Gips på hjemmekino rom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I fleste tilfeller er gips det beste, da dette er dødt materiale. Ypperlig for demping av støy til andre rom. 2 lag med gips vil effektivt dempe støy til rom ved siden av, MEN viktig å huske på at 2 lag også gjør veggen "stivere".

Mener med dette at en del basstrykk da ikke vil "unslippe" ut av rommet...tenk på dette på en måte som at veggene ikke "gir etter" i svingningene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel uansett vanskelig å få absorbert lyd under 100-150 hz uten spesielle absorbenter. Jeg skal selv bygge rom nå og kommer til å sette opp gips på alle vegger. Har brukt en akustisk konsulent som har satt opp ett forslag til meg. Forslaget er ett tykt teppe mellom høyttalere og lytteposisjon (har skifer på gulv). Himling i tak (det viktigste av alt) som absorberer mellom 80 og 100 % fra 150hz og utover. På bakre vegg anbefalte han ett spaltepanel. Men der setter jeg også opp gips, men kommer til å fylle hele veggen med bokhyller. Det som er viktig der er og ha bøker/DVDer av forskjellig størrelse slik du får spredt lydbølgene. I tillegg anbefalte han og sette opp ecophon veggplater i hver ende av frontveggen.

Med forslaget til konsulenten ender jeg opp på en etterklangstid på 20-30 ms ned til 150hz og opp mot 50ms i den lave enden. Dette er nesten innenfor anbefalte verdier til kino.

Hvis du har bra med møbler absorberer dette mye av de høyfrekvente lydene. Skal også isolere veggene med Rockwool som absorberer lyden litt bedre enn glava.

Ett annet tips er å bestille akustiske gipsplater som har små hull i og absorberer lyden bedre enn vanlige. Da må du ha 30cm avstand mellom stendere.

Det er refleksjoner fra tak og gulv som ødelegger mest for lydbildet i hjemmekino sammenheng og derfor de plassene du bør fokusere mest på. Hvis du ikke har plass til himling får du plater som du fester rett i taket, og kun bygger ned 5cm tror jeg. Dette absorberer også bra over 150hz.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •