Lysjustering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Lysjustering

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysjustering

Skal snart flytte inn i ny leilighet og i den anledning har jeg tenkt å installere downlights i hele leiligheten. Jeg lurer på om det er noen av dere på forumet som har automatisk justering av disse vha fjernkontroll? Hva koster dette systemet/installasjon? Kan lyssystemet styres med mulitfjernkontroll (så dette på et program som handlet om dyre luksusboliger som går på nrk om dagene)? Jeg ser det er et par andre poster på dette, men jeg er primært interessert i erfaringer positive/negative og pris (alternativkostnad)?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Holder akkurat på å ta i bruk Moller's XComfort. www.moeller.no/produktnyhet/nyhet_frame.htm Hadde sjekket litt på forhånd, og så langt svarer det til forventningene og litt til.

Eneste drawbacket hittil er at dimmerene bare takler 250W, det blir 5 spotter 'a 50W eller 7 på 35W. Skal styre utelysene og der har jeg løst det med en 1-10V aktuator som styrer en 750W dimmer fra Elko.

Skal du lage det litt sofistikert så er PC-grensesnittet et must, det er litt dyrt, men er dere flere kan man jo spleise, det trengs bare for å programere. Hvis du kjøper fra ett elektriker firma så bør de ha denne, og progrmaerer for deg. Hvis man ikke bruker PC-grensesnittet, så brukes standard tider og bare enkelte av funksjonene er tilgjengelig

Bryterene er vipper, og de skiller mellom kort trykk og holding.
    Kan nevne noen av funksjonene jeg kan velge til feks en dimmer:
    På/ Tilkoblingsforsinkelse: forsinkelse etter trykk, derretter dimmer lyset opp til max nivå på ønsket tid. (feks etter filmen )
    Av/Frafallsforsinkelse: Samme, men slår av og dimmer ned til 0%

Ønsket lysmengde: Ett trykk, og lyset dimmer opp eller ned til den
    lys% du har programert

Selvsagt også vanlig dimming da

Hver aktuator kan ta i mot signaler fra opptil 15 brytere, hvis signalene ikke når frem direkte fra en bryter så kan man programere at signalene går via de andre komponentene slik at de når frem.

En del av det som finnes:
    Dimmer
    0-10V utgang
    1-10V utgang
    Persienne styring (2 typer)
    av på 1-pol
    av på 2-pol
    Potensialfri utgang
    Binærinngang som leser 2stk 230V
    Binærinngang som leser 2stk signalkontakter
    Temperaturinngang som leser 2stk -50-180`C
    Dimmer på støpsel
    Bryter på støpsel
    Fjernkontroll, fin størrelse, har 6 forvalg og 4 knapper (2 dobble), kan dermed utføre 48 forskjellige kommandoer når man regner med korte & lange trykk.
    Finnes også en "Home Manager", det er en styringssentral som kan det meste, blandt annet styring/varsling via telefon/sms. Den var ikke billig...

Alle aktuatorene med unntak av 0/1-10V passer rett inn i en normal veggboks

Du finner Xcomfort katalogen på moller.no

Hvordan prisen er i forhold til annet vet jeg ikke, er så heldig at jeg kan handle fra grossist.... :twisted:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lysjustering

Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Skal snart flytte inn i ny leilighet og i den anledning har jeg tenkt å installere downlights i hele leiligheten. Jeg lurer på om det er noen av dere på forumet som har automatisk justering av disse vha fjernkontroll? Hva koster dette systemet/installasjon? Kan lyssystemet styres med mulitfjernkontroll (så dette på et program som handlet om dyre luksusboliger som går på nrk om dagene)? Jeg ser det er et par andre poster på dette, men jeg er primært interessert i erfaringer positive/negative og pris (alternativkostnad)?
    Det systemet som var i den ene leiligheten i programmet var et multi-roms system for lyd (ganske sikkert også lys) fra britiske LINN. Ganske kostbare greier. Du kan forhøre deg med en forhandler som selger LINN om prisene. Både Kontrapunkt HiFi og Sony Center (i hvert fall i Bergen sentrum) selger merket.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg dimmer på clas ohlson, de styres og programeres til alle fjernkontroller. Samt at de hat touch funksjon.
    De er lekkre å se til også.
    De tåler en viss last selv men bare dra på med en spenningsforsterker da disse dimmerene tåler det.
    En venn av meg som er elektrikker har 2 slike på 40 GU10 spotter uten at det skaper problemer. (Han har da forsterker på)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •