Bygge kjellerleilighet, hva anbefales av lydisolering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge kjellerleilighet, hva anbefales av lydisolering?

(Har oppdatert innlegget litt, til glede for nye lesere)

Jeg skal bygge en kjellerleilighet i det som nå er et stort tomt rom, alt mur, på ca 170 m². Denne skal da deles opp, og delen min blir 75 m². Det er ca 255 cm under taket, og på stueveggen er det vindu nesten helt opp til taket (se bilder lengre ned i tråden). Det er med andre ord litt begrenset plass til lydisolering i taket, og jeg lurer på hva som er den beste løsningen her.

Jeg kommer til å få en nabo vegg i vegg (en vegg som ikke eksisterer i dag) og naboer i etasjen over. Hva anbefaler dere at jeg gjør mtp støydemping? Det kan dessverre ikke koste så enormt mye, det er det mest nøyaktige budsjettet jeg kan gi dere i skrivende stund. Har jo lest litt på forumet, og det ser ut som lydbøyler og dobbel gips er populært?

Jeg har forresten ikke tenkt å ha et dedikert kinorom, det er snakk om en stue.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbøyler og doble gipsplater i taket, samt så mye Rockwool eller Glava som bjelkelaget tillater. Gipsplatene legges med forskjøvede skjøter og siste laget fuges inntil veggene med akrylmasse slik at det ikke blir noen sprekker hvor lyden kan slippe gjennom.

Vegger mot tilstøtende naborom kan lages med to separate stenderverk på 5-15cm bredde med 2-3 cm mellomrom, dvs veggens totale tykkelse blir på ca 13-33 cm avhengig av hvor tykt du vil ha det. Fylles med 5-15 cm Rockwool eller Glava og kles med 2 lag gips på hver "ytterside". Tykkelsen på isolasjon og stenderverk avhenger jo litt av hvor lydtett du ønsker å gjøre det, jo tykkere jo bedre

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg får se hva lommeboka og rommet tillater.

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et vegg teppe? vil dette dempe lyden litt? har lyst og dempe lyden litt på rommet og får ikke lov og legge inn isolerings plater og sånt, så da tenkte jeg at et veggteppe kanskje ville hjelpe litt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe veggteppe nei, det estetiske kommer til å få førstepri ettersom dette blir en stue. Taket er lavere en jeg trodde, det er ca 255 cm under taket nå. Vinduene er veldig høyt opp, så jeg får nok ikke isolert så mye i taket som jeg hadde ønsket. Jeg måle litt og muligens hive opp noen bilder her.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Taket er lavere en jeg trodde, det er ca 155 cm under taket nå.
    Kjellerleilighet til leie.
    BillMrk "Finnmarkinger"

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel 255 cm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh. Liten leif der, det skulle selvsagt være 255 cm.

Jeg har målt litt og tatt noen bilder:

(Klikk på bildene for å se større versjon)

Stueveggen med vinduer:

Mellom taklampene og vinduene ser du at det ligger en bærebjelke (eller hva det heter), den bygger ca 75 mm ned fra taket:

Den går ikke helt inntil veggen, det er et mellomrom der:

Og så var det de hersens vinduene da, som dere ser er de nesten helt oppi taket. Hva vil være den beste løsningen her mtp takisolering?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er i taket pr idag? Gipsplater eller betong eller annet?

Sånn som jeg ser det ut fra bildene burde det gå relativt greit å bruke lydbøyler festet i eksisterende tak dersom du skal la taket være sånn som det er. Lydbøylene med gipsplater burde ikke bygge noe særlig mer en 7,5-10 cm altså samme høyde som bjelkene over vinduene. Hvis du legger gipslatene helt i flukt med underkant av bjelkene og så tett inntil som mulig kan du fuge med akrylmasse mellom gipsen og bjelkene.

Alternativt dersom det er mulig å fjerne eksisterende taktplater o.l og komme til takbjelker så vil lydisoleringen bygge endel mindre ved at du da kan feste lydbøylene til bjelkelaget og gå på tvers av dette med lekter og to lag gips. Dermed kommer du kanskje noen cm lengre opp på bjelkene over vinduene, men overgangen må likevel tettes med fugemasse.

I tillegg til gipsen bør du legge inn så mye isolasjon som det er mulig å få plass til mellom bjelkene og gipsplatene, alternativt 5-7,5 cm mellom gips og eksisterende tak.

Et tips om du velger gipsplater, dra på nærmeste maskinutleie og lei en "plateheis" som du legger gipsplatene på og løfter i posisjon før de skrues fast

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Hele rommet er betong pr i dag. Det hørtes jo betryggende ut at jeg har plass til lydbøyler! Det holder vel å legge lydbøyler i stua?

Den plateheisen hørtes absolutt interessant ut, jeg ser for meg at gipslegging i taket er noe ordentlig dritt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, men da skal du bruke lydbøyle type D for montering i eksisterende tak. Den bygger 5 cm pluss tykkelsen av to lag gips, altså ca 2,6 cm, totalt 7,6 cm. Se forøvrig mer info her:

http://guide.rockwool.no/sw15620.asp

Det idelle er selvsagt å dekke størst mulig takflate med lydbøyler og 2 lag gips, men det holder sikkert å prioritere stua. Kommer an på hvor mye du vil skåne naboene

Å legge 2 lag gips i tak er et hel... uten plateheis. Med heis går det som en lek

Et annet tips er først å montere lydbøylene på lektene på gulvet og deretter skru dem opp, ikke bøylene i taket først og så plassere lektene. Da sparer du deg for mye "knoting".

"Med to lag gips settes lektene med c/c avstand 600 mm og bøylene festes med avstand 1200 mm langsetter lektene. Ved bjelkelag med c/c avstand 600 mm vil det si annenhver bjelke.

Bøylene settes forskjøvet i forhold til neste rad for å fordele lasten best mulig."

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det idelle er selvsagt å dekke størst mulig takflate med lydbøyler og 2 lag gips, men det holder sikkert å prioritere stua. Kommer an på hvor mye du vil skåne naboene
    Ja, det var det ja... nå vet jeg ikke hvor mye lyd som vil slippe ut gjennom via soverom og bad. Førsteutkastet til leiligheten ser sånn ut (ikke helt sånn den blir, men ikke så langt unna):

Her ser dere veggen med vinduer nederst på tegningen. Det blir naboer på høyresiden og i etasjen over. Som dere ser har jeg en åpen kjøkkenløsning, så taket i stua må jo nødvendigvis fortsette dit. Taket i stue/kjøkken blir ca 43 m².

Å legge 2 lag gips i tak er et hel... uten plateheis.
    Det ser jeg for meg. Gipsplatebæring er ikke favoritthobbyen min for å si det sånn, og jeg kan tenke meg at baksing med gipsplater i taket er noe ordentlig svineri. Skal sjekke litt rundt på heisfronten.

Et annet tips er først å montere lydbøylene på lektene på gulvet og deretter skru dem opp, ikke bøylene i taket først og så plassere lektene. Da sparer du deg for mye "knoting".
    Det høres ut som en god plan.

"Med to lag gips settes lektene med c/c avstand 600 mm og bøylene festes med avstand 1200 mm langsetter lektene. Ved bjelkelag med c/c avstand 600 mm vil det si annenhver bjelke.
    Hva er c/c?

Hvor effektive er lydbøyler mot bass?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg la et lag med 11mm spon, og et lag med 13mm gips i taket. La så 20mm akustikkplater utenpå.Ble kjempe bra!
    Laget meg en "T" som jeg brukte til å holde oppe platene medan jeg skrudde de fast.

Mvh Ivan

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C/C er senter- til senteravstand, dvs avstanden mellom lektene, målt fra midten av dem. Det skal altså ikke være 60 cm imellom selve lektene (da detter isolasjonen ned..), men 60 cm målt fra samme side på lektene omtrent som dette:

[]..............[]...............[]................[]...........[]...............[] lekter
    |...............|................|................ .|.............|................|
    0.............60.............120.............180.. .......240...........300 cm osv.

Lydbøylene i seg selv demper vibrasjoner/lydbølger på grunn av konstruksjonen (de fjærer) forutsatt et tungt/stivt platetak festet i dem. Om du legger 2 lag gips/eller et lag spon/et lag gips vil du nok mesteparten av lyden, og mye av bassen. Men de laveste frekvensene på høyt volum er nok vanskelig å dempe helt uten å gjøre større inngrep i taket

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg skjønner. Vel, jeg hadde ikke forventet at rommet skulle bli hermetisk lukket hva lyd angår, så jeg får vel ta det jeg får. Så var det veggen inn til naboen da.. Det er jo vinduer langs hele veggen, jeg regner med at et av disse må fjernes.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vinduer inn mot naboen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på naboen på høyresiden av tegningen så er svaret nei, det blir ingen vinduer der da han er vegg i vegg. Han har andre halvdelen av det som bare er et stort rom nå. Ellers er det en nabo noen meter fra meg på den siden der det er vinduer i stua (altså nederst på tegningen).

Nytt spørsmål: Vil jeg få nok plass i taket til å montere spotter?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få plass til det ja, men hvis du ønsker maksimal lydtetting er det ingen god ide å felle inn spotlight i taket, da mister du mye av effekten. Det skal ikke rare åpningene til før lyden kommer gjennom. Da ville jeg heller ha satset på spoter montert på wire, alternativt laget kasser på 10x15 cm eller større mellom vegg/tak og montert spotene i disse

Omtrent sånn som dette bildet:

http://avforum.no/minhjemmekino/users/full/Mr._Gadget_Man_1ce5f9fcbde7dc26e784287fdc8eb191_st ue_(Medium).jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Omtrent sånn som dette bildet:

http://avforum.no/minhjemmekino/users/full/Mr._Gadget_Man_1ce5f9fcbde7dc26e784287fdc8eb191_st ue_(Medium).jpg
    Det der er en pen løsning, men den vil nok ikke funke så bra hos meg i og med at jeg kun har en hel vegg jeg kan ha en sånn kasse. Ellers har du jo vindusveggen der taket går helt ned til vinduet, og den korte veggen på motsatt side. Alternativet blir jo å ha kasser som går i taket uavhengig av veggene, men jeg vet ikke hvor pent det hadde blitt...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går det jo an å kombinere kasser og wirer