Kostnad på utstyr i forhold til hva rommet koster; meninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kostnad på utstyr i forhold til hva rommet koster; meninger?

Lurer litt på hva folk mener om fordelingen av kroner på utstyr eller rommet ?
    Noen har billig utstyr og har lagt mye i rommet og mener tydeligvis at dette gir mest.
    Andre har ekstremt utstyr som bare står stablet i et hvilket som helst rom.
    Selv satser jeg på dedikert men rimelig rom og utstyr som gir mye for pengene. Har vel brukt kun noen tusen på rommet mens utstyret nytt ville kostet nærmere 100 kilokroner. Mener dette har gitt meg en meget bra kino i forhold til mitt totale bruk av kroner. Mye lyd og bilde pr anvendt krone.

Hva synes avforum sine brukere det egentlig det lønner seg å bruke penger på ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er ganske betegnende at hele 100% av han som har stemt mener at man bør bruke mer på utstyret. 8)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tema...får ta det opp i morgen...opplevde nylig veeeldig bra rom...det har mye mer å si enn jeg trodde på forhånd...men som sagt...tar det igjen i morgen!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:

Ser jeg har gjort en feil med avstemmningen. Burde jo hatt med et alternativ for lik fordeling av pengene også.

(men klarer ikke å rette opp avstemmingen :? )

Er det en måte å kunne rett op dette eller må jeg lage ny tråd med en mer riktig avstemming ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Siste alternativ lagt opp!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg synes det er ganske betegnende at hele 100% av han som har stemt mener at man bør bruke mer på utstyret. 8)
    :wink: jasså Snickers ute etter å selge utstyr ??

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Siste alternativ lagt opp!
    1000 takk :lol:

Godt det er noen som tar seg av en som var litt trøtt når han lagde avstemmingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper vel lite med topp elektronikk og utstyr dersom rom akustikken er elendig. Like mye på begge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som flertallet lander på å bruke mest på elektronikk. Hadde vært interesant å høre om hvordan de enkelte selv har prioritert sin kino.

Vet det er mange som ikke vil ut med hvor mye de bruker, og noen som ikke vet. Men resten kunne bidra hvis de leser dette ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i en kino er ikke elektronikk. Har man dårlig lyskontroll så vil uansett bildet bli dårlig.

Jeg valgte lik fordeling av midlene siden jeg ville ha konstruert et skikkelig rom med en middels god PJ (benq pe7800, eller i det prisleiet) og en receiver (ingen preamp\effektforsterker)..

Det er ikke en stor utvikling av kinorom så jeg ville nok lagt pengene i et skikkelig rom siden det ikke taper seg i verdi.

Elektronikken kommer etterhvert.. når økonomien tilater det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:
    Er enig i at grunnlaget (rommet og konstruksjonen) er viktig. Visse ting må på plass. F. eks lyskontroll og lydisolering til evt naboer.

Men så er det noen som bruker store summer på elektrisk manøvrerte gardiner, plakater, lysarmaturer, kjøleskap (til drikke mm) osv. Dette er ting som ikke er relatert til hverken lyd eller bildekvalitet. Jeg ville da ikke brukt pengene på slike ting før elektronikken (dvs alt lyd og bildeutstyr) hadde kommet opp på et høyt nivå. Selv mener jeg at dette ligger i landet mellom 100 og 200 tusen. Når utstyret når dette nivået er det mye mer å hente på å videre oppgradere rommet sin akustikk og lydmessige mangler.
    Når en så har tatt ut så mye som er praktisk og økonomisk forsvarlig for den enkelte for å oppgraderer rommet, kan en supplere med gimick'er og imponatoreffekter etter lystprinsippet.

Mener ikke at ikke alle kan bygge og prioritere akkurat som de vil, for det mener jeg at de skal. Men synes det er en logisk måte å prioritere på i forhold til det å få en best mulig filmopplevelse.

Vanskelig å si hvem som har rett.

*Den som bruker 70 tusen på å dempe rommet. Bruker en del hundre timer med planlegging, innkjøp og gjenomføring for å få det ønskede resultatet.
    *Den som bruker 70 tusen på en Tact eller lignende rommkorreksjon og kan bruke en del hundre timer på å se gode filmer...........

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at romkonstruksjon og innredning er omtrent like viktig som det tekniske utstyret, ihvertfall i hjemmekinosammenheng (dedikerte rom). Følelsen av å gå inn i et gjennomarbeidet dedikert hjemmekinorom skal være spesiell, og da mener jeg det må mer til enn å bare slenge inn det dyreste og beste av høyttalere og forsterkere.
    Ikke misforstå, godt utstyr er selvsagt også veldig viktig for en optimal opplevelse.

:wink:

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemte lik fordeling, men dette er vansklig å få til.

Jeg har dekket nesten hele rommet med akustisk materiale og dette kostet meg ca 25k, anlegget koster mye mer enn det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kostnad på utstyr i forhold til hva rommet koster; menin

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    ...Hva synes avforum sine brukere det egentlig det lønner seg å bruke penger på ?
    Den største besparelsen for alle og enhver, vil være å IKKE lage hjemmekino i et "til-overs-rom" i huset. Ved å bruke et rom som har visse fundamentale akustiske mål på lengde/høyde/bredde, slipper man unna med stort sett å kunne investere i brukbar elektronikk for lyd/bilde/lys.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja helt enig, å velge riktig størrelse på rommet er selvsagt den største gevinsten å få optimal lyd!

Jeg mener at utstyret trenger mer penger enn rommet (selvfølgelig!). Det koster lite penger å fintune et rom med forskjellige ting som kan gjøre lyden mye bedre. For min del er jeg altfor dårlig der.... ops:

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal kåre den beste kinoen må man ta med alle faktorer, og rom er en stor faktor. Det som imponerer meg mest er de med geniale løsninger, helt gjennomført ned til minste detalj. Kinoen skal være praktisk og ryddig. Det viktigste er bra akustikk i rommet som samtidig ser bra ut. Litt av poenget er og utnytte alle kronene man legger inn i kinoen, og at man selv lager geniale løsninger. Hvem som helst kan gå inn på en hifi-forhandler slenge 120 000,- på bordet og be de gjøre alt...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må rette litt på mitt svar.. Det går en grense for hvor mye man kan bruke på et rom.. Jeg tenkte på disse punktene:

Rommet må males sort\grått eller klees med stoff
    *Rommet SKAL lydisoleres. Høyt volum på kino er viktig. Har selv fått klager ifra de jeg engang leide hos.
    *Evt sette opp slike dempematter i hjørnene for å bedre akustikken (husker ikke navnet i farten)
    *100% av lyset ifra evt vinduer skal fjernes
    *Stoler: hva er en god film uten gode stoler?
    *Kabler skal helst legges i rør. De blir ofte ligg lengere enn normalt ,men etter min mening er det verdt det.
    *Det skal se ut som en kino.. skal oppleves som man går inn i et rom hvor det er lagt ned arbeid..

Dette kan gjøres billig ,men lydisolering og stoler er ting som kan gjøres meget dyrt. Selv har jeg fått tak i stoler på fretex (skal vaskes grundig først. Nyprisen var 4000kr pr stol.. Betalte 700. Har ikke hentet de enda pga transport ,men gjør det snart)

Jeg holder på å henge opp stoff her (skal snart flytte igjen så det er det eneste jeg kommer til å gjøre) http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...fd.newroom.JPG Jeg har et meget lavt budsjett ,men man gjør det meste ut av pengene sine. Hvis dere merker at bildet er litt skjevt så er det fordi jeg ikke vil bruke keystone.. derfor lever jeg med det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kostnad på utstyr i forhold til hva rommet koster; menin

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Ved å bruke et rom som har visse fundamentale akustiske mål på lengde/høyde/bredde, slipper man unna med stort sett å kunne investere i brukbar elektronikk for lyd/bilde/lys.
    Hvilke mål er dette :?:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: ......her stod det et eller annet som ikke passet helt..............
    Beklager ops:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på om du haddde de "fundamentale akustiske mål". Eller om dette bare er noe du har hørt om.................

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •