Måling av frekvensrespons. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 142
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den er ikke påtrengende i det hele tatt. Ikke i nærheten av "boomblaster" fenomenet. Nå har jeg hatt måleren liggende på sofaryggen, mulig det også er derfor toppen er såpass stor. Skal sette opp måleren på stativ i hodehøyde på sofaen for å se om det er noen forskjell.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første måling. Rommet er ikke ferdig enda, det er helt tomt i rommet, bortsett fra 2 stoler og ett lite bord. Målingen er gjort med kun FRONT høytalere. Turkis kurve er målt etter att jeg justerte lyd styrken til 90db ved 50Hz, med ett Radioshack meter.
    Den blå kurven er målt etter justering av lyd styrken til 75db ved 50Hz.
    Det går VELDIG opp og ned her, håper det bare er det tomme rommet som gjør dette ? Noen som har synspunkter ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uæææææh....!
    Dette så ikke pent ut. Hvordan låter det, synes du?

Skal ta en nærmere titt når jeg får tid, men det var mye opp og ned, ja...

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor vil du så gjerne dempe den?????????

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, så er jeg plaget av att det ene øret mitt tetter seg med javne mellomrom. Tilfeldig vis så var jeg å fikk skyllet dette i dag, å i dag så lå måleren i posten også. Det gjorde vondt når jeg kjørte den første testen, å jeg hører sinnsykt godt nå, he he.
    Jeg hører jo att rommet gir refleksjoner på lyden, men jeg får ikke gjort noe med dette før gulvet mitt er på plass. Regner med att alt skal bli bra til slutt.
    Ville bare ta en måling slik rommet er nå, for å se forskjell etterhvert som jeg får det ferdig. Ble litt overasket av att frontene mine var såpass med som de var, på de laveste frekvensene.

EDIT: etter det jeg har klart å lese meg frem til i dag, så er jeg 98% sikker på att den kurven jeg målte meg frem til, skyldes rommet og høytalernes plassering. Får håpe gulvet mitt kommer snart så jeg kan fortsette med veggene, så kansje det blir bra lyd her snart

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet lyd med den tonegeneratoren som Burre anbefalte. Har brukt en lydtrykksmåler som ble levert med min Kappa Sub. Har ikke brukt Radioshacks korrigeringsverdier.

Har kun brukt mine Infinity Kappa 600 fronter - ikke sub. Rommet er kvadratisk, ca 4x4m.

Blå/sort er aktuell lytteposisjon, sittende i sofa.

Gul er liggende lytteposisjon i sofaen - pleier å ligge her hvis jeg vil ha økt bass

Lilla/magenta er midt i rommet.

Noen kommentarer til kurvene?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkbart mindre bass i sweet spot, ja. Ellers er jo kurven (med sine topper) grei å korrigere. Hvor langt fra vegger står høyttalerne? Kan jo selvsagt ikke be deg flytte høyttalerne rundt omkring i rommet, på samme måte som en sub... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Merkbart mindre bass i sweet spot, ja. Ellers er jo kurven (med sine topper) grei å korrigere. Hvor langt fra vegger står høyttalerne? Kan jo selvsagt ikke be deg flytte høyttalerne rundt omkring i rommet, på samme måte som en sub... ;-)
    Høytalerene står 1 meter fra hvert hjørne på en av langveggene (selvfølgelig ) 30cm ut fra vegg. litt skrått vendt innover.

Har en kappa sub med eq (rabos) som jeg kan bruke. Men var mest intressert i god lyd i stereo. I og for seg ikke noe feil å bruke suben til stereo også da.

Skal prøve med å bruke en equlizer (den som Burre fant til Winampen) og prøve å få til en så rett kurve som mulig. Hvis det blir bra å høre på så kan det kanskje være aktuelt å kjøpe en eq.....

Men det beste er vel å tilpasse rommet. Noen tips om tiltak? Skal selvfølgelig prøve å flytte rundt litt på høytalere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan legge til diagrammer her?? Prøver å legge til både ved legg til filer og kopier..., men ser ikke ut til å funke..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av THX
    Hvordan legge til diagrammer her?? Prøver å legge til både ved legg til filer og kopier..., men ser ikke ut til å funke..
    Det finnes sikkert lettere måter, men jeg bruker "kopier" funksjonen i Excel og limer inn i Paint hvor jeg saver bildet i gif format.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det finnes sikkert lettere måter, men jeg bruker "kopier" funksjonen i Excel og limer inn i Paint hvor jeg saver bildet i jpg format.
    Neeeei - ikke JPG!

Bruk GIF. Da blir fila mindre, samtidig som du ikke får alle disse farge-/kant-artefaktene. Husk at det er kun noen ytterst få farger i denne grafen. Fila blir derved SUPERLITEN når du lagrer den som GIF. Husk imidlertid at du ikke kan (les: bør) redusere størrelsen for visning. Det fungerer nemlig svært dårlig for GIF-formatet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev jo gif jo

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg skrev jo gif jo
    Åh - sorry ass... ;-)
    Klipping og liming, spesielt med lim som inneholder løsemidler, kan spille en et puss.... :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gif? GIF!?!?! Png for alle penga!? Død og fordervelse til alle patenterte formater og lenge leve de åpne!!

Uhmm. Ok.. Nok morgenkaffe nå ja tror jeg..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samma f... det vel - man betaler jo ingenting likevel. Dessuten blir PNG-fila dobbelt så stor som GIF i denne sammenheng.

Ha!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da prøver jeg med .gif i stedet.
    Har forsøkt diverse plasseringer av suben og foretatt en del målinger. Har slitt litt med en dip på ca 70 - 50 Hz, men mener å ha funnet en bra plassering nå. Vil gjerne ha deres synspunkt på dette. Er ganske grønn når det gjelder kalibrering av sub.. :-)

Legger ved noen målinger og tegning av stue. Hadde først suben i høyre hjørne foran, som tegningen viser, men står nå på høyre side av pc-bord med fase 180 grader. Har tatt utgangspunkt i 80 db med en sinustone på 50 Hz.

Takker for svar ;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nokså viktigt hvordan det ser ut oppover også, du har noen gevaldige peaks og dips der. Har du prøvd med høyttalerne lengere ut fra bakveggen, hvis det er muligt da....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    For å si det sånn, så er jeg plaget av att det ene øret mitt tetter seg med javne mellomrom. Tilfeldig vis så var jeg å fikk skyllet dette i dag, å i dag så lå måleren i posten også. Det gjorde vondt når jeg kjørte den første testen, å jeg hører sinnsykt godt nå, he he.
    Jeg hører jo att rommet gir refleksjoner på lyden, men jeg får ikke gjort noe med dette før gulvet mitt er på plass. Regner med att alt skal bli bra til slutt.
    Ville bare ta en måling slik rommet er nå, for å se forskjell etterhvert som jeg får det ferdig. Ble litt overasket av att frontene mine var såpass med som de var, på de laveste frekvensene.

EDIT: etter det jeg har klart å lese meg frem til i dag, så er jeg 98% sikker på att den kurven jeg målte meg frem til, skyldes rommet og høytalernes plassering. Får håpe gulvet mitt kommer snart så jeg kan fortsette med veggene, så kansje det blir bra lyd her snart
    Ifølge dine bilder, da ville jeg prøve å sette høyttalerne tettere sammen, dette kan ha stor effekt, samt give bedre lyd og "hul i midten"......plaser de så tett sammen at du akkurat ser lerretet når du sitter i ytterposisjon i sofaen og se hvad der skjer da...
    Hvis du kan, da flyttter du de litt lengere ut fra bakveggen også...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden burde vært en sticky på kabel-forumet for å få de til å slutte å diskutere forskjellene mellom 2 digital-kabler

Mange som har flotte topper og daler på bestemte frekvenser. Har ingen forsøkt å lage en helmholz-resonator? Det er bare snakk om å lage en stor kasse med et bassrefleks-rør i (gjerne teleskopisk slik at man kan stille på frekvensen). Kassa skal helst plasseres i et hjørne. Det hadde vært svært lærerikt å se frekvensresponsen (helst et waterfall-diagram) før/etter en slik boks ble satt i rommet. Noen som føler seg kallet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er nokså viktigt hvordan det ser ut oppover også, du har noen gevaldige peaks og dips der. Har du prøvd med høyttalerne lengere ut fra bakveggen, hvis det er muligt da....
    Som sagt er jeg grønn på dette, men mener du frontene lenger ut fra bakveggen? De står ca 70 cm fra bakvegg nå. Men vil det ha noen innvirkning på måling av sub?

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •