Spørsmål om automasjon...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om automasjon...

Jeg må innrømmet at jeg er ganske så nybegynner på tema som har med automasjon av hjemmekinoen å gjøre. Derfor har jeg to spørsmål;

Finnes det noen gode nettsider som gir innføring i emnet, spesielt i forhold til hva som kan gjøres med et lite budsjett? Det er uaktuelt å innvestere i et avansert X-10 system i hvert fall.

Hvordan kan jeg på en enkel måte får motoriserte gardiner? Tenker ikke på rullegardiner, men "vanlige". Jeg har 3 vinduer og en dør som jeg gjerne skulle ha blendet på denne måten...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe jeg også er veldig interessert i. Mastiff?

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt litt på hvordan jeg skal løse problemene med å få ting til å gå automatisk.
    Har lurt litt på å bruke et "smart rele'" av typen Telemcanique Zelio (en forenklet PLS). ( http://www.schneider-electric.no/produkter/products.asp?GroupString=|3564|3597|&ID=100560 &BrandID=3542 )
    Har tenkt å koble til trådløse brytere på inngangene(for styring med fjernkontroll). Da kan en lage programmer som styrer gardiner, lerret, prosjektor og etc. Dette gir veldig stor valgfrihet og fleksibilitet.
    Det eneste problemet med dette er at det blir mye kabeltrekking til utgangene(motorer på gardiner og lerret). Om man skal sette opp nye vegger er jo ikke dette et så stort problem, fordi det går ann å trekke kabel i veggen.

Akkurat hvordan den mekaniske utførelsen på feks. gardiner skal se ut funderer jeg på ennå.

(edit: her er det snakk om 230V, dvs at ikke alle har lov til å drive med dette på egenhånd)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spørsmål om automasjon...

[quote="LL"]Finnes det noen gode nettsider som gir innføring i emnet, spesielt i forhold til hva som kan gjøres med et lite budsjett? Det er uaktuelt å innvestere i et avansert X-10 system i hvert fall.......
    quote]

Så lenge er det uaktuelt å investere i et X-10 system (sansynligvis det enkleste og billigste) - må du bare glemme hele saken. Et lite budsjett passer ikke akkurat med tanker om motoriserte gardiner.
    (NB! Lysdimmere fra IKEA - er ikke automatisering.)

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spørsmål om automasjon...

Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Finnes det noen gode nettsider som gir innføring i emnet, spesielt i forhold til hva som kan gjøres med et lite budsjett? Det er uaktuelt å innvestere i et avansert X-10 system i hvert fall.......
    Så lenge er det uaktuelt å investere i et X-10 system (sansynligvis det enkleste og billigste) - må du bare glemme hele saken. Et lite budsjett passer ikke akkurat med tanker om motoriserte gardiner.
    (NB! Lysdimmere fra IKEA - er ikke automatisering.)
    tror jeg må si meg enig i den, tviler på at du finner en billig løsning for automatisk åpning lukking av gardiner.

x-10 er tros alt noe av det enkleste og billigste man finner inne hjemmeautomasjon

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan se slik ut. For øyeblikket tror jeg at jeg tar til takke med manuel betjening av gardiner!

Hva kan jeg få til med X-10 da? Jeg trenger vel noen motorer og slikt også...

Hvilke andre systemer finnes?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X-10 er det billigste som fins som kan datastyres, så vidt jeg vet. Den løsningen som kjøres der for gardiner er å ha dem på skinner med snortrekk. Da får man en enhet til å feste på veggen, og den trekker i snoren ved hjelp av et gummihjul. Er man litt nevenyttig kan selvsagt sånt også lages til av bildeler, som billige "elektriske vinduer" av den typen man fester der sveiva normalt sitter på en bil uten elvinduer. Men da blir det veldig getto...

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske snart automatiker (nesten ferdig utdannet). Hvis noen trenger hjelp til å få styrt noe automatisk er jeg gjerne med på leken
    Bare spør!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det, en automatiker på forumet!
    X10 kan styres fra PC via girder etc? Hva må man ut med for en startpakke som f.eks kan styre av alt av spotter i taket i en middels stue? Jeg ser at den gardinsaken ligger på rundt 1500 kr, det var litt mye.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du styre spotter kan du jo kjøpe en infellings dimmer til 500kr og en pc modul ca 800?

da er mye gjort..

http://www.smarthus.info/index.php

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Er ganske snart automatiker (nesten ferdig utdannet). Hvis noen trenger hjelp til å få styrt noe automatisk er jeg gjerne med på leken
    Bare spør!
    Jeg også er snart automatiker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fint å få innen trådløs styring nå for tida. http://www.instell.no/FunkBus.pdf der har dere ein pdf med litt info om eit system som heiter funkbus. Men her finst mye å velge mellom. Tar du turen til ein elektroinstlatør så kan han sikkert fortelle deg litt om det han forhandler og instalerer. Om noen år blir det ikkje lagt opp veggbokser til brytere lenger. Det blir bare skrudd ein trådløs bryter på veggen og ein mottaker oppe i takpunktet. Så den ekstra kostnaden for radiobrytaren sparer du inn når det ikkje trengst å leggast opp rør og kabler ned i veggane til ein normal lysbryter,

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gruer meg allerede, sliter nok med å holde batterier i alle fjernkontrollene.. blir kjipt å bytte batterier i en masse brytere i tillegg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var noe ej spurte etter på den messa. Fikk beskjed om at de var ikkje behøveli å bytte dei første 5 åra med normalt bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •