Fjernstyrt dimmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernstyrt dimmer

Nett vært og kjøpt meg fjernstyrt dimmer på Clas Ohlson

1 fjernkontroll kan håndtere 4 uttak.

Art. Nr

32-8598 Startpakke. 1 fjernkontroll og 1 mottaker 198,00 stk.

32-8619 Mottaker 129,00 stk.

32-8599 Mottaker med dimmefunksjon 139,00 stk.

ANBEFALES FORDI DET ER BILLIG,ENKELT OG GENIALT DA DU SLEPPER ELEKTRIKKER SOM KOSTER MASSE PENGER

Vel anvendte mynter rett og slett 8)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med det settet (jeg har bestefaren til det og bruker det til enkelte ting, som pumpa til akvariet) er at det er en j... jobb å gjøre det klart til pc-styring. Jeg leste på nettet om en som hadde gjort det ved å slakte en fjernkontroll og koble knappene til utgangen på en LPT-port (eller kanskje det var en av de brede com-portene). Selv kjøper jeg ikke lenger ting som ikke kan pc-styres lett, så jeg holder meg til Marmitek (X10 i europeisk tapping). Men hvis man ikke tenker automatisering av den stilen, er jeg helt enig i at dette er et røverkjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bruke en programmerbar fjernkontroll til å styre disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta med deg din programmerbare fjernkontroll og tyvprogrammere vha en på clasern, samt kjøpe med deg en enhet... Da ser du jo fort om du kan bruke en universal fjernkontroll
    hehe

greigutt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe, dette går på RF-fjernkontroll, ikke IR. Waveman-utstyret som står lenger nede på samme siden hos CO er elegant, men har dessverre heller ikke mulighet for tilkobling til PC. Merkelig, egentlig, siden det er den beste måten å styre alt sånt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jolly
    Gratulere med latmannsdimmer :roll:
    Finnes det fastmonterte dimmere for 230v halogenlamper til dette systemet?
    Har akkurat kjøpt halogen og kunne ikke bruke vanlig dimmer for glødelyspærer til dette. (måtte kjøpe ny elektronisk dimmer også)
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat.......eg...........du tuller sant :?:

Trur ikkje det finnes til den nei, men viss du hopper opp eit nivå så får du det

Radiostrømbryter WAVEMAN Et utbyggbart system hvor flere av tilbehørene styres trådløst og hvor ulike sendere programmeres enkelt for å styre ulike mottakere. Allsidig bruksområde, f.eks. slå på/av apparater, lamper eller ringeklokker. Tenn og slukk en eller flere lamper fra en eller flere sendere, tenn innebelysningen med utendørsdetektoren, "hør" når noen passerer IR-detektoren. Ingen kabeltrekking. 256 ulike koder. Rekkevidde ca. 40 m ved fri sikt, men avtar med antall hindringer (vegger/tak). Fjernkontroll/trykknapp drives med 1 stk batteri type V23GA (medfølger).For mer informasjon bestill brosjyre 66-6000.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var den jeg så på, ja. Hvorfor i h... har de ikke et pc-grensesnitt til den greia? :evil:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var den jeg så på, ja. Hvorfor i h... har de ikke et pc-grensesnitt til den greia?
    Fordi det koster, og folk generelt ikke bryr seg om det..!

Mvh

Ak

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, så dumme generelle folk er...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor må det absolutt kunne styres fra pcen :?:

1 fjernkontroll fra eller til gjer vel ingenting :?:

Skjønner jo at det hadde vært stilig med lys som automatisk slo seg av/på når filmen starter/stopper men alikevel

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er jo smarthus og total styring/integrering som er trenden. Jeg syns selv det er veldig morsomt. F.eks. har jeg en pc-styrt makro som slår på skjermspareren på HTCP-en, slår på prosjektøren, starter forsterkeren, spiller de første taktene fra Star Wars-temaet ganske høyt og så slår av igjen forsterkeren (så jeg kan høre oppe i stua at prosjektøren nede virkelig har slått seg på - en CRT bør varmes opp en stund før man begynner å se).

Når det så skal vises film, har jeg en annen pc-styrt makro (jeg bruker Girder til dette) som slår på strømmen til motorlerretet, så jeg kan kjøre det opp eller ned etter formatet på filmen, slår på forsterkeren, slår på lysene i taket og setter pc-en i kinomodus (med ZoomPlayer osv).

Under filmen vil et trykk på pause gjøre at lyset i taket også slår seg på, så man slipper å famle seg fram for å finne døra for å tømme røret, og play vil slå lyset av igjen. I tillegg vil en annen knapp på den lille fjernkontrollen fra Biltema som trengs for å styre alt (8 knapper, eller noe) slå på lyset underveis om det skulle være nødvendig.

Når filmen er ferdig, vil en avslutningsmakro slå av strømmen til prosjektøren, til motorlerretet, slå på lyset og la det være på i 5 minutter før det dimmes ned og slås av og kjøre pc-en over i vanlig modus.

På grunn av dette styringssystemet kan min sønn på sju år starte kinoen selv og se film uten å trenge hjelp til noe. Det er en veldig god grunn, syns jeg selv! Brukervennlighet er det nest viktigste for en hjemmekinoopplevelse etter lyd/bildekvalitet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyres meget bra ut det der Mastiff , eg SKAL ha det sånn og når eg får mine eigne frittliggende 4 vegger :lol:

Så får eg heller klare meg med Clas Ohlson sitt her i blokkleiligheten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Neppe, dette går på RF-fjernkontroll, ikke IR. Waveman-utstyret som står lenger nede på samme siden hos CO er elegant, men har dessverre heller ikke mulighet for tilkobling til PC. Merkelig, egentlig, siden det er den beste måten å styre alt sånt på.
    Okey, det visste jeg ikke. Går ikke med en prontopro med RFting heller? Gjør sikkert ikke det... Jeg bare lurer..

greigutt

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pronto Pro skal ha støtte for RF ja
    (er ikke 100% sikker, men tror man trenger en tilleggsmodul til pronto'en)

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Vel, det er jo smarthus og total styring/integrering som er trenden. Jeg syns selv det er veldig morsomt. F.eks. har jeg en pc-styrt makro som slår på skjermspareren på HTCP-en, slår på prosjektøren, starter forsterkeren, spiller de første taktene fra Star Wars-temaet ganske høyt og så slår av igjen forsterkeren (så jeg kan høre oppe i stua at prosjektøren nede virkelig har slått seg på - en CRT bør varmes opp en stund før man begynner å se).

Når det så skal vises film, har jeg en annen pc-styrt makro (jeg bruker Girder til dette) som slår på strømmen til motorlerretet, så jeg kan kjøre det opp eller ned etter formatet på filmen, slår på forsterkeren, slår på lysene i taket og setter pc-en i kinomodus (med ZoomPlayer osv).

Under filmen vil et trykk på pause gjøre at lyset i taket også slår seg på, så man slipper å famle seg fram for å finne døra for å tømme røret, og play vil slå lyset av igjen. I tillegg vil en annen knapp på den lille fjernkontrollen fra Biltema som trengs for å styre alt (8 knapper, eller noe) slå på lyset underveis om det skulle være nødvendig.

Når filmen er ferdig, vil en avslutningsmakro slå av strømmen til prosjektøren, til motorlerretet, slå på lyset og la det være på i 5 minutter før det dimmes ned og slås av og kjøre pc-en over i vanlig modus.

På grunn av dette styringssystemet kan min sønn på sju år starte kinoen selv og se film uten å trenge hjelp til noe. Det er en veldig god grunn, syns jeg selv! Brukervennlighet er det nest viktigste for en hjemmekinoopplevelse etter lyd/bildekvalitet.
    Høres utrolig fantastisk ut det her! Men skjønner liksom ikke hvordan du har fått det til. Selv har jeg en Marantz RC-3200 som styrer moroa, men har enda ikke fått programmert makroer.

Saken er at jeg nå skal pusse opp kinorommet. Nytt tak med spotlights, disse skal styres i et to-sone system (foran-bak), samt med fjernkontroll. Elektrikeren fikser noe ordentlige greier, men dere andre har kanskje noe spesielt å anbefale?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale Biltemas halogenlys, de er billige og har fungert perfekt for meg (bare én ødelagt pære på tre-fire år).

Og styringen av lysene går med Girder, der pausekommandoen til ZoomPlayer også fyrer en batcfil som sier "A3 On" til lysbryteren, og play sender "A3 Off". Dette er også programmert inn for laserdisken.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    1 fjernkontroll fra eller til gjer vel ingenting :?:
    ... sa brura!

Alvorlig talt: Når du har byttet ut det vaklende berget av 5-6 fjernkontroller med en programmerbar universal, spiller faktisk en ukompatibel fjernkontroll fra eller til faktisk ganske mye...

Hjemme hos meg hersker tepperotter som er i ferd med å bevege seg i høyden. Originalfjernkontroller brukt som hammer er kanskje noe av det minst morsomme jeg vet... :evil:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Pronto Pro skal ha støtte for RF ja
    (er ikke 100% sikker, men tror man trenger en tilleggsmodul til pronto'en)
    Slepper det på den nye "vanlige" prontoen (ru950) den støtter rf meiner eg. om du må ha tilleggsmodul på den gamle (ru940) veit eg ikkje.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en litt gammel tråd men er fortsatt veldig aktuell for meg iallefall. Jeg plannlegger for tiden hjemmekino i kjelleren (gammel garasje ca 3,5x4,5x1,95) og prøver å finne på en god SMARTløsning.
    Kjelleren er uinredet og jeg kan innrede den akkurat som jeg vil.

Løsningen bør ha
    2 soner/kurser med dimming og 2 soner med on/off
    Ingen stygge klosser i stikkontaktene (i verstefall max 1)
    Muligheter for videre utbygging i resten av huset(styring +alarm)
    PC/macro styring og/eller enkel styring via panel.
    Minst mulig løse ledninger eller bruk av eksisterende lednigsnett
    Relativt enkelt å sette opp.

Jeg har trådløst nett hjemme. finnes det løsninger for WAN?

Vet dere om noen demorom i Akershus hvor jeg kan se, ta på, prøve og spørre?
    Linker til eksisterende løsninger/eksempler med tegninger og forklaringer?

Flere butikker/nettbutikker enn smarthus.info og framtidshuset.no? Helst norske.

Jeg tror at jeg kommer til å velge x10. Det ser ut som at dette er et system som har best fleksibilitet, er lett å bygge ut og lett å styre. Men finnes det andre alternativer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •