Lydisolering av blokkleilighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av blokkleilighet?

Er det noen som har lydisolert en stue i blokkleilighet? Interessant å høre hvordan dette ble gjort og hvor bra resultatet ble.

Jeg vurderer en leilighet i første etg i blokk fra 70-tallet. Taket er kun bestående av betong, veggene inn til naboer er bekledd betong. Aner ikke hvor lydtett betong er i seg selv?

Hvor bra vil det bli med kun doble gipsplater og panel i taket? Vet ikke hvor mye jeg kan senke taket med tanke på vatt eller annet materiale i tillegg. Noen som kan anslå pris på gips+panel på et tak som er ca 20kvm?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har isolert en stue i en firemannsbolig, med trevegger og etasjeskillere av trebjelker. Men prinsippene er vel omtrent de samme for betong
    Det ble meget bra resultat i forhold til utgangspunktet som var gammelt bjelkelag med kun leire som lydisolering.

Betong er nok mer lydisolerende enn standard vegger og gulv, men dersom du ønsker å skåne naboene og kunne ha litt ekstra volum på anlegget bør du nok ta for deg både vegger og tak.

Du bør bruke lekter og lydbøyler, samt 2 lag gips, i tillegg 5-7cm isolasjon mellom lektene, se beskrivelsen her:

http://www.rwsc.dk/brochurebestillin..._lydboeyle.pdf

Dersom du har standard 240 takhøyde, vil taket bli senket med omlag 7,5-10 cm.

Prismessig er det jo litt avhengig hvor omfattende du vil gjøre det, meg jeg vil tippe at du må beregne følgende cirkapriser (dette er priser som jeg tar fra hukommelsen min, men det skal ikke være så langt unna):

Taket:
    Lydbøyler: ca 20-25 stk a kr 20-30,-
    Lekter: 30x48 ca 35-40 meter a kr 10,-
    Isolasjon: 3-4 pakker med 5 cm tykkelse a kr 250 pr pk
    Gipsplater: 14-15 stk a ca kr 100,- pr plate
    Gipsskruer: 1-2 esker
    Akrylfugemasse: 4-5 patroner a kr 40-50 kr
    Panel: 20 m2 ca 70-100 kr pr m2 avhenging av type og kvalitet

Kjapt overslag med de høyeste prisene skulle bli rundt 5000 kroner for taket

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for innlegget.

Jeg har lagt inn bud på den aktuelle leiligheten, så får håpe jeg får den. Den må totalrenoveres, så jeg tenkte å lydisolere samtidig.. Problemet med taket er at høyden er knappe 230 cm. Jeg vil ikke få plass til mer isolasjon enn to gipsplater og panel vil jeg tro?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på å kun legge 2 gipsplater og panel direkte på betongen så vil det vel bygge omtrent 4 cm, men det vil ikke hjelpe noe særlig på lydisoleringen.

Skal gipsen ha noen særlig effekt bør du nok slå deg til ro med tanken om at takhøyden blir rundt 220 cm. For at gipsplatene skal ha den ønskede effekten bør de henges opp i lydbøyler festet til lekter. Dette for å lage et stivt og "flytende" tak som ikke tar opp lydbølger og vibrasjoner som forplanter seg videre til etasjen over. I tillegg bør du legge 5 cm rockwool isolasjon mellom lektene for å dempe ytterligere. Dermed vil du nok "spise" rundt 8-9 cm av takhøyden

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så vil det være rimelig bortkastet? Vil det ikke ha noen dempende effekt på lyse toner heller?

En takhøyde på 220cm vil vel se teit ut, hvis det i det heletatt er godkjent.. Jeg får tenke igjennom disse planene. Det finnes ikke noe annet materiale som opptar mindre plass, f.eks matter av noe slag?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det trenger å se teit ut selv om taket er litt lavere enn standard høyde på 240 220 er innenfor det som regnes akseptabel takhøyde i oppholdsrom.

Det vil nok ha en viss effekt rent akustisk i rommet ditt, men neppe noen særlig lyddempende effekt mot leiligheten over. Litt vil det nok hjelpe, men det blir nok relativt kostbart i forhold til effekten du vil få ut av det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne leiligheten og skal overta den om to uker..

Hvordan vil det bli å kun bruke to gipsplater og lydbøyler? Hvor mye bygger disse lydbøyelene ned, evt med lekter..?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer

Gipsplatene bygger 2,6 cm (13+13mm) pluss lydbøylene som bygger ca 5 cm inkl. 30x48mm lekt. Altså 7,6 cm... Isolasjonen på 5 cm ligger mellom lektene og vil ikke gjøre taket lavere. Det går fint å sparkle gipsplatene og få et slett og fint tak, men da må du bruke papirremeser i skjøtene og sparkle i flere omganger. I tillegg bør du skråskjære kort-endene på gipsplatene før du sparkler disse. Se forklaring på side 4 her:

http://www.gyproc.no/gyproc/content....amp;m=mjmdmdmb

og her
    http://www.jotun.no/www/no/20020050....256E83002A9315

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei.. jeg får se nærmere åssen mulighetene er når jeg overtar leiligheten om en uke..

Noen tips til hvordan jeg bygger inn kabler til projektoren i tak og vegg? Kan vel ikke dra de i rør ettersom kontakten er stor (tenker på komponent og dvi)..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver selv å isolerer en stue i en eldre bygård. Det blir vel så å si det samme som deg.

Du kan se åssen jeg gjør det hvis du sjekker linken i signaturen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Er det noen som har lydisolert en stue i blokkleilighet? Interessant å høre hvordan dette ble gjort og hvor bra resultatet ble.

Jeg vurderer en leilighet i første etg i blokk fra 70-tallet. Taket er kun bestående av betong, veggene inn til naboer er bekledd betong. Aner ikke hvor lydtett betong er i seg selv?

Hvor bra vil det bli med kun doble gipsplater og panel i taket? Vet ikke hvor mye jeg kan senke taket med tanke på vatt eller annet materiale i tillegg. Noen som kan anslå pris på gips+panel på et tak som er ca 20kvm?
    Du må ikke glemme at dype toner, vandrer noe vanvittig i betong. Min mening er at det er vanskeligere å lydisolere et rom med betongvegger/tak/gulv, enn med trevegger/tak/gulv. Mest fordi det er så mye detaljer å huske på. Men gjør du ting riktig, kan du få et godt resultat. Men det er forhindring av vibrasjoner fra bassen som blir det vanskelige, og ikke bare demping av lyd i sin helhet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at takhøyden er ca 240 cm. Stua er ca 5,5m lang og 4m bred. Da skal det jo gå uten problem.

Er forslaget som utgjør ca 7,6cm tykkelse typisk "standard" lydisolering til dette formålet? Hva med veggene, samme tykkelse der? Og bør/kan jeg evt bruke sponplater istedetfor gips (eller en av hver?) for å få bedre materiale til å skru/spikre ting i? Noen ulemper?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mener at 1 gipslag, eller et lag spon + et lag gips er best akustisk sett. Men er det best mulig lydisolering du er ute etter er det vel to lag (eller flere) som gjelder.

Når det gjelder tykkelse på vegger så bør du lage de så tykke som mulig. Dette er ofte et problem når det gjelder plass. Rommet krymper en god del om man skal bruke f.eks. 6" i veggene..

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til å ha på veldig høyt, kun passe høyt hvis det er noen rimelig betegnelse på et forum som dette. Moderat lydstyrke. Vil jo ha litt bra trykk i lyden og litt bass, men ikke overdøvende "kino-lyd" som jeg vet mange av dere entusiaster bygger rom til.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny vending, en kjedelig sådan for dere kanskje.. Har funnet ut at jeg ikke skal lydisolere. Hadde med meg en bekjent (malemester) som har litt erfaring med hus generelt, og han mente at det ikke var så mye å tjene på det i forhold til arbeid og kroner.

Tykk betong (18 cm) virker i følge han ganske bra som lydisolasjon i seg selv (så lenge sprekkene er tette). Det er også det inntrykket jeg har fått etter å ha snakket med et par andre som bor i samme type blokk..

Veggen mellom stua og soverommet virker spe, der skal jeg rive den første gipsplata og putte inn noe isolasjon og evt legge doble gipsplater utenpå. Det bør vel hjelpe litt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder håndtverkere skal du ikke alltid ta deres ord for godt. Mulig "din" har rett i dette tilfellet, men dog..

Har snakket med snekkere som mener lydbøyler ikke er noe vits om man skal lydisolere.... Andre som har erfaring med det sier jo at det er et must. Bare et eksempel.

Uansett så får du ha lykke til videre. Du sparer deg jo for mye arbeid

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    En ny vending, en kjedelig sådan for dere kanskje.. Har funnet ut at jeg ikke skal lydisolere. Hadde med meg en bekjent (malemester) som har litt erfaring med hus generelt, og han mente at det ikke var så mye å tjene på det i forhold til arbeid og kroner.

Tykk betong (18 cm) virker i følge han ganske bra som lydisolasjon i seg selv (så lenge sprekkene er tette). Det er også det inntrykket jeg har fått etter å ha snakket med et par andre som bor i samme type blokk..

Veggen mellom stua og soverommet virker spe, der skal jeg rive den første gipsplata og putte inn noe isolasjon og evt legge doble gipsplater utenpå. Det bør vel hjelpe litt.
    Tja du får jo se selv. Tror du kommer til å slite med bassvandring gjennom betong. Hjelper ikke noe særlig om betongen er tykk, så lenge bassen er kraftig nok.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er hvor mye mer vil doble gipsplater, lydbøyler og litt vatt hjelpe på den bassen? Hvorfor vil egentlig ikke lydbølgene fra bassen reflektere i betongen istedetfor å forplante seg i den?

Får uansett krysse fingrene for at det bor noen gamlinger ved siden av og over som ikke har hørselen i orden.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er i tvil så kan du jo sende en mail til torkel.weringsaasen@rockwool.no og høre hva han tror om saken.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enda bedre; invitere Torkel innom AVforum! Må jo være ypperlig for en produsent av isolasjon å møte en avansert målgruppe direkte!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •