Kentis kinobygging - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 192
    Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydplatene i 45mm tykkelse koster ca. 300 pr pk (drøyt 4 m2) mener jeg å huske. Hvor bra de er vet jeg ikke ennå, har akkurat satt de inn selv...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Lydplatene i 45mm tykkelse koster ca. 300 pr pk (drøyt 4 m2) mener jeg å huske. Hvor bra de er vet jeg ikke ennå, har akkurat satt de inn selv...
    Ok, du får gi tilbakemeldig på hvordan det blir hos deg. Tror jeg holder meg til 7cm Glavaen siden den allerede er handlet inn.

Og, faen. Kanskje jeg ikke får brukt veggen jeg selv har snekret sammen etter å ha snakket med snekkeren i dag. Han hadde tenkt å bygge taket først (som jo er ganske logisk med tanke på hva jeg skal feste veggen i...).
    P.g.a. at jeg egentlig ikke har tid til å drive med dette denne uken ble vi enige om å begynne på dette neste mandag. Så prosjektet kommer til å stå stille denne uken.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Og, fxxx. Kanskje jeg ikke får brukt veggen jeg selv har snekret sammen etter å ha snakket med snekkeren i dag. Han hadde tenkt å bygge taket først (som jo er ganske logisk med tanke på hva jeg skal feste veggen i...).
    Virker som en fornuftig ting å gjøre ja. Stusset også på dette når du forklarte det til meg. Trenger liksom å få festet veggen både oppe og nede. Fikk du noen forklaring på hvordan han hadde tenkt å bygge ned taket da?

BTW: Tror ikke du vil tape så mye på den veggen. Den demonteres greit, og kan brukes, enten som andre stendere, rundt/over dører, vinduer o.l...... :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Virker som en fornuftig ting å gjøre ja. Stusset også på dette når du forklarte det til meg. Trenger liksom å få festet veggen både oppe og nede. Fikk du noen forklaring på hvordan han hadde tenkt å bygge ned taket da?

BTW: Tror ikke du vil tape så mye på den veggen. Den demonteres greit, og kan brukes, enten som andre stendere, rundt/over dører, vinduer o.l...... :wink:
    Han skal bruke bjelkesko som festes opp/ned på veggen. Da er det bare og dytte 2x4" oppi og feste gjennom med bolt. Jeg skal da feste lydbøyler i 2x4" bjelken og bygge ned taket derfra.

Ja, får vel brukt den andre veggen til et eller annet lurt

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mandag var snekkeren her en tur. Vi fikk gjort en del da han var relativt effektiv.

I taket ble det til at vi satt opp 1,5x6" slik at taket ikke skal begynne å henge om jeg skal ha gips der oppe. Festet de med bjelkesko, men skippet å sette de opp-ned. Fra bunnen av takbjelkene til taket er det nå 30 cm klaring. I tillegg skal jeg som planlagt feste 2x2" eller 2x3" i lydbøyler, da blir taket enda litt lavere. Takhøyden etter nedforingen og hevingen av gulvet blir da ca. 250-260cm.

De nye veggene er bygd med minst 2cm klaring fra de gamle veggene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig prosjekt å følge dette her Kenti. Du går virkelig grundig tilverks.
    Ta godt vare på bilder fra byggeprosessen, for det kan jo hende det dukker opp en luring som ønsker å lage en liten artikkel om byggverket (hvis han får lov).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Veldig artig prosjekt å følge dette her Kenti. Du går virkelig grundig tilverks.
    Ta godt vare på bilder fra byggeprosessen, for det kan jo hende det dukker opp en luring som ønsker å lage en liten artikkel om byggverket (hvis han får lov).
    Ja, må nesten gå litt grundig til verks når jeg først skulle begynne på noe slikt. Men det er jeg ikke alene om her på forumet. Er mange flinke kinobyggere her

Har masse bilder ja. Sliter med å velge hvilke jeg skal legge ut hver gang, hehe. Det hadde helt sikkert ikke vært noe i veien om det kom noen å skulle lage en artikkel (om rommet blir så bra som det er tiltenkt da).

Nå går jeg rundt å lurer på om elektrikeren skal legge det elektriske inni den nye veggen eller om det kanskje er best å legge det utenpå. Legges den inni veggen blir det utvilsomt penere, men det blir også flere "hull" i gipsen, som igjen kan ødelegge for lydisoleringen ( ?).

En annen ting jeg funderer litt på er om jeg skal sette opp slike såkalte "losholter" mellom stenderene siden de er såpass lange. Grunnen til at jeg lurer på om jeg skal gjøre dette er for å få helt riktig avstand mellom stenderene når jeg skal feste gipsen. (2x2" er noe dritt å jobbe med, har flaks om man får en som er rett).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2"x2"!!! :shock: Disse veggene vil stå å blaffre som et stort basselement! Bytt ut til min. 2"x4" eller helst 2"x6"..... 2"x2" er ikke "resiverk", d kommer til å stjele mye energi fra bassen din..... bruk f.eks også CC30 i steden for CC60. Da bør veggen din bli stiv nok.....

Skal du ikke bruke lydbøyler allikevel? Blir nok ok md hvilende tak på vegge som det ser ut som du har gjort nå, men tror jeg ville festet med lydbøyler på mitten ihvertfall, for å slippe å få heng på midten av taket.

Før du begynner å montere gips(?) i taket kan det være lurt å feste noen "sverter" slik at avstanden blir rett..... noen små grove lekter fungerer godt til dette formålet.....

edit: trykkleif.... og lit mer tekst.... :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    2"x2"!!! :shock: Disse veggene vil stå å blaffre som et stort basselement! Bytt ut til min. 2"x4" eller helst 2"x6"..... 2"x2" er ikke "resiverk", d kommer til å stjele mye energi fra bassen din.....
    Nei da, det vil de ikke. To lag gips pluss 2x2" eller 2x3" som festes i takbjelkene igjen vil stive det opp ganske bra. Trodde det ville "blafre" litt slik som deg jeg også, men både snekker og produktteknisk avdeling på Glava sa at det gikk fint med 2x2". Det var faktisk Glava som som ba meg bruke 2x2".

Sier ikke nødvendigvis at du har feil, da jeg ikke har bygget noe slikt før. Får bare håpe snekkeren og Glava har rett, og ikke du

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    2"x2"!!! :shock: Disse veggene vil stå å blaffre som et stort basselement! Bytt ut til min. 2"x4" eller helst 2"x6"..... 2"x2" er ikke "resiverk", d kommer til å stjele mye energi fra bassen din.....
    Nei da, det vil de ikke. To lag gips pluss at 2x2" eller 2x2 som festes i takbjelkene vil stive det opp ganske bra. Trodde det ville "blafre" litt slik som deg jeg også, men både snekker og produktteknisk avdeling på glava sa at det gikk fint med 2x2".
    De har ikke peil på slikt, tro meg..... de har sikkert tivoli audio i stua.... :wink: Regner med at du kommer til å gå til innkjøp av sub også. Bakveggen i stua her hjemme blaffrer som bare det bilder og annet stæsj hopper godt på veggen. Legger jeg hodet inntil bakveggen får jeg "vibrasjonsskader". Angrer på at jeg ikke brukte 2"x8" med CC 30 i stua...... ops:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, hvis jeg skulle brukt 6" eller 8" til å fore ut alle veggene hadde det ikke blirr noe igjen av rommet, og det er uaktuelt.

Edit. Forplanter disse vibrasjonene i bakveggen seg til de eksisterende veggene bak eller? Går ut fra at du har foret ut veggene slik jeg har gjort også? Poenget er jo å prøve å forhindre at vibrasjonene forplanter seg i de ytre veggene, og videre i bygningen. Og det er vel ikke meningen å sitte med hodet inntil veggen når man spiller høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe kult projekt!! Det blir kjempe gøy og følge deg

Kommer til og bliet kjempe slutt resultat tror jeg :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Kjempe kult projekt!! Det blir kjempe gøy og følge deg

Kommer til og bliet kjempe slutt resultat tror jeg :wink:
    Takk skal du ha Chaffter. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt ja. Er like spent spent selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, hvis jeg skulle brukt 6" eller 8" til å fore ut alle veggene hadde det ikke blirr noe igjen av rommet, og det er uaktuelt.

Edit. Forplanter disse vibrasjonene i bakveggen seg til de eksisterende veggene bak eller? Går ut fra at du har foret ut veggene slik jeg har gjort også?
    Bakvegen er en "vanlig" delevegg i huset og er av 2"x3". Yttervegger er av 2"x6". Noe også bakveggen burde vært......

Spiller egentlig ingen rolle hva veggen bak der er av igjen..... det er første lag som for "juling"..... og suger kraften ut av lyden. Men som lyddemper fungerer dette sikkert greit. Og det er vel slik dette er tenkt, men hvis man har plass er det absolutt å anbefale å bruke stivere materialer enn 2"x2". Som du sier de blir fort "propeller" også.....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da forstår jeg deg, Konrad. Du har helt sikkert rett i at jeg burde ha brukt noe kraftigere enn 2x2" om veggen skulle vært mer "død"/stiv. Men som du nevner til slutt her er det pga. lydisoleringen jeg forer ut veggene. Jeg har heller ikke tenkt å ha så alt for mye klistret opp på veggene.

Bare jeg klarer å forhindre at lyden plager naboene er jeg langt på vei fornøyd. Men takk for tipset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant å lese om prosjektet ditt kenti. Dette burde bli veldig bra. (Litt dumt at kinorommet mitt ble ferdig for litt over 2 år siden. Kunne fått mange gode tips her.)

En ting til. Du har ikke tenkt på å bruke to dører med luftsluse i mellom til inngang på kinoen din? Det ville gitt bra lydisolasjon.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til. Du har ikke tenkt på å bruke to dører med luftsluse i mellom til inngang på kinoen din? Det ville gitt bra lydisolasjon.
    Jo, det har slått meg. Skal se om det blir plass til det, eller så skal jeg sjekke ut hva som er av lydisolerte dører. Sikkert ikke billig men...

Skal planlegge litt mer nå før jeg går på neste fase. Hvis jeg skal ha det elektriske innebygd i veggene må vel det gjøres før jeg for isolert og satt på gipsplatene. Tenkte å vente med taket til jeg har fått opp gipsen på veggene.

Jeg har heller ikke bestemt meg helt hvilken retning jeg skal ha anlegget. Det jeg har lyst til er å ha fronten stående på vindusveggen, men det skaper vel problemer ved oppheng av lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det har slått meg. Skal se om det blir plass til det, eller så skal jeg sjekke ut hva som er av lydisolerte dører. Sikkert ikke billig men...
    Hvorfor ikke gjøre som meg, nemlig å bruke en vanlig ytterdør. De har gummilister rundt det hele og så koster de ikke skjorta (de billigste vel og merke). Hvis du skal ha lydisolert dør som brukes i lydstudioer blir nok det veldig dyrt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser veldig bra ut til nå dette kenti, lurer litt på om du vet og har planlagt hvordan du skal feste projektor og lerret nå på forhond, sånn at eventuelle egene spikerslag for braketter ol er plassert på de strategiske plassene. sikkert en vanskelig avgjørele så tidlig i prosessen, men det er greit å ikke måtte stole på gipsplater ved opphenging av utstyr. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zulu: Jo, var inne å så på kinoen din i sta, og så at du har brukt en ytterdør. Ikke en dum løsning det. Er du fornøyd med den løsningen?
    En fin og gjennomført kino du har forresten!

ask4me2: Når det gjelder feste til projektor og lerret satt jeg å tenkte på det i sta. Har ikke helt bestemt meg hvilken vei anlegget skal stå ennå, så jeg har foreløpig ikke beregnet noen spikerslag til dette. Men jeg skal planlegge dette slik at jeg kan sette opp noen ekstra spikerslag om nødvendig for festene. Gips er ikke mye å stole på nei

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •