Hjemmekino i lite rom (update 08.05.05)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i lite rom (update 08.05.05)

Fortsetter spørsmålene her, så jeg ikke går helt av sporet i prosjektor tråden

Rommet som skal brukes er ca 3,80 X 2,80 - ikke det største mao. Primært vil rommet brukes til dvd, med en og annen overnattingsgjest på sovesofa.

Tenkte jeg skulle basere meg på brukt lyd, og ny prosjektor.

Budsjett tipper jeg blir omtrent som følger:

Prosjektor: 14.000
    Lerret: 3.000 (Ramme)
    Kabler: 2.000
    Receiver: 7.000 (brukt)
    DVD spiller: 2.000 (brukt)
    Høyttalere: 10.000 (brukt)

Er jeg helt på vidda med priser, og hva kan jeg forvente å få for pengene ?

Skal slenge opp noen bilder når jeg får litt maling på veggene

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har lagt for lite i høyttalerbudsjettet. Hadde vi snakket stereo, så holder budsjettet fint, men 10000 for 6 høyttalere er lite. Jeg ville flyttet penger fra lerretsbudsjettet til høyttalerbudsjettet, og gått for en DIY-løsning på lerretssiden i første omgang (det enkleste er en slett, malt vegg i en lys gråtone, men et rammelerret med sort ramme gir dybde i bildet, og det lager du enkelt selv. Et budsjett på ca 1000 kroner burde holde fint. Se Lerrets-kategorien ( http://avforum.no/forum/viewforum.php/8 ) for mer om dette, og prøv å søke etter "DIY lerret" (huk av for "Søk etter alle ordene") i forumet). Evt. kan du også kjøpe brukt lerret eller forsøke å få en god deal på projektor+lerret når du skal kjøpe dette.

Hvis du har 13000 til høyttalere, så ser jeg for meg to alternativer:
    1. Skal du bare bruke dette til film, så ville jeg gått for mindre stativhøyttalere i front (venstre + høyre), lagt penger i en god, matchende senter.
    2. Skal anlegget brukes også mye til hifi (stereo-musikk), så trenger du gulvstående fronthøyttalere, og da kan du vurdere å vente med senterkanalen og la fronthøyttalerne gjøre den jobben, så kan behovet for evt. senter komme senere.
    Felles for begge alternativene er at jeg på dette budsjettet ville gått for små, høyt plasserte, vegghengte, rimelige surroundhøyttalere. En god subwoofer er definitivt et must i enhver hjemmekino.

Med 13000 som utgangspunkt ville jeg fordelt pengene slik:
    * ca 2000-2500 til to surroundhøyttalere (bak)
    * ca 4000 til subwoofer
    * ca 6500-7000 til fronthøyttalere (venstre+høyre+ evt. senterhøyttaler)
    Pass på å sjekke slitasjen på høyttalere hvis du skal kjøpe brukt. Sprengte elementer, inntrykte diskantdomer, riper og merker i finishen etc er ikke så moro.

Jeg tror også jeg ville kjøpt DVD-spiller ny, siden det er en rivende utvikling her, og en 1-2 år gammel DVD-spiller yter neppe så mye bedre enn en DVD-spiller til halve prisen i dag (Pioneer DV-575 er et hett tips, men det kommer nye spillere i den prisklassen (ca 2000,-) hele tiden, med stadig mer og forbedret funksjonalitet). Husk at den nye, fine projektoren trenger en god kilde for å yte sitt beste.

På receiversiden går uviklingen LITT saktere, spesielt siden bildedelen i receiveren ofte ikke er SÅ interessant (det er ofte best å sende bildet direkte fra DVD til projektor), så her kan man finne gode ting brukt, men jeg tror også her at man like godt kan tenke nytt.

Håper det hjelper litt på vei.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et veldig bra svar, regner med jeg kommer til å lære mye underveis.

Musikk er ut, vil kun bli film i dette rommet. Lerret tror jeg absolutt jeg skal kjøpe, øker heller budsjettet litt - jeg vil gjerne slippe å fomle med å lage det selv

Kommer til å sjekke litt rundt på brukt og nytt. For øyeblikket har jeg en mindre Yamaha som jeg liker godt. Lyden er bra, men det mangler en del trykk. Noen forlsag til ny receiver i 6-8k klassen?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Kommer til å sjekke litt rundt på brukt og nytt. For øyeblikket har jeg en mindre Yamaha som jeg liker godt. Lyden er bra, men det mangler en del trykk. Noen forlsag til ny receiver i 6-8k klassen?
    En større Yamaha med romkorreksjon (f.eks. Yamaha RX-V750 ny eller Yamaha RX-V1500 brukt)?
    Eller hvis du skulle komme over en Denon 3805 brukt til riktig pris?

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I din prisklasse for forsterker er kanskje Harman Kardon 230 eller 330 (som er på tilbud) - begge til 6000,-, være alternativer. Ellers har noen Hi-Fi Center butikker fremdeles et JBL pakketilbud til 9990,- igjen som vil gi deg både trøkk og sub. Disse har også en forover-montert bass-port slik at du ikke trenger plassere høytalerne så langt unna bakvegg.

Med tanke på signalkilde kommer jeg selv til å se på Denon 1910 med DVI utgang til 2300,- - dersom denne er OK, så blir det nok Denon receiver også på meg siden jeg hater å ha bokser av alle forskjellige merker

Skulle jeg gjort som jeg egentlig hadde lyst til (med større budsjett), så ville jeg nok kjørt PSB høytalere (se T55 modellen som ble testet med godt resultat i siste DVD&Hjemmekino) og en Yamaha V750 + en Yamaha S550 som signalkilde - dog uten DVI utgang...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med Klipsch pakken?

http://www.oslohificenter.no/t.html#pakker

Ville de fungert bra med HK AVR630?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt en Yamaha RX-V1400 brukt, så jeg får titte litt etter noen høyttalere inntil jeg får den i hus

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å pushe meg selv litt (rommet er ikke ferdig pusset opp...), har jeg shoppa litt utstyr:

Yamaha RX-V2500
    SVS 20-29
    Benq 7700 (bestillt just nu på avshop...)

Ser fortsatt etter høyttalere, og har så langt hørt på Proson (R63), JBL (northrigde80), Dali (Blue 5005 + 6006) samt Dynabel S23. Hittil veldig usikker på hvilke jeg liker best, selv om jeg faktisk tror JBL ligger best ann så langt. Skal ta en titt (lytt?) til på Dali neste uke. Synes de var veldig "skarpe" i lyden, men mulig det var pga oppsettet så jeg skal gi de en sjanse til.

Skal slenge opp noen bilder til neste uke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •