Nok en hjemmekino konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en hjemmekino konstruksjon

Javel gutter, nå er jeg i gang. Det tidligere master bedroom blir nå dedikert til hjemmekino. Samtidig skal det også kunne greit fungere som soverom.

Rommet er ca 4 *3,5 meter. Bor i tomannsbolig. Gips på vegger. lydhimling og to lag gips i tak. Lydtrinnsmatte på gulv, men satser på teppe på gulvet med tanke på lyd. Tanken er ett lag gips på veggene, samt to lag mot felles gang. Glava og innsprøytet isolasjon i vegger.

Holder nå på å trekke rør. Har antenneuttak tre plasser, en på hver enda av rommet, samt en oppe ved kommende projektor. (Er det nødvendig??) Opp til projektor uttaket legges det også strøm, samt eget K-20 rør til anlegget og til pc'en.

Hadde opprinnelig tenkt å legge egne rør til bakhøyttalere, men føler nå jeg har perforert den ene veggen mer enn nok. Det er et passe stort vindu også her, andre veggen går ikke å bruke, kunne forsåvidt gå via gulv eller tak, men ønsker ikke det. Tanken er nå å skjule dem i kanten av rommet. Dumt?

Ser på en hjemmekino side at det er brukt tepper også på veggene. :shock: Tenker det gjør susen ang demping. Har også det i bakhodet.

Noen forslag til noe jeg bare bør tenke på, nå som jeg har sjansen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar ang. lyddemping.

Når alt var isolert og ukledd var det herlig stille i rommet. Folk reagerte på hvor lite ekko det var når de kom inn.

Så ble gipsplatene i taket montert...

:shock:

Hadde aldri forestilt meg at det kunne utgjøre så mye på lydrefleksjoner når resten var så godt dempet. :!: Man mister nærmest motet på å gjøre noen tiltak med veggene.

Sånn vi bor nå er det viktig at det er god skjerming av lyd i forhold til naboen. Også resten av huset sånn sett. Nå er det lagt inn masse lydisolasjonsmatter i vegger og hele taket, samt lydbøyler og Silensio 36 på gulvet. Kabelgjennomføringer er kun lagt i yttervegg og ikke ut mot felles gang. Lyddempning utad tror jeg blir bra. Det er jo en god ting!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er bildene??? :x

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt var isolert og ukledd var det herlig stille i rommet. Folk reagerte på hvor lite ekko det var når de kom inn.

Opplevde d samme hos meg. (jeg kledde vegger med 11mm spon, og tak med 11mm spon og 13 mm gips) Ble masse gjenklang/ekko, men d ble meget bra etter at jeg kledde vegger med filt og tak med akustikkplater samt teppeflis på gulvet. Kan love deg at det ble som dag og natt!

Mvh Ivan

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvor er bildene??? :x
    Ikke tatt så mange i det siste, men har et par:

Bakveggen. Her er det antenneuttak til projektor og datamaskin, samt rør til stikkontakter og bakhøyttalere. Vegglys som skal dimmes (4 stk i rommet). Man ser lydbøylene for lektene ble montert. Rockwool lydplater mot gang og tak.

Fronten. Stikkontakt oppe ved lerretet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan

Opplevde d samme hos meg. (jeg kledde vegger med 11mm spon, og tak med 11mm spon og 13 mm gips) Ble masse gjenklang/ekko, men d ble meget bra etter at jeg kledde vegger med filt og tak med akustikkplater samt teppeflis på gulvet. Kan love deg at det ble som dag og natt!

Mvh Ivan
    Interessant! Hva slags filt og hva slags akustikkplater brukte du? Priser, linker?

Gulvet har jeg nå foreløpig kun lagt Silensio 36 fra Huntonit. Det er tjukke lydtrinnsplater, forøvrig brukt i resten av leiligheten.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Dan!

Brukte ecophon akustikk plater:

http://www.ecophon.dk/default____5285.asp

La 20mm trinnlydsplater, 13mm gips, og 22mm spon på gulv.

Se min hjemmekino bygg tråd for mer info.

Mvh Ivan

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt det med høyttalerkontakter?
    Ettersom jeg skjønner så skal alt være skjult?

Godt å se at du og endelig er på vei

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordner nok høyttalerkablene ut fra boksene og rett på HT. Ønsker færrest kontaktpunkt, altså ikke egne kontakter der.

Har trukket K20 rør til bakhøyttalerne. Håper det holder, har faktisk ikke sjekket i forhold til kabeltykkelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Ordner nok høyttalerkablene ut fra boksene og rett på HT. Ønsker færrest kontaktpunkt, altså ikke egne kontakter der.

Har trukket K20 rør til bakhøyttalerne. Håper det holder, har faktisk ikke sjekket i forhold til kabeltykkelsen.
    K20 rør burde holde, men trekk gjerne opp høytalerkablene før du kler veggene. Høytalerkabler har en tendens til å være litt tråkke å trekke i rør.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    K20 rør burde holde, men trekk gjerne opp høytalerkablene før du kler veggene. Høytalerkabler har en tendens til å være litt tråkke å trekke i rør.
    Too late. Satser på at det går bra...

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i dette. I mitt forrige kinorom hadde jeg skulte kabler i K-rør. D var et sant h*** å få trukket kablene etterpå. Et tips kan være å bruke litt fedt/smøring.

Lykke til.

Mvh ivan

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekkefjær og Zalo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Trekkefjær og Zalo.
    Uten trekkefjær blir det ihvertfall problem. Men tror jeg ville satset på originalvare som smøring til dette formålet, men i manko av dette er zalo et godt valg. clasohlson har vel begge delene.....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er, som Konrad sier, å bruke middel utviklet for formålet. Det er et uforholdmessig dyrt produkt. Zalo skader ikke vanlig isolasjon, men det kan oppstå problemer å få kablene ut av røret igjen, hvis røret er trangt. Og en dråpe er ikke nok :lol:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Trekkefjær og Zalo.
    Dette er gode saker
    Har akkurat trukket tara labs nexa i k20 rør selv, og uten trekkefjær kan du glemme å få det til...
    Jeg trakk forresten kablene til slutt, og det gikk greit. Kan være lurt å ha en som forer kabelen i andre enden når du drar den igjennom, det hjalp hos meg ihvertfall. Lykke til

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er absolutt en fordel å være to ja. Har trekkefjær og dyppet enden av trekkefjæren i grønnsåpe på vanlige ledninger. Det har gått greit til nå.

Zalo er kanskje hakket bedre ja, takk for tipset.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret bestilt.

I dag ble et Adeo Greyline 215*121 rammelerret bestilt. Nå er det bare å vente på at prisen på BenQ PE7700 skal falle... Eller om en annen skulle dukke opp. Har mulighet til å låne projektor fra jobben inntil videre.

Når ting begynner å komme på plass kommer det noen bilder. Inntil videre er mye rot lagret i dette rommet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg, Dan!

Tror at denne størrelsen vil passe godt med en 7700, den tåler å bli "blåst opp" litt mer enn en LCD-projektor gjør.....

Spennende å se bilder etterhvert.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og der var lerretet allerede levert på døren, godt under to døgn etter nettbestilling. Så at varen lå på lager ved bestilling, men hadde likevel ikke forventet det levert allerede i dag. Bra!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •