16mm og 20mm rør i veggene..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16mm og 20mm rør i veggene..

En kammerat av meg driver å bygger hus og har akkurat gitt "go" på tilbudet fra elektriker.

Når elektrikerene har gjort seg ferdig tenkte vi å gå i gang med å legge opp 16mm og 20mm rør rundt omkring i huset, samt 40mm enkelte plasser.

Nettverk er tenkt plassert i stjernenettverk der alle rør ender opp i et ekstra "sikringsskap"/patcheskap. Minimum to rør til hvert rom er tenkt lagt opp hva angår trådkoblet nettverk. Tenker å bruke cat5 eller cat6 alt etter pris.

Vi har sett på noen patcheskap i størrelsen under vanlig 19" rack, og ser at det finnes flere smarte løsninger. Jo smartere de er, jo dyrere ser det ut til å være. Nexans distribusjon har en hel del smarte skap, men prisen er ganske høy. Vi har ikke sjekket elektroscandia, elfa, biltema(!), clas ohlson(!) osv, så jeg spør nå om råd på vegne av husbyggeren som seff vil ha mest mulig for minst mulig som oss andre :wink:

1. Hvor får man tak i patcheskap, eller bare enkle skap som rørene ender opp i. Skapet må bare være stort nok til å inneholde noen routere/switcher og lignende.

2. Hvor er billigste plass å handle 16mm rør? Dette er jo såpass vanlig dim at hvem som helst kan ha tilbud på slike.

3. Hvor er billigste plass å handle 20mm og 40mm rør? Disse er jo mindre standard i vanlige hus og er sikkert ikke SÅ stor konkurranse på.

4. Hvor bør man handle CAT6 dersom man vil bruke det rundt omkring i huset.

Det som er tanken er altså å legge opp til ett fast nettverkspunkt i hvert rom, med opsjon for et punkt nr to. Greit nok at trådløst tar av snart, men det er alltids greit å kunne koble per ledning (vertfall ha rørene klare)

Tanken er også å legge opp rør fra "kinodelen" til mønet eller deromkring for parabol. Noen spesiell kabel man bør satse på her? Jeg kan jo si at området huset ligger i, ikke nødvendigvis er satsningsområde for LYSE eller andre fibertilbydere i nærmeste fremtid, så det er mere aktuelt med skikkelig parabol-mulighet foreløpig.

Det er også tenkt å legge opp til at det kan distribueres lyd rund omkring. Høyttalere er tenkt felt inn i taket i soner, men det er ikke kjøpt inn eller planlagt kjøpt inn høyttalere enda. Noe man må passe på her, annet enn å trekke nok rør?

Ble noen spørsmål nå, men jeg tipper flere har erfaringer fra akkurat dette, og kan si kort hva de er fornøyd med av det de gjorde, hva de glemte, og hva man IKKE bør gjøre.

DrE

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    El-matriell har en standard listepris hos grossister, altså samme pris uansett hvor du kjøper. Men man har mulighet for å forhandle seg ned til bedre pris hos den enkelte grossist.
    Som privatperson har du i utgangspunktet ikke mulighet for å handle hos grossist.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Som privatperson har du i utgangspunktet ikke mulighet for å handle hos grossist.
    Tar det gjennom firmaet hvis dette blir billigste innkjøpspris, men lurte vel egentlig på om de unaturlig høye veil prisene fra enkelte grosister kan slås av andre "kjeder" eller lignende.

Skulle jo ikke forundre meg om europris leverer 16mm rør i disse dager...

DrE

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, du har mulighet for å få betydelige prosenter avslag på matriell.
    Eller, jeg har iallefall det, men så er jo jeg elektriker da. Men bare så du vet det, de har en syyyyk avanse på det de selger.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder k-rør, så vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe de billigste feks fra Biltema eller Europris. Det er veldig stor kvalitetsforskjell på disse. De rimelige rørene er mye sprøere, og kan dermed ryke lettere. Jeg har selv trukket endel k-rør fra Biltema i forbindelse med min hjemmekino (under konstuksjon), og vil ikke bruke disse ved en eventuell ny konstuksjon.

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha 40mm må du vel nesten snakke med grossist, eller elektriker, tror ikke du får tak i det hos biltema/europris. For som du sier er ikke dette en standard størrelse. Mener du kan handle som privatperson på OTRA som ligger på Åsen ved Hillevåg.
    Det er også en grossist på lura(hvis de ikke har flyttet... ), kommer ikke på hva de heter men de holder til på andre siden av vegen i forhold til toyota hegre på sandnes/lura. Mener også at de selger til privatpersoner.
    Men dersom du kan handle gjennom et firma som har avtale med dem så vil du nok få mye bedre priser. Men der har de i hvertfall alt av installasjonsmateriale :D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, OTRA er jeg ikke kjent med, så det må jeg sjekke ut.

40mm rørene som du sier er ikke standard, så de tar jeg hos grossist. Det er uansett snakk om små lengder av denne størrelsen (fra htpc til projektor). Den sjappa du snakker om som ligger på andre siden av Hegre er vel elektroscandia. Vet at de er billigere enn en del andre, så det kan være en mulighet.

DrE

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også sjekke ut www.malmbergs.no. Krever riktignok at du har et firma for å registrere deg, men tror de en endel rimeligere enn feks Otra.

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja stemmer elektroscandia var det ja
    ulempen med grossist er at en som regel må kjøpe hele pakker av ting.så du får neppe kjøpt bare f.eks 5m med 40mm. du må vel kjøpe en rull med 25m eller hva det nå er.
    Hva med ELFA kan det være noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan med godt hjerte anbefale ELKO Link Home. Det kan installeres i både nye og gamle hus og leiligheter og består bl.a av et koblingsskap for tele/data, ISDN og bredbånd, radio og TV. ELKO Link er tilrettelagt for ulike bredbåndsteknologi og fremtidige nettverksløsninger, og du står fritt til å velge mellom de forskjellige tele- og nettleverandørene. Installasjon av ELKO Link Home er tilpasset husbankfinansiering. Slik kan du få ekstra lånetilskudd, og samtidig være forberedt på fremtidens kommunikasjonsteknologi. Skal ha det selv etterhvert. startpakka med skap, 12 porters patche panel og 5 doblekontakter koster ca 4000 hos grosist. derretter ca 200 kr pr doble kontakt og ca 2000 for antenneforsterkeren. dette er et genialt system mener jeg. På noen få sekunder kan du få f.eks få bytta ut telefonsignalet på soverommet med f.eks med tvsignaler ell datasignaler. best utnyttelse er hvis man har kabeltv. dette er jo noe som får huset til å stige i verdi så klart.

du kan lese mere om det på:

http://www4.webon.net/elko_nor/userh...brosjyreNY.pdf

http://www4.webon.net/elko_nor/userh...nk_HomeSVE.pdf

K-rør får og annet får du kjøpt hos Elektro-importøren. De tar ikke ekspdisjons gebyr og sender landet rundt etter postens saster. Men husk at alle elektrinnstallasjoner skal utføres av elektrikker/fagmann. (Må jo ha noe å gjøre jeg å.... heh

http://elektro-importoren.no/

Ps: vil gjerne høre åssen det går......

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig spennende, Trikkern... Hva tror du det vil kunne koste å kable opp et "normalt" hjem på en 150-200 kvm, der de fleste rom skal ha uttak? Snakker vi titusener eller hundretusener?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har bare ett inlegg på Cat5 eller Cat6 kabel. Det er minimal forskjell mellom Cat5e kabel og Cat6 kabel. Jeg kjøpte Cat6 (UTP) kabel for ca. kr 1200,- for 300 meter på Start-It i hillevåg. Tror det var 900 for Cat5e.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Utrolig spennende, Trikkern... Hva tror du det vil kunne koste å kable opp et "normalt" hjem på en 150-200 kvm, der de fleste rom skal ha uttak? Snakker vi titusener eller hundretusener?
    kommer ann på hvor mange rom du har og hvor mange uttak du skal ha i hvert rom, men....tja...

et enkelt regnestykke:

startpakke 4000
    5 doblekontakter 1000
    Kabel 400 1700
    =7500

Pluss eventuelt
    antenneforsterker 4000
    K-rør(for å legge det sjult) 2000
    av-modulator 1500

20 arbeids timer 10000

setter du det selv som du har lov til så sparer du masse på det....er ikke spesielt vanskelig... klarer du å snekre så klarer du å sette opp detta

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betalte 6,20,- per meter for Cat6, kjøpte 30 meter.

Men for dem som bygger nytt idag MÅ vurdere Elko Link Home, et "routerskap" med patchpaneler, så da har du dobble uttak i alle rom inkludert bad og kjøkken.
    Da er det bare å patche og f.eks. ta TV eller internett eller hva det måtte være ut av samme kontaktene!

Ikke spesielt kostbart, en startpakke ville koste omtrent 10K pluss kabel og rør. Kan også linke signalet ifra en evnt DVD-spiller i stua til hvilket som helst rom i huset, ved å bruke en AV-modulator.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malmbergs som er nevnt er billig. I Oslo kan hvem_som_helst handle, man trenger altså ikke å være registrert firma. Hvis du er intresert, kan jeg handle der, og sende det til deg. Kan sannsynligvis sende det gratis, hvis jeg kan sende det til ett firma, der du jobber eller noe. Der er det i alle fall billig, og det er bra kvalitet. Handler kun derifra selv. Bare si i fra.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på hjemmesidene deres at de ikke har lagt ut produktkatalog. Har flere liggende, bare si hva du trenger, så skal jeg gi deg priser, evt. sende deg en katalog.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ser på hjemmesidene deres at de ikke har lagt ut produktkatalog. Har flere liggende, bare si hva du trenger, så skal jeg gi deg priser, evt. sende deg en katalog.
    Takker for tilbudet, men jeg er allerede kunde og har fått både katalog, 10" skap, masse bokser, kanaler osv.

Får andre leveransen i morgen tidlig med ilpost. Utrolig hyggelig og behjelpelig kundeservice per telefon også!
    Kan absolutt anbefales.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg betalte 6,20,- per meter for Cat6, kjøpte 30 meter.

Men for dem som bygger nytt idag MÅ vurdere Elko Link Home, et "routerskap" med patchpaneler, så da har du dobble uttak i alle rom inkludert bad og kjøkken.
    Da er det bare å patche og f.eks. ta TV eller internett eller hva det måtte være ut av samme kontaktene!

Ikke spesielt kostbart, en startpakke ville koste omtrent 10K pluss kabel og rør. Kan også linke signalet ifra en evnt DVD-spiller i stua til hvilket som helst rom i huset, ved å bruke en AV-modulator.
    Harru det selv ell????

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Takker for tilbudet, men jeg er allerede kunde og har fått både katalog, 10" skap, masse bokser, kanaler osv.

Får andre leveransen i morgen tidlig med ilpost. Utrolig hyggelig og behjelpelig kundeservice per telefon også!
    Kan absolutt anbefales.

DrE

Åssen system/merke er detta????

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du kjøpt elektro varer for privatpersoner:

http://www.elektrotema.no/

ligger på Forus i stavanger og sender over hele landet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •