Kentis kinobygging - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 192
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette begyner "virkelig" og se bra ut Kenti!

Dette blir bare bedre og bedre Gleder meg til og se vidre

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blåfargen ser meget delikat ut, og ikke for sterk heller!
    Dette blir spennende å følge med på.

Vi følger med og regner selvsagt med en demo ved en passende anledning.
    Jobber selv midt i sentrum (Tullinløkka), så dette er vel å regne for gangavstand - som sagt; ved en passende anledning... :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, malte et strøk på veggene i dag. Gikk for "Hule", og jeg brukte Lady Vegg 10.
    Dårlig sortnivå kommer hvertfall ikke til å skyldes rommet. Fargen ble ganske mørk når jeg fikk den opp på veggene. Litt mørkere enn jeg hadde tenkt meg kanskje, men blir kanskje bedre når jeg får opp lister, gulv osv.

Gikk faktisk med 10 liter til første strøket :shock: Veggene suger jo opp malingen som en svamp, selv om jeg har lagt på strie.

RoKo: Det kan du gjøre vet du, koselig med besøk Tullinløkka er ikke så langt unna nei!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... stria er vel den reelle årsaken til forbruket her. Det kan ofte lønne seg å benytte en rimeligere maling til førstestrøket. Men - alt i alt - det er jo ikke rare forskjellen likevel, og du verden så jevnt det blir dersom alle strøk er i samme farge og maling.

Jeg har fortsatt én uke ferie nå, men følger selvsagt med og tar kontakt etter hvert!

Stå på videre!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, stemmer nok det, RoKo. Trodde at veggene skulle ta opp litt mindre maling i og med at jeg mettet de med såpass mye lim, men den gang ei.

Mureren kunne ikke komme før i morgen, grr... Det var noe som forsinket ham i Fetsund... akto, hva er det du driver med nå?

Har ventet med å legge trinnplatene og gulvsponen siden mureren skulle komme, men jeg tar å gjør det i dag uansett. Gidder ikke vente noe mer nå.

Bestilte avslutning til gulvet i dag også, ble Alloc Kastanje Nordic. Det ser ut til å passe fint med blåfargen jeg har nå.

Edit: Jeg driver jo å legger gulv nå, og tenkte jeg skulle finne en brukerveiledning for legging av gulvspon da jeg ikke har gjort dette før. Bare for å være sikker på at jeg ikke gjør noe galt.

Denne bruksanvisningen var så morsom og bra at jeg bare måtte poste den her :lol: Spesielt bra stemme (flyvertinne?)

Nå skal riktignok ikke jeg skru fast platene da det skal være flytende.

Montering av gulvspon

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må tilstå, Kenti, at da du begynnte hadde jeg ikke evne til å forestille meg at det ble ferdig på en stund, om det noen sinne skulle bli ferdig, men du har jo virkelig funnet ut av ting etter hvert og nærmer deg mål nå. Gleder meg virkelig til å høre hvordan det låter i dette rommet når det blir ferdig.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tillitten, Snickers Hehe.. Gikk litt trådt i begynnelsen selv om jeg prøvde å starte litt, men fant raskt ut at det gikk dårlig å kombinere bygging av et slikt rom med studiene.

Men har gått litt bedre nå i sommer, en givende sommer må jeg si. Har ikke hatt tid til ferie, men vet jeg ikke kommer til å angre når jeg er ferdig.

I dag startet jeg med å legge gulvet. Forklarer litt hva jeg har gjort, da dette kanskje kan være interessant for andre som ikke har gjort det før.

Bilde #1: Kinovokteren :smile:

Bilde #2: Planken er kantavstivning (19x73mm) for trinnlydplatene. Dette er da fordi gulvet ikke skal synke langs kantene mot veggene. I mellom kanavstivningen og veggen legges rundlist for å hinde lydoverføring til veggene. Det er en myk list som er hul i midten og kan klemmes litt sammen.
    Kantavstivningen skal plasseren minimum 10mm fra vegg, men jeg tok utgangspunkt i 15mm da rundlisten jeg benytter har diameter på 16mm.

Bilde #3: Her har jeg lagt ut alle trinnlydplatene. Feilberegnet litt når jeg bestile, så nå sitter jeg med 1,5 pk til overs...

Bilde #4: Rundlist, kantavstivning og trinnplate i fin harmoni

Bilde #5: Ble ferdig med å legge gulvspon på litt over halve gulvet. Måtte da ta kvelden for ikke å plage naboen for mye med stikksagen. Gulvsponen skal plasseren med minimum 10mm avstand til vegg. Jeg tok utgangspunkt i 12,5mm siden jeg lagde mine egne "veggstøtter" av 12,5mm sponplate.

Bilde #6: Litt mer gulv. Mellom gulvsponen og veggen skal det fuges med elastisk fugemasse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iiiiimponerende hvordan du går til verks!

Dette blir det virkelig moro å sjekke ut når det hele er fullendt...

Gleder meg til å følge med på fortsettelsen!

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Visste ikke det med avstivere langs kanten på lydtrinnsplatene.

Å ekstra avstand til veggene er lurt, ikke bare minimums avstand. Parketten i stua ble lagt men minimums avstand enkelte plasser og butter nå mot veggen. Må gjøre noe her, det er litt kjipt i ettertid. Hadde ikke trodd parketten skulle utvide seg SÅ mye.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ikke ut som du har noen klaring mellom trinnlydsplatene og avstivnings listene, du er ikke redd det vil bli knirkelyd når platene gnisser mot avstivnings lista?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    ser ikke ut som du har noen klaring mellom trinnlydsplatene og avstivnings listene, du er ikke redd det vil bli knirkelyd når platene gnisser mot avstivnings lista?
    Det skal ikke være klaring der. Klaring skal det være mellom vegg og kantavstivningen. Trinnlydplatene knirker ikke, det er glava. M.a.o. relativt mykt til å være gulvplater.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg nesten spørre dere om noe her. En ting som ikke er bra med rommet mitt er døren. Det er er Dooria innerdør, og det blir den jeg skal bruke. Vet jeg burde hatt en innerdør eller liknende, men slik er det nå ikke..

Spørsmålet:

Det er jo ikke akkkurat tett mellom låsekasse og dørhåndtak på disse dørene. Vet dere om en måte jeg kan tette dette på best mulig måte? Uten å sparkle igjen eller liknende..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skrur på dørvrideren så tetter du jo i hvertfall igjen hullene?

Du kan montere blindskilt i stedet for nøkkelskilt så slipper du at lyden kommer ut gjennom nøkkelhullet.

Ellers burde du vel hatt en 35 dB leilighetsdør. Det er først og fremst dørbladet som er problem, men det går jo an å lyddempe døra også.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags diskusjon er egentlig dette???
    På tide å bli litt seriøse? Hvilken betydning har så dette utsagnet?
    Hadde ikke i mine villeste fantasier drømt om at noen skulle diskutere låskasser og dørhåndtak?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike dørblader er vel egentlig "uegnet" i denne sammenheng. Ytterdør eller spesielle lydtette dører er vel det eneste som duger i denne sammenhengen. Siden du har gjort alt annet etter "boka" blir et vanlig dørblad det dårligste leddet her....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

Utgangsdøren fra stua (dobbelt-fløyet sådan) hos oss har tydeligvis ett eller annet løst innvendig. Når sub-bassen står på for fullt - da rister det i noe så jæv... inne i døra. Ikke spesielt lett å bli kvitt et slikt problem...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men det går jo an å lyddempe døra også
    Jeg har tenkt på dette selv faktisk. Om ikke isolere døra, kan man sikkert gjøre noe annet der siden jeg har 16cm utforing fra dørkarm og inn til vegg i rommet. Jeg (vi) som har så mye rockwool, trinnplater og glava til overs må jo klare å finne på noe der? (Hint, hint, JRK )

Hva slags diskusjon er egentlig dette???
    Er ikke lydgjennomtrenging via dør et aktuelt tema her også da, RoKo?:wink:

En annen ting som må huskes er at jeg gjør dette for å skjerme naboene slik at jeg selv forhåpentligvis kan være litt løsere på volumknotten.. At jeg får litt lydtap inn i den andre stuen hos oss er ikke noe problem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at JRK er meg...

Først bygger du ut dørvrideren med ca 50mm. Så bygger du en ramme rundt dørbladet som byger ut 50mm, kanskje med et par avstivere på midten (ser for meg furudør med 3 speil?). Deretter legger du inn rockwool lydplater på dørbladet, inni ramma, og avslutter med enten en treplate med pen finish, eller en MDF/sponplate som du kan tapetsere/male. Denne bør festes i noe elastisk slik at den er dempet fra rammeverket. Husk også på å skrå fremkanten på døra slik at det går å åpne den. Forlenget vriderpinne finner du på jobben eller hos en låsesmed.

Du kan også bruke trinnlydplater. Da tror jeg det holder å lime disse på døra med sicaflex (untatt ved vrideren der du må ha skikkelig feste) for deretter å lime på en plate utenpå der. Så kan du fuge rundt kanten. Med en våt gummikloss får du fugen pen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Kent på bilde nr.1? "Kinovokteren" ?

Forøvrig begynner dette å ligne noe. Og hva naboer angår, går det for det meste greit om du selv bruker litt vett Jeg fikk nettopp høre at de som bor over meg trodde det var jordskjelv første gang jeg så film etter at de var flyttet inn :|.. De har allikevel ikke klaget de 2 årene de har bodd der. Så det går somregel bra.

20. Liker kjibba har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selvsagt pakninger. Det er alfa og romeo.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •