Bakgrunn for bygging?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakgrunn for bygging?

Jeg må bare spørre og jeg beklager hvis dette ikke har noe med dette formuet å gjøre:

Hva slags bakgrunn har dere som bygger skikkelig hjemmekino? Ser flere av dere har skikkelig peil på konstruksjon osv. Har dere yrkesrelatert erfaring eller er det av ren og skjær interesse?

Må si jeg er fasinert av hva de fleste av dere får til. Eneste som er litt dumt er at det blir noen år til jeg selv får starta.

NB! finnes det noen ganske bra guider for bygging av hjemmekino? En som går skikkelig grundig igjennom byggeprosessen?

Mvh
    Marius

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, min bakgrunn er i all hovedsak interesse og erfaring fra oppussing av leilighet og enebolig siden 1994. Har bestandig syntes det er morsomt med snekring. Når jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem har jeg stort sett undersøkt hos www.byggforsk.no og fått svarene jeg trenger der. Spør man flere forskjellige håndtverkere til råds, får man gjerne like mange forskjellige svar, noe som ofte bare blir forvirrende.

Hva slags guide tenker du på da? Helt fra scratch, dvs fra et tomt rom til ferdig hjemmekino med oppsett av elektronikk o.l?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppsett av høyttalere, forsterkere osv er "bankers" allerede.
    Men mer med selve "byggingen" av rommet. hva som kreves av dempning. varme i gulv osv. altså hvis man har et gammelt rom hvor gulv er fjernet.

Tenkte en guide som startet med det som utgangspunkt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj... Dette er ikke lett å svare på. Men jeg skal prøve. Jeg vet ikke om noen guider, men jeg kan gi deg en pekepinn på hva som bør tenkes i gjennom. Det som driver meg er ren og skjær interesse for oppussing og trearbeider. Gleden av å gjøre ting selv. Har ikke noe relevant utdanning, er elverksmontør-utdannet.

Først må man finne ut hva man skal gjøre, basert på det rommet man har tiltenkt hjemmekino. Har man ett gammelt hus, som meg, kan det være at man må gjøre noe med selve byggkonstruksjonen. Jeg tar det for gitt at dette er ett rom du kan vise frem uten å skjemmes. Ett rom å være stolt av.

Er det i en kjeller f.eks. kan det være at det er litt fukt der. Ikke la deg lure av at det er litt rått i kjellere fra 50-60 tallet. Slike kjellere står ofte uten varme, og man har ikke noe isolasjon i grunnmur. Da VIL du få kondens på innerveggene. Dette er ikke farlig, og vil forsvinne ved å heve temperaturen i rommet. Er det derimot fuktgjennomtrengning, må det skiftes drenering på huset. Her finnes det ingen snarveier. Man får en rekke vidunderprodukter for å tette murvegger, felles for de alle er at man flytter problemet. Vannet vil inn uansett hva du gjør. Man får noe som kalles vannglass, det trenger inn i kalkholdig støp, og tetter veggen. Vannet vil da finne ett annet sted å trenge gjennom.

Rom over bakkenivå er en del enklere.

Hvis vi tar utgangspunkt i 4 forskjellige rom. Disse bør dekke de fleste scenarioer du kan støte på.

- Kjellerrom fra 30-60 tallet.
    - Stue over bakkenivå.
    - Loft.
    - Garage

Vi begynner med kjellerrom fra 30-60 tallet. Grunnen til det er at hvis man har noe som er nyere, så øker sjansen for at rommet blir bedre jo nyere huset er, og man kan sløyfe punktene som ikke angår deg. Drenering. Er rommet fuktig eller tørt. Er det fukt, hvordan fukt er det. Kondens (som mange forveksler med vanninntrengning) bryr man seg ikke om. Man hever kun temperaturen. Hvis du har reell fukt må drenering utbedres.
    Har man rene murvegger, er det ofte ønskelig med isolasjon. Da må man opp med ett reisverk/stenderverk, og isolere mellom stenderene. Gamle kjellere har ofte dårlig med takhøyde, så prøv å spar på centimeterene der du kan. Man må ikke bruke 2"x4" i taket. Her holder det med lekter som man borer opp i taket. Gulvet rettes, hvis det ikke er rett, og man kan legge gulvspon over plast. Byggkjedene har rede på slikt. Skjult røranlegg legges i reisverket, og det kan også gjøres med høyttaleruttak.

Stue over bakkenivå.
    Dette er sannsynligvis en tv-stue pr i dag. Da må man ofte kompromisere med den man bor sammen med. Det finnes strålende eksempler på minhjemmekino.no om fin integrering i slike tilfeller. Her er gjerne alt ferdig allerede, mht elektrisk anlegg, antenneuttak osv. Det byggtekniske er som regel ferdig, så denne løsningen går jeg ikke mer inn på. Her er det bare å kjøpe ett lass med roser til den du deler adresse med, og håpe på tillatelse.

Loft.
    Hvordan loft har du? Er her god takhøyde? Hvordan taksakser er det. Er det innredet loft er det samme som stueløsningen, men har du ikke sidebærende taksakser, så blir dette en veldig dyr løsning, og jeg vil ikke anbefale dette. Med mindre du tar deg råd til å bygge om taksaksene. Man må uansett ha en tilfredsstillende takhøyde.

Garage.
    Noen bygger kinoen i garagen, og noen på garageloftet. Skal du benytte loftet, gjelder det her som i loftet i huset, det samme prinsippet med taksakser. Her kan det lønne seg å se på hva de eksisterende saksene tåler. Noen må forsterke reisverket under pga økt vekt. Konstruksjonsmessig skal den tåle snølast, men 400kg utstyr og 500 kg kompiser i tillegg kan føre til svikt i gulv. Her bør man tenke seg om.
    Skal man ha kinoen der bilen vanligvis står, så må det være helstøpt dekke, og porten bør tas ut og erstattes med en vegg med dør, om ikke dette allerede finnes. Samme løsning som kjeller bør utføres.

Dette blir veldig overflatisk, men det gir en jo litt å tenke på. Hvis jeg skulle sette opp en stikkordsliste, må det bli sånn som dette.

Gulv. Ett rett gulv er ett godt utgangspunkt. Er ikke gulvet rett, må du være meget nøye med alle målinger, ellers blir resultatet altid ræva.

Varme. Er gulvet bra? Må det byttes så legg varmekabler eller vannbåren varme. Hvis ikke kan teppeløsning være ett fullgodt alternativ. Det har i tillegg glimrende akkustiske egenskaper.

Romstørrelse. Er det tilfredsstillende?

Elektrisk anlegg. Hva må gjøres med det?

Isolasjon? Hva skal isoleres. Lyd, varme eller begge deler?

Bekledning. Hva finnes og hva vil vi ha? Akkustiske egenskaper og farger.

Takhøyde. Er takhøyden tilfredsstillende for meg? 1,80 er i minste laget, men det går.

Penger. Trenger vel ikke noe forklaring, men smaker det, så koster det.

www.byggforsk.no kan være ett hjelpemiddel. Kunne kanskje være en ide å lage en dyptgående guide på dette området, da dette er viktig for mange som ønsker seg en kino, men som ikke orket når de ser alt arbeidet.

Ett tegneprogram som Sketchup ( www.sketchup.com ) er ett godt hjelpemiddel for å planlegge rommet i forkant.
    Det som er viktigst av alt hvis man skal gjøre det selv. Søk på internett, spør og grav hos fagfolk, og kjøp deg godt verktøy. Hvis det er en ting du ikke skal spare penger på, så er det en god kappsag!!! Og vær nøye. Mål to ganger, kapp en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for det svaret. ganske godt svar faktisk.
    Rart at ingen av dere ikke har skrevet en guide før. Dere sitter jo inne med en del informasjon

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt mat for den nye artikkelsamlingen. Innlegget kan sikkert supleres og diskuteres. Uten at jeg skal prøve meg med noen innvendinger ops:. Meget nyttig og informativt innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kort spørsmål til hvordan får man et ganske lydtett rom?
    noe spesielt materiale? Hører noen snakker om lydbøyler? hva er det?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få et mest mulig lydtett rom er det stort sett bare bruk av doble gipsplater eller evt sponplater som gjelder, sammen med så mye isolasjon som man får plass til i vegg/gulv/tak. Dette må i tillegg fuges i alle overganger for å få det så lufttett (og dermed lydtett) som mulig.

Her er bilder av lydbøyler samt en monteringsanvisning:

http://guide.rockwool.no/sw15620.asp

http://www.rwsc.dk/brochurebestillin..._lydboeyle.pdf

De festes i eksisterende tak, eller evt ifb. nybygg. Så bruker man lekter som festes i lydbøylene, og i disse lektene skrur man opp et eller to lag gipsplater. Da får man et stivt og "flytende" tak som ikke så lett slipper gjennom lydbølger.

Forøvrig kan du jo kikke innom en tråd som jeg har startet angående konstruksjon av hjemmekino i en gammel kjeller:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=13041

Det blir nok konstruksjon av rommet ganske fra grunnen av. Jeg meislet opp det gamle og gravde meg litt ned. Jeg har plukket opp endel ting underveis fra både fagfolk og internett. Nå har jeg støpt nytt gulv med varmekabler, men mye gjenstår ennå. Skal bygge nye innvendige vegger med panel eller gips på og skal prøve å lydisolere taket dersom ikke takhøyden blir altfor lav

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •