Få stoff opp i taket ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få stoff opp i taket ?

Har et lite problem. Har sort stoff, ca. 240 x 310 cm der skal opp i taket.
    Taket er matt hvit antikkbeiset furupanel, og jeg har ikke lyst å bruke spraylim, stifter eller noe, medmindre det er noe der kan fjernes igjen...

Jeg må ha det så tett opp av panelen som muligt, ikke noe med en hengende "basstrap". Men hvordan gjør jeg dette da ?
    I enden hvor lerretet er, der findes jo en list, tenkte å få den del av stoffet under listen, da holdes det i den enden, men ikke helt fast jo. Ellers er jeg litt blank...

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids lage 4 rammer som du spenner stoffet på, og så henge de i kroker fra taket. :roll:
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med vegg-til-vegg teppe i taket? Vil det dempe noe lyd? Antar det er det stoffet skal benyttes til?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe det er mer for å dempe negative lysrefleksjoner fra lerretet og bedre rommets sortnivå egenskaper enn direkte lyd demping, selv om selfølgelig lydrefleksjonene fra taket også blir litt forandret, i allefall litt demping høyere opp i frekvens, man det er vel egentlig en possitiv bi-effekt. :wink:

I og med at stoffet som skal opp, ikke er større enn 240 X 310 cm vil jeg tro at det å lage en treramme av lekter og spenne opp stoffet så stramt at det blir minimal nedbøyning, eventuellt dele opp i flere ruter og lage flere litt spinkle trerammer som er lettere å håndtere vil være en mulig løsning.

Feste av rammene i taket, kunne bestått av noen egnede kroker som skrues i taket, eveentuellt noen spinkle små treskruer med litt stort hode (nesten som pappspiker) som skrues inn i taket med en avstand mellom hodet og taket og plasseres sånn med avtand mellom hverandreat man med fjæringen og noen spor i trerammene kan vie ut rammen og tre den forbi skruehodet, og når man slipper rammen vil stivheten i treet og strekken i stoffet føre at rammen sitter som den skal med halve skruehodet inn i et spor i ramma. En annen mulighet er mulignes å bruke noe lignende de plastklipsene man fester frontstoff rammene til høytalere med, men da med kanskje litt finere gjengedimmensjon inn i taket, for ikke å lage for mye skader. I alle fall burde det benyttes en løsning, som gjør det lett å demontere for å fjerne støv med jevne melomrom.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget bra tips, og ja, stoffet er primært for å dempe refleksjoner fra projektor og lerret siden loftet er ganske lyst.
    Skulle egentlig ha dekket hele fronten av taket med sort stoff, men igjen tenker jeg på hvad kona da ville sige, så jeg lagde den ca 20 cm ut fra hver side av lerretet og helt til bakkant av projektoren hvor jeg i loftet likevel har en kraftig støttebjelke. Denne bjelke kan ses på det tredje bilde på mitt anlegg.
    Desværre har jeg gått igang med et større prosjekt, og det blev ikke helt som jeg havde tenkt i begyndelsen. Vitsen var å lage noe der ikke skadet taket, men men, det blev ikke slik.
    Den med en hengende sak i kroker var fin, kunne bare ikke dette på grunn av en lampe. OK, denne kunne fjernes jo selvfølgelig....
    Jeg kjøbte små lister, 2 x 2 cm, satte de opp i loftet, og herpå plater a la man finder bak på billige garderopeskab. Hele greien er da bare 2,5 cm ned fra loftet. Lampen passer stadig.

Herpå skal nå limes det sorte stof, dette er Molton fra Norsk Sceneteknikk, ganske kraftig stof altså. Dette kan da bare støvsuges hvis det er, og der kan ikke komme støv opp under da det er en lukket konstruksjon.

Når dette er ferdig skal jeg oppdatere mine bilder på mitt anlegg.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har og molton i taket. jeg laget en ramme med avstivere inni og hengte den opp i 4 kroker. det henger da ca 5cm ned fra taket!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •