Romstørrelse til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romstørrelse til hjemmekino?

Hvilke mål (lengde, bredde + takhøyde) ville dere hatt på hjemmekinoen deres hvis dere kunne velge?

Fint hvis dere begunner svarene (enten mht. til lyd- eller bildefordeler).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydfordeler:
    Standard takhøyde +- 40cm.
    Skråtak på sidene.
    Minimum 3 meter bredde mellom fronthøytalere + min. 0,5 meter mellom høytaler og sidevegg.
    Rommets dybde/lengde må være min. 2,5x rommet's min. bredde.

Dette er for å sikre at SUB-bass vil fungere i rommet.

Ellers kan du lese mye om dette i siste nummer av DVD&Hjemmekino :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Romstørrelse til hjemmekino?

Sitat Opprinnelig postet av Thunder
    Hvilke mål (lengde, bredde + takhøyde) ville dere hatt på hjemmekinoen deres hvis dere kunne velge?

Bildemessig er det projetorens kasteavstand for ønsket bildestørrelse som er den viktige parameteren. Hvor langt unna lerretet man skal sitte er en smakssak. Noen sverger til 2 ganger lerretsbredden eller mer, mens andre (meg inkludert) synes 1.5 ganger lerretsbredden gir mer innlevelse.

Siden de fleste har begrensninger i vanlige leiligheter/bolighus, så er vel "så stor som mulig" et godt råd. En ting som er viktig å huske er at for å unngå dobbelt dominerende stående bølger, så bør et rektangulært rom ikke ha noen dimensjoner som er et helt antall ganger en annen dimensjon. Hvis vi kaller minste dimensjon for H (siden takhøyden ofte er på bare 2.4 meter), så er ideelle dimensjoner f.eks B=1.66xH og L=2.66xH gode dimensjoner.
    Med utgangspunkt i H=240cm, så blir da B=398cm og L=638cm. Det er etter min mening en ypperlig dimensjon for en hjemmekino på ca 25kvm.

For dem med normale boliger mener jeg altså at 4.0x6.4m er en ideell dimensjon.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Thunder

Tja, 280cm takhøyde slik at det er plass til et 350cm bredt rammelerret. Rombredde på 5m slik at det er greit plass til høyttalerne på siden og en 370cm bred U-sofa.
    Romlengde ca. 7m slik at det er et par meter fra sitteposisjon til bakvegg, en fordel med 7.1 system. Inngang på ene siden bak sofaen, utstyret plassert på andre siden bak.

Slik hadde jeg ihvertfall planlagt det om jeg skulle bygge hus med kinorom i kjelleren.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som kan det; hvordan vil da mitt rom bli?
    H = 2.05
    B = 4.0
    L = 5.5

Vil det si at forholdet takhøyde/rombredde skaper problemer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Til dere som kan det; hvordan vil da mitt rom bli?
    H = 2.05
    B = 4.0
    L = 5.5

Vil det si at forholdet takhøyde/rombredde skaper problemer?
    Kan ikke si noe definitivt, men det er klart at du har potensiale for å få dobbelt opp med stående bølger spesielt ved 84-86Hz.

Sjekk selv med denne romkalulatoren:
    http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan ikke si noe definitivt, men det er klart at du har potensiale for å få dobbelt opp med stående bølger spesielt ved 84-86Hz.
    .......så derfor blir problemet langt på vei eliminert, når du kjører deling i receiveren på 80Hz :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    .......så derfor blir problemet langt på vei eliminert, når du kjører deling i receiveren på 80Hz :wink:
    Nei. Samme hvilke høyttalere som spiller denne lyden, så vil de stående bølgene kunne trigges like fullt. Dessuten er det sjelden at LFE-kanalen deles ved 80Hz, selv om høyttalerne er satt til small, så LFE vil i de fleste tilfeller fortsatt spilles av subwooferen(e). Det er jo også verdt å nevne at selv med relativt bratte delefiltre, så vil det fortsatt være signifikant overlapp ved 85Hz med en delefrekvens på 80Hz.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden de fleste har begrensninger i vanlige leiligheter/bolighus, så er vel "så stor som mulig" et godt råd. En ting som er viktig å huske er at for å unngå dobbelt dominerende stående bølger, så bør et rektangulært rom ikke ha noen dimensjoner som er et helt antall ganger en annen dimensjon. Hvis vi kaller minste dimensjon for H (siden takhøyden ofte er på bare 2.4 meter), så er ideelle dimensjoner f.eks B=1.66xH og L=2.66xH gode dimensjoner.
    Med utgangspunkt i H=240cm, så blir da B=398cm og L=638cm. Det er etter min mening en ypperlig dimensjon for en hjemmekino på ca 25kvm.

For dem med normale boliger mener jeg altså at 4.0x6.4m er en ideell dimensjon.
    Mitt perfekte kinorom skal ha tradisjonelle sidediffusorer av QRD (Quadratic Residue Diffusor) typen (er estetisk riktige for meg). For å unngå nærfeltproblemer sier ekspertene minimum 3 meters avstand fra slike diffusorer til øret. Selv om vi snakker om luftlinje her, så vil jeg mene at jeg trenger minimum 6 meters bredde. Da må vi ha opp mot 3.6 meter høyde og 9.6 meter lengde. Skråtak ville jeg ungått - og heller satset på bassfeller ala Helm-Holtz og elevasjon på gulvet (gjerne skrått). Rommet kunne gjerne ha litt innvendig eliptisk form som følge av akustikktiltak med demping, bassfeller osv osv... inn mot hjørnene.

Problemet er at dette begynner å nærme seg foot-printet til huset jeg bor i. Tviler på om det blir særlig aktuellt å bruke 1/3 av boarealet til hjemmekino :-) Uansett har jeg lest om folk (i USA såklart) som har rom på denne størrelsen som også klager på "for lite rom"....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •