Kentis kinobygging - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 192
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Skal du ikke bruke lydbøyler allikevel? Blir nok ok md hvilende tak på vegge som det ser ut som du har gjort nå, men tror jeg ville festet med lydbøyler på mitten ihvertfall, for å slippe å få heng på midten av taket.

Før du begynner å montere gips(?) i taket kan det være lurt å feste noen "sverter" slik at avstanden blir rett..... noen små grove lekter fungerer godt til dette formålet.....

edit: trykkleif.... og lit mer tekst.... :wink:
    Der kom det litt mer tekst ja

Jo, jeg skal bruke lydbøyler. Disse skal da festes i takbjelkene som nå er satt opp. Takbjelkene hviler ikke på veggen, men er festet med bjelkesko. Når lydbøyler er festet i takbjelkene fester jeg da 2x2" eller 2x3" bjelker slik at de blir liggende motsatt vei i forhold til nåværende takbjelker hvis du skjønner...

Lurer også på om jeg skal ha 60cm brede gips i taket da dette er noe lettere å få festet. Ulempen er at jeg da må sette opp dobbelt så mange lydbøyler og lekter hvis jeg skal ha to lag. Som fører meg til neste spørsmål.

Jeg hører litt forskjellig når det gjelder antall lag med gips. Er det noen som med sikkerhet kan si om jeg trenger to lag i taket også? Eller vinner man ikke noe på det? Planen er å dytte 30-40cm isolasjon imellom gipsplatene og det gamle taket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Zulu: Jo, var inne å så på kinoen din i sta, og så at du har brukt en ytterdør. Ikke en dum løsning det. Er du fornøyd med den løsningen?
    Ja jeg er fornøyd med den løsningen. Det eneste som irriterer meg er lyden som slipper igjennom listene rundt på utsiden av karmen. Dette kommer av at det bare er stappet steinull mellom karm og vegg. Jeg har tenkt å forsegle med noe slags fugemasse istedet, da jeg tror at det vil fungere mye bedre.

En fin og gjennomført kino du har forresten!
    Takk for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket ut chapter 3 og 4 på "denne" nettsiden? Mye interessant stoff.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Har du sjekket ut chapter 3 og 4 på "denne" nettsiden? Mye interessant stoff.
    Nei, det har jeg ikke, men det ser veldig interessant ut. Skal lese igjennom dette før jeg fortsetter. Tusen takk for linken!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en link til som burde være av interesse.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette vil bli et veldig flott kinorom! Du har ikke noen "planleggingstegninger" for hvordan du tenker deg rommet skal bli?

hehe, litt utålmodig.. :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har desverre ingen plantegninger ennå, Burre. Regner med at du tenker med utstyr og hele pakka?

Har ikke villet tegne noe ennå siden det er litt usikkerhet rundt hvor anlegget skal settes foreløpig.

Finishen har jeg heller ikke bestemt ennå.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på om jeg skal ha 60cm brede gips i taket da dette er noe lettere å få festet. Ulempen er at jeg da må sette opp dobbelt så mange lydbøyler og lekter hvis jeg skal ha to lag. Som fører meg til neste spørsmål.

Jeg hører litt forskjellig når det gjelder antall lag med gips. Er det noen som med sikkerhet kan si om jeg trenger to lag i taket også? Eller vinner man ikke noe på det? Planen er å dytte 30-40cm isolasjon imellom gipsplatene og det gamle taket.
    Har en snekker til å hjelpe meg, da det er hele kåken som pusses opp nå, ikke bare kinorommet. Han har gått på kurs ang lydisolasjon. Han kjører 120 cm gips og to lag. Det andre laget forskyves da 60 cm i forhold til første laget, og gjerne vendes 90 grader hvis praktisk greit å få til.

Vil tro man har absolutt noe igjen med tanke på lydisolasjonen med et ekstra lag her. Har også brukt ekstra isolasjon mellom nytt tak og gammelt tak.

Taklistene skal vel også festes i taket tror jeg, noe som også må tas hensyn til.

Men du vet kanskje disse tingene nå.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen, Dan. Var vel egentlig klar over festingen av gipsen slik du beskriver det, selv om det kanskje er litt vanskeligere å vende platene 90 grader. At de forskyves 60 cm er greit, det skal jeg gjøre på veggene også.

Men i.o.m. at lydisolasjonssnekkeren din anbefaler to lag i taket tror jeg at jeg kommer til å gå for det.

Er det høyt under taket hos deg? Bruker han en spesiell gipsheis e.l. for å få opp platene da eller? Er litt ekstra knotete her siden takhøyden er godt over normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Plate-/Gipsheis" får man lånt/ leid på f.eks Bautas, Holstad o.l. Letter arbeidet ektremt...... Fortsatt en fordel å være to..... En til å styre og en til å skru.....

Mine tidligere inlegg i denne tråden er selvfølgelig ikke ment som kritikk av din bygg, men kommentarer og enbefalinger basert på selvopplevde hjemmekinoer...... Ser meget lovende ut dette kenti!

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke sponplater først i taket, så legger du gips utenpå?
    Da vil det være enkelt å forskyve/vende gipsplaten slik du måtte ønske. Da har du jo sponplaten til å feste gipsplaten i. Slik har jeg gjort det, og er meget fornøyd. Fikk beskjed om at 2 forskejllige matr(spon/gips) dempet bedre en to av samme(gip/gips)

Mvh ivan

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Plate-/Gipsheis" får man lånt/ leid på f.eks Bautas, Holstad o.l. Letter arbeidet ektremt...... Fortsatt en fordel å være to..... En til å styre og en til å skru.....
    Okey, skal sjekke opp dette med gipsheisen når den tid kommer. Er jo bare å få en kamerat til å hjelpe meg der det trengs.

Mine tidligere inlegg i denne tråden er selvfølgelig ikke ment som kritikk av din bygg, men kommentarer og enbefalinger basert på selvopplevde hjemmekinoer...... Ser meget lovende ut dette kenti!
    Den er grei. Setter pris på tilbakemeldinger å tips fra andre som har erfaring fra området selv. Er som sagt nytt for meg dette også.

Nå har dama (av alle) ringt en elektriker som skal komme hit å ta en titt etterhvert. Må jo ha elektriker før jeg får gjort så veldig mye mer nå.

Ellers venter jeg på besøk av Snickers-is. Han har jo veldig god peilig på lyd og slikt, så råd fra han er veldig verdifullt før jeg tar videre avgjørelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette kenti

bare lurte på hvor stort mellomrom du har mellom stendere/vegg og eksisterende vegg ?

Konrad: Du trenger vel alvorlig talt ikke mer enn 2''x4'' i veggen.
    Prøv og stå på enn 2''x4'' på høykant på strø på et gulv med 3
    meters mellomrom så ikke mye nedbøyning.

Ellers ser det meget bra ut Kenti. Stå på.

Håper og kunne bygge noe slikt selv også engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_F

Prøv å legg hodet inntil bakveggen (1 1/2"x3") hjemme hos meg, så skjønner du hva jeg mener...... Ytterveggene er av 2"x6" og er mye stivere (les: beveger seg ikke så mye i takt med musikken)...... 2"x4" med CC30 kan nok være en økonomisk og plassbesparebde riktig løsning i forhold til lydtrykk.... ting som beveger seg i takt med musikken "stjeler" lyd.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv å legg hodet inntil bakveggen (1 1/2"x3") hjemme hos meg, så skjønner du hva jeg mener...... Ytterveggene er av 2"x6" og er mye stivere (les: beveger seg ikke så mye i takt med musikken)...... 2"x4" med CC30 kan nok være en økonomisk og plassbesparebde riktig løsning i forhold til lydtrykk.... ting som beveger seg i takt med musikken "stjeler" lyd.....
    nei, er enig i at 1 1/2x3 er litt lite....ville nok hat 2x4 selv tenker jeg..
    og viss veggen i tillegg er hull så skjønne ei det skrangle

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nei, er enig i at 1 1/2x3 er litt lite....ville nok hat 2x4 selv tenker jeg..
    og viss veggen i tillegg er hull så skjønne ei det skrangle
    Veggen er ikke hul, men inneholder glavamatter på 70mm...... Og det skrangler ikke, det vibrerer i takt med basslagene......

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antallet lekter og lydbøyler blir vel det samme her, Kenti? De bør jo festes med 60 cm i mellom uansett, så da blir det vel ett fett. Lettere å henge opp 60 cm plater, men gir flere skøyter å tette..... :wink: [/quote]

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekkeren brukte gipsheis ja, letter arbeidet enormt.

En annen ting jeg ble forundret over var tettheten av skruer han brukte til å feste gipsplatene, både på vegger og tak. Han hadde en skruepistol med magasinremser av skruer. Sikkert en helt vanlig sak for snekkere, men imponerte meg stort. Skruene haglet inn. Skulle jeg brukt vanlige skruer og bits på drillen hadde jeg brukt ti ganger så lang tid. Men, så lenge du bare skal ta ett rom går det jo greit.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Antallet lekter og lydbøyler blir vel det samme her, Kenti? De bør jo festes med 60 cm i mellom uansett, så da blir det vel ett fett. Lettere å henge opp 60 cm plater, men gir flere skøyter å tette..... :wink:
    [/quote]

Hvis jeg skal ha to lag med 60cm gips må jeg feste lektene med CC30 hvis jeg skal overlappe de. Hvis jeg fester med CC60 må jeg legge skjøtene mellom første og andre lag likt, som vel ikke er helt heldig hvis jeg skal støydempe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Antallet lekter og lydbøyler blir vel det samme her, Kenti? De bør jo festes med 60 cm i mellom uansett, så da blir det vel ett fett. Lettere å henge opp 60 cm plater, men gir flere skøyter å tette..... :wink:
    Hvis jeg skal ha to lag med 60cm gips må jeg feste lektene med CC30 hvis jeg skal overlappe de. Hvis jeg fester med CC60 må jeg legge skjøtene mellom første og andre lag likt, som vel ikke er helt heldig hvis jeg skal støydempe.[/quote]

bruker du 60 cm. bredde på platene da ?
    hvis du har 120 cm. plater så er det jo bare og forskyve 60 cm.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •