Helt nytt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Helt nytt rom

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helt nytt rom

Er en 14år gammel gutt som skal få HELT nytt rom, hvor jeg også skal ha stereoen min. Rommet har tidligere vært en bod, men blir nå pusset opp slik at det blir som nytt.
    Er det noe jeg bør gjøre, for eksempel legge dempestoff i veggene o.l. nå som jeg har sjansen?
    Lurer også på hvor man kan få et slikt dataprogram som man kan bruke til "å måle" ressonanser o.s.v. hvis man "tegner"inn rommet på datan. Vet noen hvor jeg kan skaffe dette?

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fordel og dempe rommet fra første stund ja.. blir veldig tungvint og komme med dette i etterkant.. da kan man måtte trenge mer spesielt lyddempe materiale også som kan koste betraktelig mye mer....

Det som er ganske effektivt.. og som mange bruker.. er forholdsvis billig også...er gibsplater.. dette er et helt dødt materiale så det demper godt... legger man dobblet lag med gibs har man gjort et godt skritt i lyddemping.. legger man dette i vegger og tak, får man det temmelig lydtett...
    Når det kommer til isolasjon er jo Glava det som blir anbefalt til og sises og være det som er mest lyddempende.. så isolerer du med glava og legger dobbelt lag med gids plater som vil være mest effektivt, eller et enkelt lag.. som gir god effekt også.. vil du få det ganske så lydtett!

Om du legger dobblet inntil hverandre med gibsplater, eller med isolasjon imellom er forsåvidt det samme.. der kan man igrunn gjøre det som er mest praktisk...

For akustikken i rommet kan teppe på gulvet være et godt middel, det har jo ingenting med lydisolering og gjøre.. bare et tips! 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Helt nytt rom

Sitat Opprinnelig postet av Hi4-re=Hifi
    Er en 14år gammel gutt som skal få HELT nytt rom, hvor jeg også skal ha stereoen min. Rommet har tidligere vært en bod, men blir nå pusset opp slik at det blir som nytt.
    Er det noe jeg bør gjøre, for eksempel legge dempestoff i veggene o.l. nå som jeg har sjansen?
    Lurer også på hvor man kan få et slikt dataprogram som man kan bruke til "å måle" ressonanser o.s.v. hvis man "tegner"inn rommet på datan. Vet noen hvor jeg kan skaffe dette?
    Tegn en skisse over rommet og planlagt plassering så kommer nok forslagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi4-re=Hifi
    Kan du gi litt mere spesifikasjoner ang. rommet? Dimensjonene på rommet, også takhøyde. Hvilke materialer er det i vegger, tak og gulv? Er dette rommet i en enebolig eller blokk? Gi tilbakemelding så skal du få noen konstruktive forslag.

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Hadde helt glemt av denne tråden, men nå har jeg fått fikset en tegning over rommet. Dert kommer til å se ut som vist på vedlegget. Jeg har mulighet til å gjøre akkurat det jeg vil, siden rommet, eller boden som det er nå, skal pusses opp fra bunn. Gulvet skal også heves 15-20 cm fra nåverende høyde, og da vil takhøyden bli 2,40 når rommet er ferdig. Rommet ligger i en enebolig, som er av tre.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne linken kan hjelpe deg:

http://www.home.no/kjellalme/akustikk.html

Hjemme har jeg en bok som sier litt om rom akustikk, hviser hvordan man kan dempe rom, hva slags materiale men ma bruke. Vi kan se pa den nar jeg kommer tilbake. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •