Måling av frekvensrespons. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 142
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du deler ved 80 hz ? Fronterne vil da ha et minus 3 db punkt ved 80 hz, eller mer hvis du bruker 18db/oktav filter, dvs de spiller stadig med under 80 hz, så hvis du måler sub og fronter i samme måling kan det være vanskeligt å se hvor fronterne slutter og subben tar over, hvis alt er justert korrekt da...
    Samtidig som det er viktigt ikke å gå helt grassat med målinger, da er det viktigt å huske at det ikke er høyttalerne du hører, det er rommet faktisk, derfor er plasering av alle høyttalere ekstremt kritisk for bra resultat.
    På de fleste av dine målinger ser det jo ut som du har en dip mer eller mindre fra 45-150 hz og dette er ikke sikkert du får gjort så mye med om du ikke har plass til å om-møblere, eller har romkalibreringsverktøy i receiveren.

Jeg har jo litt av det samme, men jeg har ikke sub da...: http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=6131
    Alt avhenger jo også av hvor du måler, der kan være kolossalt store forskjeller med bare 10 cm variasjon på mikrofonen...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alt avhenger jo også av hvor du måler, der kan være kolossalt store forskjeller med bare 10 cm variasjon på mikrofonen...

Det er jo dette som er litt dumt da. Det kan jo være greit at gjester også hører noenlunde ok også. For å ikke snakke om bråk hvis ungene tar sitteplassen din

Kan det være greit å gå ut i fra midten av rummet (hvis sitteplassene er her da) - eller blir det like feil?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd ang plassering av høytalerne mine, gulvet mitt har ankommet, så når det er på plass skal det testes mer..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt utgangspunkt i Lsound sine tips. Under målingene setter jeg alt til small, men ellers har jeg frontene som large og deler ved 80Hz. Har ikke foretatt noen målinger med frontene som large. Prøver å ikke bli for opphengt i disse målingene, men gir jo en grei pekepinn på hvordan suben jobber. Men når man først har begynt med målinger, blir man kanskje litt hekta på de... :-) Også vil jeg jeg gjerne lære litt om dette også. Ønsker jo best mulig lyd fra det utstyret jeg har.
    Tidligere satt jeg helt inn til bakveggen med sub i høyre hjørne foran. Opplevde mer bass der, men synes det blir litt dum sitteposisjon med tanke på bakhøytalerene. Liker å ha de litt bak meg. Sitter ca 1,20 meter ut fra bakvegg nå.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er jo dette som er litt dumt da. Det kan jo være greit at gjester også hører noenlunde ok også. For å ikke snakke om bråk hvis ungene tar sitteplassen din

Kan det være greit å gå ut i fra midten av rummet (hvis sitteplassene er her da) - eller blir det like feil?
    Ja, i midten av mitt rom har jeg en kasse med en projektor, og der er lyden bedst ! Kan dog ikke sitte på den kassen.....
    I midten av rommet vil du gjerne ha den bedste lyd, subjektivt da, idet du er langt fra refleksjoner osv plus at bassen kan, avhengig av dit rom, ha en tendens til å være veldig god her. Ser man på Cardas nettsiden om oppstilling av høyttalere i et rektangulært rom ser man måten å utnytte rommets positive sider på, det er dog sjeldent man har den pladsen det krever.
    Mit rom er ikke rektangulært så jeg har målt der hvor jeg vanligvis har hodet når jeg lytter i stereo.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Denne tråden burde vært en sticky på kabel-forumet for å få de til å slutte å diskutere forskjellene mellom 2 digital-kabler

Mange som har flotte topper og daler på bestemte frekvenser. Har ingen forsøkt å lage en helmholz-resonator? Det er bare snakk om å lage en stor kasse med et bassrefleks-rør i (gjerne teleskopisk slik at man kan stille på frekvensen). Kassa skal helst plasseres i et hjørne. Det hadde vært svært lærerikt å se frekvensresponsen (helst et waterfall-diagram) før/etter en slik boks ble satt i rommet. Noen som føler seg kallet?
    Jeg kan lage en og prøve med målinger, har i forveien 1 A-batt rockwool i et hjørne og en 100 liters kasse med rockwool i et annet hjørne.
    helmholz kalkulator :
    http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_tools.htm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig

Etter veldig mye styr med måling og flytting av høytalere har jeg nå fått til en ganske brukbar kurve.

Fant ut etterhvert at det å kun flytte front-høytalerne ikke hjalp stort, jeg fikk uansett en frekvenskurve som så ut som en McDonalds "M" under 100Hz.

I og med at jeg har en Sub i samme serie som mine fronter, tenkte jeg at jeg kunne benytte den for å rette opp kurven.

Resultatet er som det ene diagrammet viser - kun et liten demping på -2dB ved 46 til 56Hz. Toppen på +4dB ved 35 til 40Hz er vel grei.

Ikke nok med at kurven ble fin, det høres også veldig bra ut

Viser 2 diagrammer - det ene som viser flere dårlige løsninger, det andre med den gode løsningen. Bildet viser den endelige plasseringen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av THX
    Tatt utgangspunkt i Lsound sine tips. Under målingene setter jeg alt til small, men ellers har jeg frontene som large og deler ved 80Hz. Har ikke foretatt noen målinger med frontene som large. Prøver å ikke bli for opphengt i disse målingene, men gir jo en grei pekepinn på hvordan suben jobber. Men når man først har begynt med målinger, blir man kanskje litt hekta på de... :-) Også vil jeg jeg gjerne lære litt om dette også. Ønsker jo best mulig lyd fra det utstyret jeg har.
    Tidligere satt jeg helt inn til bakveggen med sub i høyre hjørne foran. Opplevde mer bass der, men synes det blir litt dum sitteposisjon med tanke på bakhøytalerene. Liker å ha de litt bak meg. Sitter ca 1,20 meter ut fra bakvegg nå.
    Heisann

Har ca samme størrelse og form på rommet mitt som deg. Slike rom som vi har kan være vanskelige lydmessig har jeg erfart.. Sånn som jeg til nå har funnet ut er det best dvs rettest freksvenskurve langt framme i rommet ca midt i rommet, men det er også meget kanskje hakket bedre frekvenskurve helt bakerst i rommet og langs de bakerste sideveggene. Prøv å mål litt bak i rommet for å se resultatet. Spent på å se om du opplever det samme som meg. Hadde nemlig akkurat samme dippen rundt 50-71hz når jeg satt 1 meter og 50 cm ifra bakvegg. Nå sitter jeg 40 cm ifra bakvegg og har en meget lett kurve å tweake. Faktisk kun Peaks som er relativt lette å temme. Har også plassert subben i høyre hjørne slik som deg selv.

Uansett lykke til. Husk å ikke mål deg i hjæl .. Lytt litt til både musikk og film som du kjenner godt. En rett frekvensrespons er sjelden å foretrekke. iallefall ikke i et såpass lite rom.

mvh
    PT

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Endelig

Etter veldig mye styr med måling og flytting av høytalere har jeg nå fått til en ganske brukbar kurve.

Fant ut etterhvert at det å kun flytte front-høytalerne ikke hjalp stort, jeg fikk uansett en frekvenskurve som så ut som en McDonalds "M" under 100Hz.

I og med at jeg har en Sub i samme serie som mine fronter, tenkte jeg at jeg kunne benytte den for å rette opp kurven.

Resultatet er som det ene diagrammet viser - kun et liten demping på -2dB ved 46 til 56Hz. Toppen på +4dB ved 35 til 40Hz er vel grei.

Ikke nok med at kurven ble fin, det høres også veldig bra ut

Viser 2 diagrammer - det ene som viser flere dårlige løsninger, det andre med den gode løsningen. Bildet viser den endelige plasseringen.
    Viktigste er at det høres bra ut. Men hva med dypbass ser ut som kurven din ruller kraftig av ved de dypeste tonene..

Uansett har du en fin kurve å jobbe med. Et godt utgangspunkt for enda bedre lyd, kanskje ;-)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... dette var ikke særlig bra. Får en KRAFTIG dipp mellom 40 og 80 Hz. Den lyseblå grafen er målt med Puredirect ON, den mørkeblå er med Puredirect OFF.

Alle høyttalere står som Small, med crossover på 80 Hz. :/ ???

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hm... dette var ikke særlig bra. Får en KRAFTIG dipp mellom 40 og 80 Hz. Den lyseblå grafen er målt med Puredirect ON, den mørkeblå er med Puredirect OFF.

Alle høyttalere står som Small, med crossover på 80 Hz. :/ ???
    ja så litt kjip ut den ja, har du forsøkt forskjellig faseinstillinger også, kan jo være du har en utfasing med hovedhøytalerene? har du prøvd å måle uten dem tilkoplet? hvor stort er rommet ditt ? Du kan jo værste fall dele på 40 hz istedenfor. Sjekk også hvordan hovedhøytalerene dine måler i rommet ditt, har du samme dippen der så har du et problem med høytaler/subplassering iforhold til rommet ditt, ville eksperimenter med målinger andre steder i rommet, for å lære rommet å kjenne;-)

lykke til

pt

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen skal være rett satt. Har sittet og gjort noen målinger de siste par timene, og dette er det beste jeg har klart å få til sålangt. En klar forbedring, men fortsatt mye å gå på.

Målingen som vises er i stereo, front som Large, crossover på 80 Hz, sub: LFE+Main.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke se så mye av din kino, dine bilder er meget mørke. Jeg ville forslå to ting for lyden, trekk ut stolene fra veggen, samt plaser høyttalerne tettere sammen.....
    for sammmenlikning, prøv med en måling kanskje 30 cm lengere fremme enn hvor hodehøyde er nå hvis du sitter ned....

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min frekvensmåling.

Hva kan jeg gjøre for og få denne bedre? Fikk ikke den kraftige dippen rundt 30 Hz når jeg hadde sub'en mellom rack og front, men da mistet jeg endel rundt 20hz.

Her er en skisse over rommet. Sub'en står plassert på alt. 3 på blå kurve, og alt.1 på gul kurve. Se "diskuter min kino" i signaturen for mer bilder av rommet.

Dypbass er jo gøy, men greit og ha 30hz inntakt også. Kanskje spesielt ved musikk? Ser dere noen plasseringer som gjør seg bedre?

Prøvde såvidt alt. 2, men tror jeg må ha hatt frontene på large der, fordi jeg fikk ganske store utfasinger.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bedre å miste litt ved 20hz enn 33hz.:wink:

Prøv andre posisjoner for subwooferen og sitteposisjonen.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo helst lyst på begge deler da.. Har oppdatert det første innlegget mitt litt (to innlegg opp), så dere lettere kan sammenligne kurver. Tenkte jeg skulle gjøre noen målinger med forskjellig fase på sub'en idag. Hadde helst lyst til og ha sub'en stående i hjørne, men er villig til og prøve andre ting. Sweet-spot er ikke flyttbart :wink:

Kan demping av rom gjøre store utslag? Har jo fliser på hele gulvet her, ikke fått meg noe teppet enda. Det er heller ikke så fantastisk mye på veggene for øyeblikket.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått målt litt, og jeg kan ikke si jeg er veldig fornøyd med resultatet.

- Delefrekvensen er satt til 80.
    - Lyseblå er sub plassert i hjørnet ved venstre front.
    - Mørkeblå er sub plassert litt til venstre for midten foran.
    - Jeg droppet å måle over delefrekvensen på siste måling.

Hva kan jeg gjøre for å bedre resultatet? Må jeg jobbe mere med plassering, eller skal jeg justere gain eller fase på sub?

Jeg prøvde å mute alle høyttalere unntatt sub, og fikk tilnærmet likt resultat under delefrekvens, så fasen er det vel ikke?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fra starten av prøvd med subben i lytteposisjon og da krabbe rundt for å finne beste plasering ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du har fra starten av prøvd med subben i lytteposisjon og da krabbe rundt for å finne beste plasering ?
    ..og bare la subben dure på 50hz? Jeg skal gjøre et forsøk på å snu subben etter et forslag fra Flageborg, men krabbing er jo en mulighet. Ønsker helst å ha subben foran, men det er mulig jeg må fire på kravene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner du vil ha den foran, men nå har det sig slik at subben skal stå hvor den spiller best, kanskje du også må flytte din sitteposisjon for å få det til.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •