Elcomp's hjemmekino - trinn 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elcomp's hjemmekino - trinn 1

Etter tre og en halv måned med oppussing av det nyinnkjøpte huset, er det nå klart for å begynne å tenke på kinorommet. Første trinn er konstruksjonen av rommet.

Rommet blir i kjelleren, og utgangspunktet er å lage det så støyisolert som mulig så langt det er praktisk mulig. Jeg ønsker å få det såpass godt isolert at det er mulig å sove i andre etasje uten å våkne selv om det spilles på høyt nivå. At det lekker noe lyd til første etasjen er ikke så farlig. Det er også greit å prøve å begrense lyden så godt som mulig utenfor huset.

Har sett noen eksempler der gulvet legges oppå "neoprene pads" (hva heter dette på norsk?), veggene settes oppå gulvet og taket settes oppå veggene. Den eneste kontakten dette nye rommet da har med det gamle rommet er via "pad'ene" som gulvet hviler på. Tak og vegger har ingen fysisk kontakt med den gamle konstruksjonen. Noen med erfaring med en slik konstruksjon?

Et annet alternativ er jo den mer klassiske måten med vanlig gulv, vegger og lydhimling festet i lydbøyler.

Et tredje alternativ er en mellomting mellom de to foregående, med gulv oppå lydbøyler eller "neoprene pads", og lydhimling festet i lydbøyler. Det jeg lurer på da er hva som er den beste rekkefølgen å sette opp gulv, vegger og tak?

Hvis gulvet lages flytende eller oppå f.eks. lydbøyler eller "neoprene pads", settes veggene oppå gulvet, eller legges gulvet etter at veggene er satt opp, slik at gulvet kommer inntil veggene? Festes veggene i det eksisterende taket før lydhimlingen festes i lydbøyler, eller festes veggene i himlingen? Antar at veggene settes opp først med feste i det eksisterende gulvet og taket, og deretter settes opp taket og gulvet inntil veggene.

Er det noen som har praktisk erfaring med å skrå veggene for å hjelpe på akkustikken?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har bygget rom i rommet, og er veldig fornøyd med denne løsningen. Jeg bygget gulv først(trinnlydsplater, gips, og spon). Bygget veggene liggende, og reiste de etterpå. De ble skrudd fast i gulvet. Holdt min 2 cm avsatnd til alle eksisterende vegger. Nye takbjelker ble så lagt på veggene. Ergo ingen kontaktpunkter med eksisterende tak.

NB: Bygg ikke gulvet helt ut til eksisterende vegger. Jeg Sluttet av 2 ca cm fra. La mellom 20mm trinnlydsplater.

Du kan se byggprosess, og mer info i min bygge tråd litt lenger nede.

Mvh ivan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •