompromisser i forhold til optimalisering for kino. Jeg ønsker et rom som det er trivelig å oppholde seg i, ikke et svart rom utstyrt med kinoseter og ingenting annet. Skal prøve å oppdatere etterhvert som prosjektet skrider frem.

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir bra dette........ ser fram til en demo når det er klart...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må gjøre seg fortjent til gratis kino vet du pepa ;-) Har hatt besøk og hjelp av Kjetil, du hører nok fra oss før neste dugnadskveld. Lydbøylene og lekter ble ferdig montert i går kveld, har laget forsterkninger i lydhimlings lektene med 2" x 8" som projektoren skal monteres i (ca 70kg). Hadde håpet å starte plating i taket i dag. Skal prøve å legge ut bilde av tak konstruksjonen i løpet av dagen/kvelden.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spanande, spanande ;-) Blir morsomt å høre romakustikken etterhvert som du tweaker !!!!
    Spent klar for å hjelpe mer, bare gi beskjed du ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet skrider fremover. Det gjenstår gipsing av en vegg (håper å få den ferdig i kveld). I taket er det laget lydhimling med lydbøyler på hver 60 cm (det gikk med nesten 80 lydbøyler, med 6 skruer i hver bøyle og lekt blir det en del jobb, og skruer), og dobbelt lag med gips. Alle skjøter i plater og mellom plate og vegg, er fuget med elastisk fugemasse. Veggene kles med ett lag gips, og frontveggen med spon. Fant ut at spon på frontvegg ble mest praktisk, samt at jeg har en ide om at det er gunstig å blande materialer med forskjellige akustiske egenskaper i rommet uten at den er vitenskapelig underbygget :-). Bestilte lyddør/branndør som demper 35db, den var svintung 40 - 50kg! Lover godt. Håper på kinopremiere neste helg!! Bjørn H bestilles for installasjon og kalibrering av projektoren så snart tapeten og fiberduken er på plass!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett litt rundt for å få inspirasjon til finish på rommet. Legger ved noen bilder av det som er mest aktuelt. Svart tak, gråtonede vegger er nok det jeg går for. Gulvet klarer jeg ikke helt bestemme meg for...teppe, teppefliser eller laminat er alternativene. Er nok redd for at jeg burde valgt tepper for dempingens skyld, dette er jo også det mest lettvinte ifht arbeid, men med 6 unger tidvis under taket, kan det jo bli hyppig tepperensing..hmmm vel noe skal man vel ha å tenke på :-) Har noen andre alternativer til finish jeg burde se på, mottas linker evt. bilder med takk!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette her, men stusset litt over antallet brukte lydbøyler. Driver selv å setter opp lydbøyler i et rom som er ca 4,7 x 4,6 m. Jeg klarer meg med 44 stk ser det ut til.

Men når jeg så på bildet av taket med lydbøylene ser jeg at du har festet de feil. Du vet at de skal festes med CC 1200mm, og forskyves med CC 600mm på annenhver drager. De skal da danne et diagonalmønster.

Rockwools monteringsanvisning av lydbøyler

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finish

Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Har lett litt rundt for å få inspirasjon til finish på rommet. Legger ved noen bilder av det som er mest aktuelt. Svart tak, gråtonede vegger er nok det jeg går for. Gulvet klarer jeg ikke helt bestemme meg for...teppe, teppefliser eller laminat er alternativene. Er nok redd for at jeg burde valgt tepper for dempingens skyld, dette er jo også det mest lettvinte ifht arbeid, men med 6 unger tidvis under taket, kan det jo bli hyppig tepperensing..hmmm vel noe skal man vel ha å tenke på :-) Har noen andre alternativer til finish jeg burde se på, mottas linker evt. bilder med takk!
    Du trenger ikke velge så altfor mørke farger. Rommet du bruker er ganske lite, og du kan godt velge litt lysere farger enn de alternativene du viser. Bare husk å velge litt matte farger, og ikke for lys vegg, list el. lignende rundt lerret-duken. Kanskje litt lysere farge i taket, og mørkere på veggene. Noe som ofte er gjort i kinosalene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Blir bra dette her, men stusset litt over antallet brukte lydbøyler. Driver selv å setter opp lydbøyler i et rom som er ca 4,7 x 4,6 m. Jeg klarer meg med 44 stk ser det ut til.

Men når jeg så på bildet av taket med lydbøylene ser jeg at du har festet de feil. Du vet at de skal festes med CC 1200mm, og forskyves med CC 600mm på annenhver drager. De skal da danne et diagonalmønster.

Rockwools monteringsanvisning av lydbøyler
    Ja ja, glade amatører kan ikke alltid få alt til helt etter boka:-) Ser at du bruker snekker, det tok jeg meg ikke råd til. Valgte dessuten flere lydbøyler en foreskrevet fordi jeg trodde at dobbelt lag gips veide mye, samt at det var nødvendig å ha et godt fundament for feste av min Barco 808s på 70kg. Har snakket med en ingeniør som mente at du nok har rett i at konstruksjonen av lydhimlingen var feil, og at konsekvensen nok var litt dårligere lydisolasjon, men ikke så mye at jeg trengte bekymre meg. Kjente at svetten begynte å piple da jeg så din kommentar! Fint med innspill, men ikke så gøy å oppdage at du kanskje har driti deg ut :-( Driver akkurat nå og sliter med å få døra skikkelig montert, tror jeg skal spørre snekkeren som arbeider på badet om hjelp. Sliter med å få pakningen tett over det hele...Døra er så godt i vater som jeg klarer få den, men føler ikke at pakningen er tett nok! Time to call the pro's?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey !
    Trodde du var på "miniferie" på østlandet :wink:
    Du var ikke den eneste som svettet litt over den kommentaren nei!!!

Hvordan ligger du an nå da ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har vært på miniferie på Hamar. Tilgang til nett der også vet du :-) Er akkurat kommet hjem, starter første lag sparkling i morgen. Elektriker kommer og kopler de elektriske punktene, jeg og min kjære drar nordover for å lete etter tapet og teppe. Satser hardt på premiere lørdag, lyst å ta med deg din kjære og komme opp en tur da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååå! den var bare helt sjef da http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=5758

Nå vet jeg åssen jeg skal ha det når jeg flytter

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, denne var konge. Føler meg helt hjemme her...

Hvilket forum er dette bildet hentet fra?

Det første som slo meg var at lydbildet umulig kan være optimalt for begge rekker, men skitt au, så lenge man sitter på riktig rekke... :-D :-D :-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Joda, har vært på miniferie på Hamar. Tilgang til nett der også vet du :-) Er akkurat kommet hjem, starter første lag sparkling i morgen. Elektriker kommer og kopler de elektriske punktene, jeg og min kjære drar nordover for å lete etter tapet og teppe. Satser hardt på premiere lørdag, lyst å ta med deg din kjære og komme opp en tur da?
    Alltid klar for premierer :wink:

Joda, vi stiller vi!
    Barre send meg en SMS dersom du trenger hjelp !
    Går av vakt på onsdag

Har du booket tid for opphengning og kalibrering av Barco og lerret da ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt hvor jeg fant bildet. Det dukket opp da jeg søkte etter AV interior på nettet, evt. home teatre enviroment/design. Fallen A: jeg har send bud på Bjørn H til fredag, men har ikke fått tilbakemld på om det passer. Jeg skal holde deg oppdatert. Takker for tilbud om hjelp, skal gi deg en bskj hvis det blir nødvendig. Fint å vite at man har noen å spille på! Nå skal jeg ned å jobbe i kjelleren :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh...ferdig med første sparkelstrøk, min elskede samboer har sparklet hele rommet for meg!!:-D Elektrikeren har vært på befaring og trukket kabel inn i sikringsskapet, får egen jordet 16 amp kurs bare til anlegg og projektor. Noen som har erfaringer på hva det koster å kople til eget jordspyd til en enkelt kurs? Har vært og handlet tapet og teppe i dag, kommer på onsdag og torsdag, så skjemaet til premiere lørdag holder foreløpig!! Har forresten lagt inn spm på en annen tråd, men kanskje noen som leser denne tråden kan svare: Kjøpte i dag fiberduk til tak og frontvegg. Syntes den var "skjoldete" når jeg holdt den opp mot frontveggen som er kledd med sponplater. Har noen av dere andre som har brukt tilsvarende grunnet vegger/tak før dere har tapetsert med fiberduken?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke et par Ascolta Brennin jeg skimter der? Låter de like bra som de skaper forventninger til eller?

Når det gjelder PJ-en så tror jeg jeg ville sneket ned noen fester fra reisverket slik at ikke PJ-en henger i lydbøylene. Jeg ser for meg at den vibererer mindre da og i tillegg tror jeg du kan få et lite heng i taket ved projektoren.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ascolta Brennin rules!! Har hørt utallige high end høyttalere som ikke når mine kjære Ascolta'er til knærne, og tro meg, jeg har hørt Martin Logan, Pro-Ac, Burmester (forøvrig de eneste høyttalere som har fristet til salg av mine kjære Ascoltaer, før jeg fikk ny forsterker!!) , Wilson, Adyton, Dynaudio, Han svenske med pyramidene, osv (Spøk tilside, høyttalerne er fantastisk oppløste, på godt og vondt!) Høyttalerne går spikflatt nedover til under 20Hz gitt rett plassering, har mellomtone og diskantelemener som du ikke finner i høyttalere under 100k. Når det gjelder delefilterene i disse høyttalerne, har jeg opplevd en masse fordommer hos enkelte forhandlere. 24db filtere er trege og umusikalske er en gjenganger. De forhandlere som har hatt befatning med høyttaleren (les NAT v/Morten og OHFC v/Geir Tømmervik) har ytret intet annet ennn RESPEKT for høyttaleren!! Det er en flott, men krevende konstruksjon som har sine styrker og svakheter, som så mange andre high end høytt. på markedet. Den har en kilen mellomtone, som i rett kombinasjon vil gi eieren en magisk uttelling. En diskant som rager høyt inn i stratosfæren, dvs. tangerer såkalte superdiskanter..Tømmervik har servert meg den forsterker/høyttaler-kombinasjonen jeg i dag spiller på, og forøvrig er kjempefornøyd med, Krell KAV 400Xi !! klokka går, og jeg har visse krefter som ønsker meg andre steder :-D Melder meg til tjeneste i morgen, gjesp!!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ?
    Hvordan ligger det an ?
    Måtte du male hele greia?
    Det blir spennede å se resultatet på rommet når du får opp alt sammen!
    Hvilken farge på teppet ?
    BILDER, BILDER, BILDER

Flott at samboeren din (So....g) hjelper deg så mye da !

STÅ PÅ!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sparklet ferdig, pusset sparkel, grunnet tak og frontvegg. Min elskede har malt vinduer :-) I morgen står tapetsering på programmet. Tapet ble en med gråtonede striper (diskrete striper), vegg til vegg teppe i en gråtone som stod til tapeten. Vinduer og lister skal males i samme koksgrå farge som DVD hyllene mine. Bestilte skiferplate til "rack" på 240 x 50cm i går. Fikk murstein som jeg skal lage fundamenter til "rack'et" av helt gratis fra broren til samboen min. Har rett og slett hatt det for travelt til å ta bilder, skal se om jeg får tatt noen i morgen! Det spøker forøvrig for installasjon av CRT på fredag, Bjørn H kunne ikke love at han fikk det til, men det er fortsatt håp i hengende snøre!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •