Enkel demping av rom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enkel demping av rom!

Jeg lurer på hva man kan gjøre for å dempe lyden i et rom hvis det ikke skal ses? Da mener jeg slike ting som plater i taket, og filt på veggene.
    Skal nemlig pusse opp en kjeller som skal brukes som hjemmekino, men også stue, jeg vil prøve å utnytte alle mulige muligheter.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salongteppe på gulvet og solide møbler ( ikke skinn ) gjør stor forskjell, tykke gardiner har jo en fin bivirkning

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre så mye mer utav det.

Med mindre du også vil skjerme lyden fra andre rom i huset.

Send Naist her på forumet en PM, han vet en del om slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann FoRn!

Du sier du skal pusse opp - hvor grundig skal du gå til verks???

Her er en veldig grundig gjennomgang av akustisk isolering og relaterte problemstillinger. Dette er kanskje en smule ekstremt :? .

Ellers er de rådene Arendal allerede har gitt gode å følge ved ferdigstillelse av rommet.

mvh
    naist

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo følge med på prosjektet mitt her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104
    Har også endel kunnskaper nå (leste mye, og snakket med en professor innen akustikk), så det er bare å spørre hvis det er noe konkret du lurer på.
    Ellers er det viktig å ikke dempe for mye med bare tepper gardinger og filt. Da demper du nemlig bare diskant (og litt mellomtone). Da blir lydbildet feil. Optimalt bør man foreta en måling av rommet, og lage absorbenter med nøyaktige dimensjoner tilpasset problem frekvensene.
    Jeg har tenk til det, men først i desember/januar, da er jeg ferdig med audioteknolgi-kurset, og skal kunne slikt da.

Himlingsplater, akustikkplater o.l kan brukes. se på www.glava.no, og www.rockwool.no. For også å dempe bass, så bør man ha avstand (luft) mellom vegg og dempemateriale, samt jo tykkere isolasjon, jo bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du sier du skal pusse opp - hvor grundig skal du gå til verks???
    Rommet skal pusses opp med nye vegger, nytt gulv (med fliser!?) og nytt tak. Rommet er helt firkantet. Skulle opprinnelig bare bli stue, men fant ut jeg skulle kjøpe hjemmekino og vil derfor prøve å tilpasse litt.
    Takk for informasjonen, skal lese den når jeg får litt bedre tid (men ser dette med akustikk er litt vansklig :wink: )
    Jeg vil prøve å få satt slike plater i taket, hvor får jeg tak i dette, og finnes de i hvitt?
    Skal prøve og få lagt opp bilder når jeg kommer i gang?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fliser på gulv: Styr unna!! Det er både kaldt og steinhardt! (går jo ann med varmekabler, men det er ikke morro med strømregninger).
    Alle burde prøve kork, det er bare topp! Det er varmt og mykt for føttene. Hvis vi mister et glass i gulvet, spretter det bare opp igjen. Mor og far la 7mm tror jeg, men mer vanlig er kanskje 5. Uansett, det anbefales. Ulempen er at det bør lakkes av og til.

Både glava og rockwool har akustikkplater med hvit (eller svart eller "naturfarge"=grå). Rockwool sin hvite kostet 87/kvm (50mm tykk)der hvor jeg fikk pristilbud. Hvit var dyrest. Billigst er naturfarget. Skal du ha hjemmekino er det kanskje en ide med sort (for å få rommet mørkt)?
    Akkustikkplater og opphengssystemer er faktisk ikke så fryktelig dyrt som jeg trodde. Husk å ha luft mellom platene og taket! og jo tykkere de er, jo lenger ned i frekvens demper de.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen FoRn!
    Må nok si meg enig med Zamot om det med fliser. Har lenge selv vurdert å legge fliser eller laminat og ha et teppe oppå det igjen opp i mot det å legge vegg til vegg teppe. Hovedsaklig må det bli en preferansesak, men skal du være kompromissløs er nok teppe eneste løsningen.

Forsøk denne linken. Det er en mer oppdatert (og originale) utgave av en romkalkulator gjengitt et annet sted her på forumet.

http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html

Du vil kanskje oppdage at kvadratiske rom slett ikke er ideelle. De er faktisk vanskeligere enn snittet når det gjelder etterklang. Tro meg - DU HAR IKKE LYST PÅ ET ROM MED LANG ETTERKLANGSTID I BASSREGISTERET. Den vil også gi deg en del tips om bruk av teppe, gardiner, absorbenter (fortrinnsvis solgt av fastaudio) o.l. dersom du leser litt mellom linjene og forsøker forskjellige verdier.

Jeg fikk ihvertfall litt av en A-HA opplevelse ut av den, i og med at den forklarer meget godt en del fenomener jeg har opplevd hjemme. Deriblant forklarer den til en viss grad hvorfor jeg har fått god lyd i mellomtone/diskant, men en ........ bass som aldri ville gi seg.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skjønte at fliser ikke var det beste alternativet, hadde det vært opp til meg hadde det blitt et mykere materiale, men desverre :cry: Varmekabler blir det i alle fall!
    Vet at et firkantet rom ikke er ideelt, men det er noe som ikke kan gjøres noe med. Har dere link til sider som selger slike plater o.l? Hadde vært fint å se hvordan de ser ut
    Oppussingen vil jeg sannsynligvis begynne med i løpet av denne eller neste måned, vil sette opp en egen post for dette da. Utstyr o.l bestiller jeg derfor ikke ennå.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FoRn
    Hei!
    Har dere link til sider som selger slike plater o.l? Hadde vært fint å se hvordan de ser ut
    www.rockwool.no
    www.glava.no
    Og har lagt ut fler her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104
    Værsågod!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen FoRn!
    Den siden jeg viste til viser også til en produsent av absorbenter (hele grunnen til at siden er laget tenker jeg) :

http://www.fastaudio.com/

De skal nok ha det hvite ut av øyet for de, men det koster ikke noe å spørre. Ellers se Zamot's og et par andres prosjekt her på forumet.

Når det gjelder rommet er ikke det farlig, et teppe (ikke vegg til vegg) på flisene, litt bok/dvd/cd hyller, et par tunge gardiner, fin sofa/stoler o.l. skal du vel ha inn uansett. Det burde i de minste bryte tingene opp noe.

Som sagt har jeg altfor god kjennskap til problemene som oppstår i rom med lang etterklang i bassområdet. Arendal og jeg hadde lenge samme høyttalerene (B&W DM602, senere DM605 som jeg faktisk har kjøpt av ham) og det gikk ikke an å sammenligne de. Hos ham var det stramt og fint, hos meg ga de samme høyttalerene bass, bass og atter bass - dessverre av den "bløte" typen.

mvh
    naist

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er et salongteppe, noen planter og litt møbler alt som skal til i diskant / mellomtone området.

Hvis du har problemer med bass er den enkleste løsningen å bruke aktiv bass.

Altså en eller annen form for subwoofer, enten innebygd i høyttaleren eller separat.

Jeg holder en knapp på innebygd, for eksemper Audiopro sine modeller som ikke er så dyre.

Pioneer har jo noen geniale receivere som kommer med romkorreksjon til en billig penge. Under 10.000 ligger de visstnok på nå.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •